جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • گیلان ظرفیت ایجاد موزه های شخصی را دارد
    23 آبان 1396 - 22:23
    شناسه : 106065
    0

    مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ۶۰۰ موزه در کشور فعال است و هر هفته، یک موزه در کشور افتتاح می شود. به گزارش «بامردم»، محمدرضا کارگر روز سه شنبه در نشست تخصصی موزه و مجموعه داری گیلان در رشت افزود: موزه ها […]

    پ
    پ

    علیزاده 1 - گیلان ظرفیت ایجاد موزه های شخصی را دارد - شخصی

    مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ۶۰۰ موزه در کشور فعال است و هر هفته، یک موزه در کشور افتتاح می شود.

    به گزارش «بامردم»، محمدرضا کارگر روز سه شنبه در نشست تخصصی موزه و مجموعه داری گیلان در رشت افزود: موزه ها حافظه تاریخی جامعه هستند و رسالتشان، بازسازی فرهنگی است تا جامعه به آلزایمر تاریخی – فرهنگی دچار نشود.
    وی ضمن ابراز تاسف از حادثه زلزله اخیر در غرب کشور ، از نحوه ساخت و ساز معماری جدید بویژه مسکن مهر که موجب بروز مصیبتی تاسف بار برای کشور شد، انتقاد و اظهار کرد: هیچوقت بدرستی از تجارب میراث فرهنگی بهره گرفته نشد چراکه اگر تجارب میراث فرهنگی در این بخش مورد استفاده قرار می گرفت، هرگز یک حادثه طبیعی، چنین مصیبتی را پدید نمی آورد.
    کارگر ادامه داد: بنا به اعتقاد یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) بالاترین سواد ، سواد فرهنگی است چرا که موجب پایداری فرهنگ ها و حفظ فرهنگ بومی می شود و جوامعی که قادر به حفظ فرهنگ بومی خویش باشند، تنوع آفرین بوده و از بحران هویت دور می مانند.
    وی با تاکید بر اینکه موزه ها حافظه تاریخی – فرهنگی جوامع و هویت آنها محسوب می شوند، گفت: مجموعه داران، جهادگران علمی و فرهنگی کشور و عهده دار استمرار غنای فرهنگی سرزمینمان هستند.
    مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی در بخش دیگری از سخنانش، گیلان زمین را دارای یکی از درخشان ترین تمدن ها دانست و ادامه داد: گیلان سرزمین نخستین ها و مسالمت با اقلیت هاست و ظرفیت غنی برای ایجاد موزه های خصوصی دارد که می بایست مورد حمایت واقع شود.

    ** شناسایی سه هزار مجموعه دار در کشور / جمع آوری ۵۰ سال خاک سرزمین
    رئیس انجمن مجموعه داران کشور نیز بیان کرد: تاکنون سه هزار مجموعه دار شناسایی و از ۷۰۰مجموعه دار آرشیو شفاهی تهیه شده است.
    منوچهر لطفی با بیان اینکه مجموعه دارانی در کشور فعال هستند که آب و خاک این سرزمین را نگهداری می کنند ، اظهار کرد: پیش بینی می شود ۱۰ هزار مجموعه دار حرفه ای و غیر حرفه ای در کشور وجود داشته باشند .
    وی مجموعه داران را حافظان آثار فرهنگی و هنری کشور بدون گرفتن دستمزد تعریف کرد و افزود: پیش تر گمان می رفت تنها ۱۵ رقم مجموعه در کشور جمع آوری می شود اما با بررسی و شناسایی مجموعه داران به این نتیجه دست یافتیم که امروز ۴۰۰ رقم مجموعه در کشور جمع آوری می شود.
    لطفی با اشاره به این موضوع که ۱۲۰مجموعه دار در کشور ترغیب به ایجاد موزه خصوصی شده اند، گفت: نباید اجازه داد مجموعه داران و موزه داران خصوصی دلسرد شوند.
    وی اضافه کرد: در همین راستا با اجرایی شدن طرح گردشگری هنری مطرح شده که سالانه ۴۰۰میلیون گردشگر در جهان دارد، می توان بخشی از گردشگران شاخه یاد شده را جذب و اقتصاد گردشگری را توسعه بخشید.

    ** گیلان ظرفیت ایجاد موزه های شخصی را دارد
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز اظهار کرد: ظرفیت ایجاد موزه های شخصی در استان وجود دارد و می بایست در این راستا مورد حمایت و اهتمام ویژه قرار گیرد.
    رضا علیزاده افزود: مشارکت بخش خصوصی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است و گام های نخست در این زمینه برداشته شده است.
    وی اظهار کرد: ۲۰ موزه در گیلان فعال است که از این تعداد تنها پنج موزه زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
    علیزاده با اشاره به این موضوع که مجموعه میدان شهرداری رشت می تواند تبدیل به مجموعه موزه های پست و هنر های معاصر شود ، ادامه داد: می بایست با هم افزایی سازنده در استان، فضای فرهنگی در حوزه میراث و موزه داری را تقویت کرد.
    نشست علمی – تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان با حضور جمعی از مدیران و مجموعه داران استانی و کشوری با رویکرد حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی در محل پژوهشکده گیلانشناسی در رشت برگزار شد.

    ایرنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.