جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نباید بحث حجاب نیز سیاسی شود | دانشجویان در زمینه شفاف سازی باید اقدام کنند | روحانی در زمینه حصر بی تفاوت نبوده است
    12 آذر 1396 - 16:51
    شناسه : 108459
    0

    به مناسبت بزرگداشت  ۱۶ آذر روز دانشجو سخنرانی با موضوع «دانشجو، دانشگاه، جامعه» با حضور محمود صادقی نماینده  تهران در مجلس شورای اسلامی به همت انجمن اسلامی دانشگاه گیلان و انجمن اسلامی مدرسین گیلان برگزار شد. محمود صادقی با ابراز خوشحالی از حضور در خطه سرسبز گیلان و  دانشگاه اول  این استان با اشاره به سالگرد شهادت […]

    پ
    پ

    صادقی - نباید بحث حجاب نیز سیاسی شود | دانشجویان در زمینه شفاف سازی باید اقدام کنند | روحانی در زمینه حصر بی تفاوت نبوده است -

    به مناسبت بزرگداشت  ۱۶ آذر روز دانشجو سخنرانی با موضوع «دانشجو، دانشگاه، جامعه» با حضور محمود صادقی نماینده  تهران در مجلس شورای اسلامی به همت انجمن اسلامی دانشگاه گیلان و انجمن اسلامی مدرسین گیلان برگزار شد.

    محمود صادقی با ابراز خوشحالی از حضور در خطه سرسبز گیلان و  دانشگاه اول  این استان با اشاره به سالگرد شهادت میرزاکوچک جنگلی ابراز داشت: میرزاکوچک جنگلی نماد دلیری و شجاعت مردم و خطه گیلان  و پیشگام در عرصه جمهوریخواهی است.

    وی با گرامیداشت یاد شهید انصاری استاندار گیلان، شهید ابوالحسن کریمی دادستان و شهید طوافی دانشجوی شهید گیلانی بیان داشت: خطه سرسبز گیلان با همه سرسبزی خوش فقر پنهانی را دارد که شایسته این سرسبزی و خرمی نیست. وی افزود: امیدوار هستیم با تلاشی که همه دست اندرکاران انجام می دهند از جمله خود دانشجویان بتوانیم این سبزی و خرمی را توام با رفاه داشته باشیم و فقر از جامعه  ما به طور نسبی از بین برود.

    نماینده تهران همچنین با گرامیداشت ۱۶ آذر گفت: سه آذر اهورایی  در ۱۶ آذر ۳۲ قربانی شدند تا دانشگاه زنده باشد و راه آن ها همیشه گرمابخش دانشگاه بود. هرچند در دوره پهلوی  اجازه مراسم داده نمی شد و در سالهای اخیر تلاش می کردند این روز را به بازیهای کودکانه در عرصه دانشگاه تبدیل کنند. ولی مسیر تغییر کرد و با تلاش دانشجویان و انجمن های اسلامی همه ساله به نحو شایسته ای این روز گرامی داشته شده است.

    وی همجنین با گرامیداشت ایام هفته وحدت و دوازدهم آذر روز قانون اساسی گفت: ما در سال ۵۸ دارای قانون اساسی شدیم و این قانون همه مناسبت ها و یادبودها را به نوعی در خود قرارداده است و آرمان های سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در خود تجلی دارد. وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی  یک نگاه فرآیندی به تحولات اجتماعی ما دارد و جامعه ما را جامعه ای در حال گذار تعریف می کند. در مقدمه آن آمده است که قانون اساسی تضمین کننده نفی هرگونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی  است. این قانون نگاه دفعی و دستوری ندارد و اینگونه نیست که رژیمی سرنگون شود و رژیمی دیگر سرنوشت را در دست می گیرد.این راه با فراز و فرودهایی همراه است که نیازمند ایثار و فداکاری  است. ما در این چهار دهه در این مسیر بوده ایم و به نظرم نباید دچار یاس و ناامیدی شویم.

