شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41369 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کشته و ۹۳۸۸ مصدوم | تخریب صددرصدی ۱۶ هزار خانه | برآورد اولیه خسارت: ۲۶۰۰ میلیارد تومان
    24 آبان 1396 - 21:45
    شناسه : 106394
    0

    تعداد کشته‌ها و مجروحان در حال افزایش است، نوبخت جزئیات تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان را تشریح کرد و پیمانکاران ۲ بیمارستان استان کرمانشاه هم بازداشت‌شده‌اند. به گزارش «بامردم»، تعداد کشته‌ها و مجروحان در حال افزایش است، نوبخت جزئیات تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان را تشریح کرد و پیمانکاران ۲ بیمارستان […]

    پ
    پ

    مهر کرمانشاه 2 - کشته و ۹۳۸۸ مصدوم | تخریب صددرصدی ۱۶ هزار خانه | برآورد اولیه خسارت: ۲۶۰۰ میلیارد تومان -

    تعداد کشته‌ها و مجروحان در حال افزایش است، نوبخت جزئیات تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان را تشریح کرد و پیمانکاران ۲ بیمارستان استان کرمانشاه هم بازداشت‌شده‌اند.

    به گزارش «بامردم»، تعداد کشته‌ها و مجروحان در حال افزایش است، نوبخت جزئیات تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان را تشریح کرد و پیمانکاران ۲ بیمارستان استان کرمانشاه هم بازداشت‌شده‌اند.

    ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه زلزله‌ای بسیار شدید «ازگله» در استان کرمانشاه را تکان داد، زمین‌لرزه‌ای که بسیاری از استان‌های غربی و حتی جنوبی و مرکزی کشور نیز آن را احساس کردند.

    روند امدادرسانی از ساعتی بعد از وقوع زلزله شروع‌شده ولی عمق خسارت بسیار زیاد گزارش‌شده است. روستاهایی که پس از زلزله کرمانشاه هنوز فرصتی برای امدادرسانی به آن‌ها نبوده زیاد هستند. امدادگران می‌گویند بعید نیست آمار کشته‌ها بیشتر از آمار موجود شود و عمق فاجعه با منظم‌تر شدن امدادرسانی‌ها بیش‌ازپیش روشن می‌شود.

    در حالی تاکنون آمار رسمی کشته‌ها بیش از ۴۰۰ نفر اعلام‌شده است که به نظر می‌رسد برخی از اجساد بدون گزارش به پزشکی قانونی دفن شده و در آمار تلفات نیستند. برخی منابع خبری این رقم را ۳۰ و برخی دیگر ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. وزیر بهداشت هم احتمال افزایش تعداد قربانیان این حادثه را تأیید کرده است.

    «ازگله» کانون زلزله ۷.۳ ریشتری بوده است که مسئولان آن ازجمله بخشدار و شهردار از ضعف کمک‌رسانی‌ها سخن گفته‌اند. به گفته وزیر کشور در جریان این زلزله بیش از هزار و ۹۰۰ روستا و هفت شهرستان کرمانشاه خسارات دیده‌اند. زلزله‌زدگان همچنان در زمینه‌های مختلف دچار مشکلات جدی هستند.

    شهرستان سرپل ذهاب دچار مشکلات متعددی ازجمله اسکان، تغذیه و کمبود امکانات درمانی و رفاهی است.  در شهرستان گیلان غرب نیز با توجه به حجم خسارت مردم در انتظار خدمات‌رسانی و امدادرسانی هستند، در روستاهای اطراف وضعیت از شهرستان‌ها بدتر است.

    این در حالی است که همچنان استان‌های غرب کشور می‌لرزند  و پس‌لرزه‌ها نگرانی‌ها و مشکلات را مضاعف کرده است. برخی آمارها تا صبح چهارشنبه حکایت از وقوع بیش از ۲۷۰ پس‌لرزه دارد.

     

    محمد باقر نوبخت از تصویب پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات دولت به زلزله زدگان خبر داد و بیان کرد:  مصوبات دولت در ۴ سرفصل در قالب ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان به صورت بلاعوض بوده است.

