×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

نوبخت سخنگوی دولت e1507018287245 - انتقاد رئیس‌جمهور از مسکن مهر به جا بود | نباید هر انتقاد دولت را به معنای سیاسی کاری تلقی کنند -

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود درباره واکنش‌ها به انتقاد رئیس‌جمهور از مسکن مهر سر پل ذهاب اظهار کرد: تخریب مسکن مهر در اثر زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌ها بود.برخی ساختمان‌ها که در مسیر گسل هم بودند آسیب جدی ندیدند. مسلما برای هر دلسوزی این سوال پیش می آید که چرا مسکن مهر اینگونه تخریب شد؟ آیا نمی شد از این خسارات پیشگیری کرد؟

وی در ادامه افزود: طبیعی است که برای رئیس‌جمهور این سوال پیش آید که چرا خسارات مسکن مهر زیاد است.البته همه مسکن‌های مهر سراسر کشور را یک پیمانکار نساخته است و نمی توانیم بگوییم که مسکن مهر سراسر کشور مشکل دارد. نباید برای مردم احساس ناامنی ایجاد کنیم، ولی باید مسکن مهر بازبینی شود. موضع رئیس‌جمهور به حق و به جا بود و نباید هر انتقادی که دولت می کند برچسب سیاسی خورده و تخطئه شود.

نوبخت با بیان اینکه انتقاد دولت به پیمانکار بر می گردد نه دولت قبلی خاطر نشان کرد: اگر این انتقاد مطرح نمی شود در واقع به معنای آسان گذشتن دولت از این موضوع مهم بود. البته این انتقاد سیاسی نبود. این انتقاد به کیفیت پایین مسکن مهر سر پل ذهاب بود نه به مسکن مهر کل کشور. باید همه مسکن مهر سراسر کشور و حتی سایر مسکن‌ها بازبینی شوند.

نوبخت همچنین درباره اقدامات دولت برای جبران خسارات مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: دولت ۲۸۱ میلیارد تومان برای اسکان موقت، ترمیم و مرمت خانه‌ها و احداث و بازسازی واحدهای صد در صد تخریب شده به صورت بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند که تخصیص بودجه آن هم داده شده است تا این تسهیلات به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار شهری و ۱۱ هزار خانوار روستایی برسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاکید رهبر انقلاب بر کمک بیشتر به زلزله‌زدگان، تصریح کرد: صحبت‌های رهبری این بود که مسئولان باید تلاش بیشتری داشته باشند و ما هم نسبت به اقداماتی که انجام داده‌ایم، راضی نیستیم. درباره ساخت مسکن زلزله‌زدگان سیاست دولت این است که مسئولیت بازسازی را به عهده بنیاد مسکن بگذارد. بنیاد مسکن هم اعلام کرده که ساخت منازل به عهده خود مردم گذاشته می شود و بنیاد از آنها پشتیبانی مالی و فنی می کند تا کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع دولت نسبت به مسکن مهر اظهار کرد: دو راه نسبت به مسکن مهر پیش روی دولت بود. اول اینکه کل طرح متوقف شود و راه دیگر اینکه اقدامات نیمه تمام به فرجام برسد که دولت مسیر دوم را انتخاب کرد. در میان راه به دلیل بالا رفتن هزینه مسکن دولت هم تسهیلات را افزایش داد و هم تکمیل تاسیسات مسکن مهر مثل آب و برق را بر عهده گرفت. به طور مثال هزار میلیارد تومان جهت تامین آب و برق دولت متقبل شد تا هزینه مسکن مهر برای دولت کمتر شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سازنده مسکن مهر با توجه به افزایش هزینه‌های مسکن، مصالحی انتخاب کرده است که برای او ارزانتر تمام شود، گفت: باید این کار با دقت بیشتری انجام می شد و دولت تلاش می کند با نظارت بیشتر کیفیت مسکن مهر را افزایش دهد.

