چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41432 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تالار مطالعه الکترونیک گیلان در شمال کشور منحصر بفرد خواهد بود
    25 آبان 1396 - 23:31
    شناسه : 106463
    0

    مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: راه اندازی تالار مطالعه الکترونیک به عنوان مکانی برای دسترسی پژوهشگران گیلانی به گنجینه عظیم آرشیو ملی ایران است که در منطقه شمال کشور منحصر بفرد خواهد بود. به گزارش «بامردم»، ژاله حساس خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد […]

    پ
    پ

    100551 - تالار مطالعه الکترونیک گیلان در شمال کشور منحصر بفرد خواهد بود -

    مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: راه اندازی تالار مطالعه الکترونیک به عنوان مکانی برای دسترسی پژوهشگران گیلانی به گنجینه عظیم آرشیو ملی ایران است که در منطقه شمال کشور منحصر بفرد خواهد بود.

    به گزارش «بامردم»، ژاله حساس خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به افتتاح این مجموعه، اهداف سازمان را در حوزه های اسناد، کتب، پژوهش و برنامه ریزی بسیار وسیع دانست و اظهار کرد: تحقق اهداف عالی علمی، فرهنگی و پژوهشی این مرکز در گرو حمایت مدیران استانی است.

    وی مرکز اسناد را مسئول صدور شناسنامه فرهنگی و هویتی برای ارکان مختلف اجرایی استان دانست و افزود: این مرکز متعلق به من یا هیچ شخص خاصی نیست و تعلق به تمام گیلان دارد و غنای هر چه بیشتر آن باعث افتخار و آبرومندی استان خواهد شد.

    حساس خواه، درخصوص حوزه همکاری های مشترک این مرکز با سایر ادارات و سازمان ها در استان به ویژه سازمان منطقه آزاد انزلی، خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان می تواند با ارائه اسناد مربوط به تاریخچه مبادلات بازرگانی، مکاتبات در این زمینه و یا سوابق فرصت ها و تهدیدات، نوع بازرگانی گذشته در استان در انتخاب مسیر حرکت صحیح منطقه در زمینه بازرگانی با بهره گیری از تجربیات گذشتگان درصد آزمون و خطا را در این زمینه و یا سایر حوزه های فعالیت منطقه آزاد به کمترین حد مممکن برساند.

    این مقام مسئول، با اشاره به فعالیت   ها و خدمات چمشگیر منطقه آزاد از گذشته تا امروز، ثبت اسناد مربوط به فعالیت   ها را به عنوان چراغ راه مدیران آینده و همچنین ایجاد میراثی مکتوب برای آیندگان الزامی دانست و گفت: اسناد و میراث مکتوب هستند که تلاش ها و فعالیت   های هر فرد در مقام مسئول را تا همیشه در حافظه ملی ثبت می کنند و نام نیک شایستگان را برای نسل های آینده روایت خواهند کرد.

    مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان، با اشاره به اهداف بزرگ سازمان و حوزه وسیع اختیاراتی که از سوی رئیس جمهور و هیئت امنا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تنفیذ شده، از شرایط نامناسب بودجه و اعتبارات سخن گفت و تصریح کرد: راه اندازی تالار مطالعه الکترونیک به عنوان مکانی برای دسترسی پژوهشگران گیلانی به گنجینه عظیم آرشیو ملی ایران است که در منطقه شمال کشور منحصر بفرد خواهد بود و علاوه بر رفع مشکل دسترسی به منابع گیلانیان، توانایی ارائه خدمات به توریسم علمی از استان های همجوار به گیلان را نیز خواهد داشت.

    وی اضافه کرد: تالار مطالعه الکترونیک همچنین مخزن استاندارد نگهداری اسناد و مکانی برای حفاظت از اسناد ملی موجود در گیلان است و با وجود آن توانایی انتقال اسناد مربوط به استان که در تهران و کشورهای همسایه نگهداری می شوند به گیلان را خواهیم داشت، اما این طرح به دلیل مشکلات بودجه نیمه   کاره مانده و نتوانسته ایم هیچ اقدامی برای آن انجام دهیم.

    مهندس رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی نیز، به ایجاد راهکارهای قانونی برای کمک به این مرکز در بودجه سازمان منطقه آزاد اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به قانون مناطق آزاد مصوب هیئت وزیران مناطق آزاد در هر حوزه قادر به مساعدت و کمک با مراکز و سازمان هایی هستند که در محدوده منطقه باشد.

    وی با اشاره به طرح موضوع ایجاد ردیف در بودجه در قالب طرح های حمایتی از محل اخذ عوارض به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان نیز این طرح را یکی از راهکارهای قانونی مساعدت در راستای توانمندسازی این مرکز به عنوان حافظه ملی استان عنوان کرد و شرط اجرایی شدن آن را مصوبه هئیت وزیران و ابلاغ به مناطق آزاد دانست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.