    سخنگوی دولت گفت: به هر خانوار آسیب دیده روستایی ۵ میلیون تومان و به هر خانواده شهری نیز ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. خانواده هایی که نیاز به مرمت خانه دارند، ۱۲ میلیون وام و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. کسانی که به خرید لوازم خانه احتیاج دارند، ۳ میلیون وام و و ۲ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می شود.

    نوبخت همچنین اعلام کرد: برای اسکان موقت خانواده ها، در روستاها ۳ میلیون و در شهرها ۵ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می شود. این مبالغ فقط برای خانواده ها در نظر گرفته شده و غیر از مصوبه ای است که برای جبران خسارات و بازسازی زیربناها و ابنیه دولتی است.

    سخنگوی دولت گفت: این ارقام به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

     گزارش رحمانی‌فضلی در صحن مجلس

    وزیر کشور گفت: در زلزله دو روز پیش استان کرمانشاه ۷ شهرستان و حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب‌ دیده‌اند و آمار جانباختگان تاکنون ۴۳۲ نفر است.

    عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار داشت: زمین‌لرزه یکشنبه شب معادل ۷.۳ ریشتر و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین اتفاق افتاده و از زمان وقوع اولیه آن، ستاد مدیریت بحران کشور تشکیل جلسه داد و تا صبح، تمام هماهنگی‌های لازم برای بسیج امکانات صورت گرفت.

    وی با یادآوری اینکه در ساعات اولیه، امکان پرواز بالگردها نبوده، جاده‌ بسته بوده و مخابرات نیز مختل شده است، افزود: به محض طلوع آفتاب، ۱۹ فروند بالگرد برای امدادرسانی به منطقه اعزام شدند.

    وزیر کشور آمار جانباختگان این زمین‌لرزه را تاکنون ۴۳۲ نفر و آمار مجروحان را حدود ۷۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین آسیب در شهرستان سر پل ذهاب بوده است.

    رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه حادثه به دلیل التهاب مردم و قطعی آب، برق و گاز، روند توزیع امکانات مناسب نبوده است.

    وی افزود: در این حادثه ۷ شهرستان و حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب دیده‌اند؛ با تقسیم کار صورت گرفته، امدادرسانی در شهرها به ارتش واگذار شد و در روستاها به سپاه پاسداران، سایر دستگاه‌ها نیز در حوزه مسئولیت خودشان مأمور شده‌اند.

    وزیر کشور ادامه داد: از صبح فردای حادثه تا آخر شب توانستیم حدود ۸۰ درصد گاز و برق مناطق حادثه‌دیده را وصل کنیم و تا الان نیز این میزان به ۹۵ درصد رسیده است.

    رحمانی‌فضلی از تخریب یا آسیب جدی ۱۹ هزار خانه در این حادثه خبر داد و گفت: بیش از ۳۶ هزار تخته چادر توسط هلال‌احمر توزیع شده و سپاه و ارتش نیز در این رابطه کمک کرده‌اند و الان یک امتیاز نسبی حاصل شده است.

    وی درباره وضعیت امنیتی و انتظامی منطقه حادثه‌دیده نیز تأکید کرد: در این رابطه هیچ مشکلی نداریم و گزارش خاصی هم از سرقت نبوده و فقط در برخی مسیرها امکانات را متوقف و توزیع کرده‌اند و آنچه که در رسانه‌ها تحت عنوان «راهزنی» مطرح شده، اصلاً صحت ندارد و در شأن مردم شریف و شهیدپرور آن منطقه نیست.

     

     افزایش تعداد کشته‌ها

    به گفته مسئولان پزشکی قانونی کرمانشاه تاکنون زلزله ۴۳۹ کشته داشته است.

     انجام ۱۴۰۰ جراحی/ پیوند موفقیت آمیز قطع عضو

    پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور از انجام هزار و ۴۰۰ مورد جراحی خبر داد و گفت: برخی مصدومان قطع عضو شده بودند که با توجه به اعزام به موقع اعمال جراحی پیوند عضو به صورت موفقیت آمیز انجام شد.