نوبخت در ادامه این نشست با تبریک پیروی جبهه مقاومت بر تروریست‌ها در سوریه و عراق اظهار کرد: با عنایت خداوند و پشتیبانی مردم عزیز سوریه و عراق جبهه باطل، جنایتکار و تروریستی داعش شکست خورد. در ابتدای ظهور داعش تلاش می شد اقدامات آنها نوعی حرکت مدنی مردم علیه حکومت سوریه تلقی شود، اما با بصیرت و هوشمندی رهبری انقلاب و مسئولان نظام تشخیص داده شد که این اقدام نه اقدامی برای استیفای حقوق شهروندی، بلکه لشکر کشی تروریست ها و تفکرات سلفی و تکفیری است.

وی با بیان اینکه باید از نیروهای وفادار و مقاوم مسلح سوریه و عراق ، نیروهای مدافع حرم، مستشاران ایرانی و حشد الشعبی قدردانی کرد، گفت: دولت سپاسگزار و قدردان نیروهای مسلح کشور به ویژه برادر فهیم، رشید و عزیزمان سردار قاسم سلیمانی است که به عنوان یک فرد در قواره و جایگاه یک لشکر و نظام ایفای نقش کرد. خداوند حافظ سردار سلیمانی باشد.

وی تاکید کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم تا تفکرات تروریست‌ها در قالب و شکل دیگری ظهور نکند. من از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایران که برای مقابله با تروریست‌ها ایفای نقش کردند، تشکر می کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا پس از اتمام کار داعش نیروهای نظامی ایران در سوریه باقی می مانند، گفت: پایان کار داعش به معنای پایان مبارزه با تروریست‌ها نیست. مستشاران و فرماندهان نظامی ما بنا به دعوت دولت سوریه، پروژه‌های خود را در این کشور تعریف می کنند. ما براساس حساسیت کشورهای دیگر، عمل نمی‌کنیم. کشورهایی که نسبت به حضور ما در سوریه حساس هستند باید ابتدا دست‌های آلوده خود به خون کودکان یمنی را پاک کنند.

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری خاطر نشان کرد: هشت میلیون و ۸۷۲ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که صد در صد هزینه آن نیز به گندمکاران پرداخت شده است. همچنین پرداخت اعتبارات عمرانی از مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز گذشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قرارداد توتال برای عدم اجرای تعهدات طرف مقابل پیش بینی شده است، اظهار کرد: در این قرارداد شرایطی در نظر گرفته شده که اگر طرف مقابل از تعهدات خود عدول کرد، ما چگونه عمل کنیم. تا الان که هیچ اتفاقی نیفتاده است اما ما از حقوق خود هم کوتاه نمی آییم.

خبرنگاری از نوبخت پرسید،آیا بهتر نیست کمکهای خارجی خود را قطع کرده و به زلزله‌زدگان کمک کنیم که نوبخت در پاسخ گفت: ما شرایط امنیتی خود را در نظر می گیریم و براساس آن به درستی تخصیص اعتبار داریم. هر موضوع ردیف هزینه‌های خود را دارد به طور مثال همانطور که بیان شد دولت ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای زلزله‌زدگان در نظر گرفت است. ما باید بتوانیم امنیت کشور خودمان را هم تامین کنیم.

وی درباره اقدام آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران و مغایرت آن با برجام، خاطر نشان کرد: کمیته ویژه رسیدگی به اقدامات طرف مقابل در برجام فعال بوده و مصادیق نقض برجام را بررسی می کند. ما با هر نوع نقض برجام فعالانه برخورد می کنیم.

نوبخت درباره درباره نقش کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و کمک بیشتر مردم نسبت به دولت تصریح کرد: ما کمک‌های مردمی را تقدیس می کنیم و معتقدیم دولت هیچگاه به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و در تمام مسائل دولت باید در کنار مردم باشد اما با توجه به حجم خسارات و مشکلات تحلیل غیرواقع بینانه‌ای است که بگوییم همه مشکلات با کمکهای مردمی حل می شود. نهادهای نظام که دولت نیز جزئی از آن است در منطقه کارهای بزرگی در حال اجرا دارد.

