×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

مرادی - راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تغییر در ساختار آموزشی است - آسیب‌های اجتماعی
مدرس دانشگاه در حوزه جزا و جرم شناسی گفت: تنها راهکار پیشگیری از آسیب های اجتماعی تغییر در ساختار آموزشی و آگاه‌سازی مردم است.

به گزارش «بامردم»، دکتر صدیقه مرادی در میزگردی با “موضوع آسیب شناسی کودک آزاری در ایران” گفت: در فقه و حقوق اسلامی به مسئله حمایت از کودکان پرداخته شده است.
وی با تاکید بر اینکه تعریف بزهکاری و بزه‌دیدگی متفاوت است و کودک بزه‌دیده، کودک و نوجوانی است که در معرض بزه‌کاری قرار می‌گیرد، افزود: تاکنون تعاریف زیادی از کودک آزاری ارائه شده است و بیشتر از اصطلاح بزه‌دیدگی برای کودکان استفاده می‌شود.
رئیس دپارتمان حقوق مجمع متخصصین گیلان با بیان اینکه کودک آزاری و بزه‌دیدگی به‌معنای این است که کودک و نوجوان از طرف افراد بزرگسال مورد تعرض قرار ‌گیرد، گفت: بزه‌دیدگی یک پدیده است که نمی‌توان جدای از اجتماع آن را در نظر گرفت و همیشه حداقلی از بزه‌کاری در جامعه وجود دارد و مطالعات نمی‌تواند آمار جنایی را پایین بیاورد.
دکتر مرادی با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در به وجود آوردن یک پدیده اجتماعی موثر است، عنوان داشت: رسانه‌ها باعث رشد یک پدیده می‌شوند و عوام گرایی کیفری را زیاد می‌کنند.
وی با اعلام اینکه از زمانی که شبکه‌های مجازی راه انداری شدند، سرعت تبادل اطلاعات را به حداکثر رسانده‌اند، گفت: در اطلاع رسانی بهتر است تنها به انتشار یک موضوع فکر نشود و زمینه‌های پیشگیری از مشکل باید توسط رسانه‌ها فراهم شود و راه‌کارهای پیشگیری از چنین پدیده‌هایی نیز باید طرح شود.
دکترمرادی با تاکید بر اینکه بزه‌دیدگی کودکان با توجه به تعاریف داخلی و بین المللی و قانون حمایت از کودکان یک پدیده اجتماعی است، اعلام کرد: عوامل زیادی بر پدیده اجتماعی کودک آزاری از جمله سن ازدواج والدین در این بین موثر است.
دکتر صدیقه مرادی افزود: خانواده هایی که پرجمعیت هستند توجه کمتری به کودکان دارند و در گذشته که تعداد افراد در یک خانوار زیاد بود میزان پدیده‌های اجتماعی به قدری نبود که کنترل کودکان از دست والدین خارج شود.
وی با اعلام اینکه کودک آزاری در زمینه‌های مختلف جسمی، جنسی، روحی و روانی ممکن است اتفاق بیافتد، خاطرنشان کرد: سیستم‌های اجتماعی باید به‌دنبال راه‌های علمی و پژوهشی برای موضوعاتی از جمله آسیب‌های اجتماعی و کودک آزاری باشند.
مدرس دانشگاه در حوزه جزا و جرم شناسی با اشاره به اینکه بسیاری از والدین دغدغه حضور فرزندان خود در صفحات و شبکه‌های مجازی را دارند، گفت: بهتر است از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان به‌صورت بهینه استفاده شده و والدین باید با ورود به شبکه‌های مجازی و شناخت اخبار و اطلاعات آن آسیب‌های اجتماعی وارده به کودکان را کم کنند.
مرادی عوامل سیاسی و نظامی مانند جنگ و تغییر حکومت‌ها را باعث به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و عنوان داشت: نقش رسانه‌ها در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به لزوم آشنایی افراد با نحوه کار اورژانس اجتماعی و مشاوران پلیس خاطرنشان کرد: تنها راه‌کار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تغییر در نظام آموزشی و آگاه‌سازی مردم است.
دکتر مرادی در پایان سخنانش با اعلام‌ اینکه سرعت در اعمال و اجرای مجازات افرادی که به کودکان تعرض می‌کنند باعث می‌شود جزئیات پرونده به‌خوبی بررسی نشده و ریشه یابی صورت نگیرد، گفت: باید روند بررسی پرونده این افراد با صرف زمان بیشتری بررسی شود تا ابعاد پنهان آن آشکار گردد./تسنیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.