    وی همچنین با اشاره به راه اندازی بیمارستان های صحرایی مجهز در شهرها بیان کرد: آمبولانس ها به همراه پزشک در روستاها مستقر شده اند.

     

     

     

     پیمانکار بیمارستان تخریب شده سرپل ذهاب هم بازداشت شد

    در پی شکایت وزارت بهداشت از سازندگان بیمارستان های تازه تاسیس اسلام‌آبادغرب و سرپل ذهاب که در زلزله اخیر استان کرمانشاه تخریب شدند، شامگاه گذشته پیمانکار بیمارستان اسلام آباد غرب و امروز پیمانکار بیمارستان سرپل ذهاب دستگیر شد.

    به گفته مقامات قضایی استان پرونده پیمانکاران این بیمارستانها در دستور رسیدگی قضایی دارد.

    محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: پیمانکار با وثیقه‌ آزاد می‌شود تا ساختمان بیمارستان را بازسازی اصولی و فنی کرده و برای مردم قابل استفاده کند.

    ۱۰:۴۲ انتقال آشپزخانه رضوی برای تامین غذای زلزله‌زدگان به دشت ذهاب

    آشپزخانه مرکزی ستاد اربعین آستان قدس برای تأمین غذای گرم زلزله‌زدگان به دشت ذهاب منتقل شد.

    موکب‌داران اربعین برای خدمت به زلزله زدگان «یا حسین» گفتند

    رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی گفت: با همت خیرین و هیات‌های مذهبی تعدادی موکب جهت طبخ و توزیع غذا میان هموطنان زلزله زده در استان کرمانشاه برپا خواهد شد.

    نمایندگان فرماندار در محلات قصرشیرین حواله چادر توزیع می‌کنند

    فرماندار قصرشیرین گفت:مردم در محلات خود باقی بمانند زیرا نمایندگان فرماندار که مسولان ادارات هستند نسبت به توزیع حواله چادر اقدام می‌کنند.

    فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۱۶ اکیپ از مسولان ادارات وشورای شهر به سطح شهر می روند.

    معاون جهرمی مامور اعزام کمکهای انسان دوستانه به زلزله زدگان شد

    وزیر ارتباطات گفت: یکی از معاونانم را مامور هماهنگی برای اعزام کمک های انسان دوستانه به زلزله زدگان غرب کشور کردم.

    زلزله کرمانشاه مرگبارترین زلزله سال ۲۰۱۷ شد

    تعداد مجروحین زلزله کرمانشاه به ۹۳۸۸ نفر رسید/ اختلاف آمار

    رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه گفت: تا این لحظه تعداد مجروحین زلزله کرمانشاه به ۹۳۸۸ نفر رسید. از تعداد مجروحین مذکور ۳۴۰ تن نیز در بیمارستان های تهران، البرز و همدان بستری هستند.

    این در حالیست که دقایقی پیش سخنگوی سازمان مدیریت بحران در گفتگو با شبکه خبر آمار مجروحان حادثه را هفت هزار و ۸۱۷ نفر اعلام و تاکید کرد که آمارها تغییری نداشته است.

    تخریب بیش از ۲۵استخر بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردابی غرب کشور

    مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از تخریب بیش از ۲۵ استخر مجتمع پرورش ماهیان سردابی غرب کشور در منطقه ریجاب از توابع شهرستان دالاهو خبر داد.

    ۰۹:۳۳ زلزله زده ها چادر گرم می خواهند/ آب و غذا کافی است

    آب و غذا به مقدار کافی برای مردم زلزله زده کرمانشاه ارسال می شود و از این نظر فعلا کمبودی در منطقه وجود ندارد.

    اما آنچه در سرمای فعلی منطقه کمبود آن به شدت احساس می شود، چادرهای گرم است. چادرهای بسیاری ارسال شده که مسافرتی هستند و نمی توانند مانع نفوذ سرمای شدید منطقه باشند.