در ادامه خبرنگاری درباره اهداف سفر نوبخت به قم پرسید که وی در پاسخ گفت: دولت رابطه وثیقی با مراجع و حوزه‌های علمیه دارد و رئیس‌جمهور فرزند حوزه و دانشگاه است. در هر فرصتی هم که پیش بیاید مسئولان دولتی با علمای قم و مشهد دیدار دارد. من در سفر خود به قم با آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی دیدار داشتم و گزارشی از وضعیت عمومی کشور و سیاستهای دولت را ارائه کردم و علما نیز بیانات و نصایح ارزشمندی داشتند.

وی با اشاره به اینکه این دیدارها در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت تنظیم شد و من بابت این موضوع بسیار خوشحال هستم خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که این بزرگواران در شرایطی حاضر نیستند در کنار کسی بنشینند. انها عطوفت و محبت به دولت داشتند و من پیام و سلام محبت آمیز آنها را به رئیس‌جمهور رساندم. دولت باید خرسند باشد که علاوه بر مردم از حمایت و پشتیبانی علما نیز برخوردار است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی موضوع اختصاص بودجه خاص برای شهر قم مطرح شد، تصریح کرد: این مسئله در دیدار با ایشان مطرح نشد اما سیاست دولت در توزیع اعتبارات، رعایت عدالت است. در طرح توازن منطقه ای اسناد آمایش سرزمینی ۱۸ استان برای اختصاص اعتبارات لازم تهیه شده است.

نوبخت همچنین درباره زمان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه توسط رئیس‌جمهور اظهار کرد: این گزارش آماده شده و روی میز من است که خدمت رئیس‌جمهور هم داده شده و در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

خبرنگاری با اشاره به تلاش FATF برای قطع همکاری ایران و حزب الله به بهانه مبارزه با تروریسم پرسید که در متن لایحه پولشویی دولت به این موضوع اشاره شده است که نوبخت در پاسخ گفت: این لایحه در راستای سیاست های نظام بوده و هیچ چیز خارج از آن نیست.برای مقابله با تروریسم دیگران از ما جلوتر نیستند. پرچم مقابله با تروریسم بر دوش نیروهای مسلح ما است.

وی درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز تصریح کرد: چنین بحثی در دولت و یا در شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده است.

نوبخت در مورد برقراری بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی گفت: با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه صحبت می کنم تا بستر قانونی برای این موضوع در بودجه ۹۷ تهیه کنیم. بازنشستگان فرهنگی برای ما بسیار محترم هستند و هر نوع تسهیلات به آنها برای ما یک اصل و فرض است.

وی در مورد نظارت بر بودجه دستگاه‌های فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: برخی نهادهای فرهنگی هستند که غیردولتی بوده اما در کنار دستگاه‌های فرهنگی دولتی، اعتبار و کمک می گیرند. ما نمی دانیم این پولها چگونه خرج می شد و ایا اقدام این نهادها هم که البته اقدام خیری هم هست در راستای اقدامات دولت است یا نه. در مواردی حتی سیاست این نهادها با دولت مغایرت داشته است. ما هر سه ماه از این نهادها گزارش کار می گیریم و براساس عملکرد آنها بودجه به آنها می دهیم. البته ما بودجه را به دستگاه‌هایی می دهیم که ماموریت آنها در راستای دولت باشد. در واقع ما بودجه فرهنگی را کاهش نمی دهیم و ردیف آن را حفظ کرده اما به آن جهت‌دهی می دهیم.

خبرنگاری از نوبخت در مورد مواضع اتحادیه اروپا نسبت به ایران پرسید که نوبخت در پاسخ اظهار کرد: شاید زود باشد که بگوییم اتحادیه اروپا نسبت به ایران سیاست های خصمانه آمریکا ر ا دنبال می کند. تا الان اتحادیه اروپا مواضع ایران را تایید کرده است البته ما بر مواضع دفاعی خود تاکید داریم و تحت هیچ شرایطی درباره توان دفاعی خود توافقی نمی کنیم. مگر ما از فرانسه می پرسیم چرا آنها موشک دارند؟

وی همچنین درباره مواضع اخیر عربستان نسبت به ایران افزود: همه تحلیلگران می گویند عربستان نسبت به ایران در موضع ضعف است و ایران در منطقه دست بالا را دارد که یک نمونه آن پیروزی جبهه مقاومت بر تروریستها است. اتحادیه عرب هم وقتی نسبت به مردم یمن که عرب هستند اینگونه بی عاطفه صحبت می کنند مشخص است که کم آورده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رسیدگی به موضوع بازداشت روزنامه نگاران در جلسه سران قوا خاطر نشان کرد: وقتی تعداد جلسات بیشتر شودبه موضوعات بیشتری از جمله مسائل حقوق شهروندی و تحکیم آزادی های مصرح قانونی در این جلسات رسیدگی خواهد شد.

نوبخت در نشست همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی روز ۶ آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست، تصریح کرد: دولت خودش این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد.

وی افزود: این لایحه مخالفت‌هایی هم داشت اما موضع دولت نسبت به تعطیلی ۶ آذر صریح وشفاف است ولی باید بپرسم که چرا در تقویم نیامده است.

وی درباره ارتباط آزادی نازنین زاغری با پرداخت بدهی‌های انگلیس به ایران اظهار کرد: موضوع نازنین زاغری یک بحث قضایی است که دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این زمینه وظایف خود را انجام می دهند و این موضوع به پرداخت بدهی‌های دولت انگلیس به ایران ارتباطی ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره فیلتر تلگرام داشته است، گفت: در جلسات شورای عالی امنیت ملی که من هم مرتب حضور داشتم چنین مصوبه‌ای وجود نداشته است.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که دولت چه برنامه‌هایی در حوزه مسکن دارد، که وی در پاسخ گفت: ما طرح‌های مستقلی برای مسکن داریم. سازمان برنامه و بودجه موظف شده است مبالغی که دولت در این زمینه باید کمک کند را تامین کند. طرح‌های مختلفی برای سال ۹۷ داریم که در مورد چگونگی اجرای آن اطلاع رسانی می کنیم. ما دنبال تقویت قدرت خرید مردم هستیم.

وی در مورد تخصیص بودجه به دستگاه‌های مختلف نیز اظهار کرد: ما بودجه برخی دستگاه ها را تا ۱۱۰ درصد تامین کرده‌ایم اما هنوز این دستگاه‌های مشکل دارند به خاطر همین من دیروز یک متمم ۵۰۰ میلیارد تومانی دیگر را برای رفع مشکلها امضا کرده‌ام .

سخنگوی دولت در مورد پرداخت یارانه مطبوعات نیز خاطر نشان کرد: ما سال گذشته صد درصد یارانه مطبوعات را پرداخت کردیم. امسال هم ۲۶ هر ماه یارانه را به مطبوعات می دهیم. تلاش ما برای پرداخت صد در صد یارانه مطبوعات است.

خبرنگاری با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به دولت برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید که برنامه دولت در این زمینه چیست که نوبخت در پاسخ گفت: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از تکالیف قانونی است که به وجود آمده و سازمان تامین اجتماعی باید آن را پرداخت کند. نمایندگان محترم هم ان‌شاءالله با توجه به اینکه از وضعیت مالی دولت باخبر هستند از این پس کمتر از این قوانین که دولت را بدهکار سازمان تامین اجتماعی می‌کند، تصویب کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در قانون مشخص شده است و بی‌سابقه در برنامه ششم نیست، اظهار کرد: در برنامه ششم مصوب شد که به نوعی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی انجام شود البته این بدهی‌ها فقط مربوط به دولت ما نیست و بدهی‌های انباشتی است که از گذشته باقی مانده است. حالا قرار شد دولت با یک برنامه شروع به پرداخت تعهدات کند. صدور اوراق برای پرداخت این مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد و این اتفاق هم افتاد و پیشنهادش هم در راستای پرداخت پنج هزار میلیارد تومان از اسناد به سازمان تامین اجتماعی در دولت مطرح شد و آنچه در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه است را انجام می‌دهیم.

وی در پایان گفت: اینکه نمایندگان اعلام کنند هر چه بدهی در طول تاریخ پیش آمده است را دولت بپردازد غیرممکن است. خود نمایندگان هم نسبت به این موضوع مطلع هستند.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.