     آخرین وضعیت امداد و نجات به روایت مرتضی سلیمی

    محمد مخبر در نشست با استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آمده ایم با تمام توان به مردم خدمت کنیم، گفت: تا دو ساعت دیگر ۱۰ هزار تخته پتو به شهرستان ثلاث باباجانی ارسال می شود.

    وی عنوان کرد: ۵۰ هزار قوطی کنسرو، ۱۵ هزار کیلو خرما، یک هزار دستگاه والور و تعدادی پوشاک گرم و اورکت همین امروز به ثلاث باباجانی فرستاده می شود.

     ۴۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده است

    استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه طبق برآوردها ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شده اند، گفت: ۶ هزار مجروح به مرکز استان منتقل شده است.

     ۱۰ هزار چادر امدادی برای زلزله زدگان کرمانشاه ارسال شد

    مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران از ارسال ۱۰ هزار دستگاه چادر امدادی و همچنین مایحتاج دیگر به وزن ۶۶۲ تن برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه خبر داد.

     ورود اعضای تیم ملی کشتی به کرمانشاه

    حسن رحیمی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی و قاسم رضایی از چهره‌های عنوان دار المپیک هستند که در کنار دیگر کشتی گیران ملی پوش به کرمانشاه سفر کردند. رسول خادم و حمید بنی تمیم به عنوان رئیس و نایب رئیس فدراسیون کشتی نیز همراه با کشتی گیران ملی پوش به کرمانشاه سفر کردند.

    رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از اعزام کارشناسان این سازمان به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و گفت: مصوب کرده ایم تا رواشناسان در بلایای طبیعی در کنار مردم حضور داشته باشند.

     تدبیر مدیریت واحد برای شهرهای زلزله زده

    طی ابلاغی مهندس رحیمی،معاون هماهنگی اموراقتصادی وتوسعه منابع، به عنوان نماینده تام الاختیار و معین شهرستانهای زلزله زده ثلاث باباجانی،جوانرود و روانسر به منطقه اعزام شد.

    همچنین جعفر همتی مشاور عالی استاندار به عنوان نماینده تام الاختیار و معین شهرستانهای زلزله زده در سرپل ذهاب و قصرشیرین منصوب شد.

    ۰۸:۱۶ اعزام بیش از ۱۲۰کامیون ازکمک های مردمی کردستان به مناطق زلزله زده

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت:تاکنون بیش از ۱۲۰ کامیون از کمک های مردمی این استان بدون هیچ مشکلی به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند.

    ۰۲:۰۰ چهار مرحله پرواز برای توزیع امکانات جدید

    رئیس امداد و نجات هلال احمر گفت: از لحاظ اقلام امدادی بیش از حد نیاز منطقه بارگیری شده و در مناطق موجود داریم . سه شنب شب جلسه ای در استانداری تشکیل شد و راهکاری برای امنیت خودروهای اعزامی به منطقه اندیشیده شد تا اقلام مورد نظر به موقع به دست مردم برسد. امروز بالغ بر ۲۲ هزار تخته چادر علاوه بر ۷۵۰۰ تخته چادر که روز اول توزیع شده بود توزیع شد. بالغ بر ۳۸۰ هزار قوطی کنسرو و ۵۰ هزار واحد غذایی آماده شده که از فردا توزیع خواهد شد و ست لوزام بهداشتی نیز از فردا توزیع خواهد شد.­ روستاهایی که اقلام کمتر توزیع شده است از چهارشنبه از طریق ۴ مرحله پرواز ده فروند هلی کوپتر های هلال احمر اقلام توزیع خواهد شد. امیدواریم با نظم و انضباط اقلام مورد نیاز مردم سریعتر توزیع شود.

    ۰۲:۰۰ ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شدند

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در این زلزله حدود ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی صد دردصد تخریب شده اند که ۱۱ هزار واحد روستایی و ۴۵۰۰ واحد در شهرها صد درصد تخریب شده اند تعدادی هم نیاز به تعمیر دارند که در مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰واحد خسارت دیده داریم و در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتیم برآورد اعتبار شده است و تسهیلات شامل وام قرض الحسنه با کارمزد ۵ درصد برای شهرها و ۴ درصد برای روستاییان در نظر گرفته شده است. تسهیلات بلاعوض هم برای مناطق شهری و روستایی در نظر گرفته شده است. در کنار این تسهیلات برای تامین معیشت و تامین لوازم خانه که ۲ میلیون کمک بلاعوض و ۳ میلیون به صورت وام­ برای تامین لوازم منزل در نظر گرفته شده است.

    ۰۲:۰۰  از لحاظ رسیدگی به مجروحین کاملا به وضعیت پایدار رسیده ایم

    حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همانطور که در جلسه قبلی اعلام شد از لحاظ رسیدگی به مجروحین کاملا به وضعیت پایدار رسیده ایم. شب سه شنبه نیز دو هواپیما بیمار به تهران اعزام می شوند ولی بهداشت با توجه به اینکه هنوز در مناطقی مشکل آب و اسکان وجود دارد نیاز به اقدامات زمینه ای بیشتر دارد.

    حریرچی در ادامه آمار کلی داد: ۹۳۴۵ مجروح به بیمارستا ن ها مراجعه کردند که ۵۵۴۶ مرخص کردیم و۱۳۵۹ بعد از مداوای چندین ساعته و بستری مرخص شده اند. ۱۲۴۳ جراحی تا امروز ساعت هشت در استان انجام داده ایم که آمار خیره کننده ای است و این موفقیت را به پزشکان و پیراپزشکان تبریک می گوییم. امروز ۱۰۰ بیمار دیگر به تهران منتقل کرده ایم.­

    ۰۲:۰۰ مشکل در نظام توزیع امکانات

    سردار مومنی درباره اقدامات نیروی انتظامی در منطقه گفت: از لحظات اولیه زلزله نیروی انتظامی استان با همه توان منطقه وارد شد بعد نیروی انتظامی استان های همجوار و مرکز وارد عمل شد و قرارگاه عملیاتی مقدم نیروی انتظامی در سرپل ذهاب راه اندازی شد. در این قرار گاه پلیس راهنمایی و رانندگی، یگان ویژه، پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، پلیس امنیت و پلیس مرزبانی حضور دارند. نیروهای کمکی از استان های اطراف و همچنین از مرکز به اندازه کافی در منطقه مستقر شده اند.­

    وی افزود: نظام توزیع کمی اشکال داشته است چون باید سازماندهی ها از قبل انجام می شد و اماکن مشخص شود و اطلاع رسانی شود و اینکه در خیابان ها توزیع کمک ها صورت گیرد مشکلاتی را بوجود آورده است اما خوشبختانه با تمهیداتی که اتخاذ شد مشکلات برطرف می شود. در جاده ها نیز مورد ترافیکی خاصی نداریم و از نظر امنیت نیز به طور کلی امنیت برقرار شده است.­

     بازسازی در مناطق زلزله زده شروع شده است/کمبود دارو نداریم

    مسئولان دستگاه های فعال در کمک به زلزله زدگان با بیان اینکه کمبودی از نظر اقلام مورد نیاز ندارند اعلام کردند که ملزومات در روستاهایی که کمتر توزیع شده است از چهارشنبه توزیع می شود.

    مردم سرپل ذهاب از توزیع نامناسب کمک ها سخن می گویند

     سازمان مدیریت بحران: امکانات در مناطق زلزله زده کافی است

    بهنام سعیدی معاون و سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون از نظر امکانات مانند چادر ، پتو ، موکت و وسایل گرمایشی در مناطق زلزله زده هیچ مشکلی وجود ندارد.  حدود ۴۵ هزار دستگاه چادر درمنطقه وجود دارد که از این تعداد ۱۲ هزار چادر میان مردم توزیع شده است . مقرر شد که کمک ها با همکاری سپاه و ارتش تا امشب به دست همه مناطق برسد.

    جانشین فرمانده انتظامی کشور گفت: امنیت مناطق زلزله زده و محموله های امدادی تامین شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.