    رئیس انجمن اسلامی مدرسین در ادامه خاطرنشان کرد:  در این فراز و فرودها همیشه کشاکش دو نیروی متضاد  و متعارض را برای تفسیر قانون شاهد بودیم. رویکردی که برداشتش این است که اسلام با دموکراسی و مردم سالاری قابل جمع نیست و مردم حقی ندارند و بر آن ها تکلیف است ولی ما امیدواریم بر اساس تکالیفی چون حریت و شورا که در قرآن آمده است و مدینه النبی که پیامبر اکرم ترسیم کرده اند مردم سالاری در کشور شکل بگیرد. وی افزود: ما قانون اساسی را از متن دین استخراج کردیم معتقدیم بر اساس آن مردم  باید بتوانند حاکمان را نقد کنند.همان طور که در اصل هشتم قانون اساسی  بحث امرمعروف و نهی از منکر دو طرفه آمده است و وظیفه ای است همگانی و متقابل که دولت و مردم نسبت به یکدیگر دارند و به قول شهید مظری اصل امر معروف ونهی از منکر اصل آزادی بیان و اندیشه است.

    صادقی با اشاره به مبحث جلسه گفت: بزرگترین مسئولیت دانشگاهیان در عصر کنونی تلاش برای پویا کردن جامعه در این مسیر گذار است که از استبداد و دیکتاتوری به مردم سالاری برسیم. وی در ادامه گفت:  استبداد و دیکتاتوری میتواند رنگ عوض کند وبا رنگ های جدید ایجاد شود. ما یا روحیه استبدادگری ویا استبداد پذیری داریم و باید دانشجو باید در مقابل استبداد و خفقان سکوت نکند.

    میزان مشارکت کمتر با حالت رقابتی ارزش بیشتری دارد

    نماینده تهران در ادامه با تاکید بر این که نگاه فرهنگی و اقتصادی جامعه باید  تغییر کند تصریح کرد: با همه نکات مثبتی که نظام دارد اشکالات بنیادی در جامعه وجود دارد که ناشی از اشتباهات ساختاری است. مطالعات و تحلیل های اقتصاد دانان  نشان می دهد که از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۵ در  ساختار اقتصادی مثل همین کشاورزی در استان گیلان کمترین میزان تخصیص منابع انجام گرفته است و خدمات بیشترین تخصیص را به خود اختصاص داده است. خدماتی که نشان داده بیشتر نقش دلالی دارد. تا این مسائل را دستکاری نکنیم نمیتوانیم  اقتصاد را درست کنیم. وی افزود: در حوزه فرهنگ هم آن فرهنگ روحیه استبدادی را هنوز شاهد آن هستیم و به کودکان خودمان تمرین دموکراسی را یاد نمی دهیم. و تمرین دموکراسی نیز به یک شکل ظاهری در انتخابات خلاصه شده است که البته ما به این انتخابات می بالیم ولی  آیا این انتخابات توانسته در مورد جدا شدن از فرهنگ استبدادی به ما کمک کند؟ من این مساله را کمتر مشاهده می کنم و حتی در فرآیندهای انتخاباتی آن روحیه تحکم و زد و بند و آمیزه ای از روابط حاکم شده است.

    صادقی در ادامه گفت: صرف مشارکت بالا  نشانه دموکراسی و مردم سالاری نیست  .  مهم این است که انتخابات رقابتی باشد و حتی به نظرم  میزان مشارکت کمتر با حالت رقابتی ارزش بیشتری دارد.

    در تشکیل بانکهای خصوصی خطاهای بزرگی را انجام دادیم و در شکل گیری جامعه رباخوار تلاش کردیم/ دانشجویان در زمینه شفاف سازی باید اقدام کنند

    نماینده تهران با اشاره به این که دانشجویان باید در زمینه شفاف سازی و مطالبه محوری تلاش کنند خاطرنشان کرد: شفافیت یکی از دغدغه های من است و بارها به دانشجویان تاکید کردم که در این زمینه می توانند کمک کنند. وی ادامه داد:اکنون ما گرفتاریهای زیادی داریم به ویژه در سیستم بانکی که اگر شفاف سازی باشد خیلی از مناسبتهای بانکی مشخص می شود. خیلی از بانکهای ما به اشخاص ذی نفوذ وام می دهند و وثیقه ای دریافت نمی کنند. تحقیق و تفحصی که دراین زمینه در حال انجام است و مدتی دیگر منتشر می شود  نشان می دهد که هزاران میلیارد تومان وام پرداخت شده است و کمترین وثیقه نیز دریافت نشده است و بعد می بینیم که برای یک وام ازدواج کلی وثیقه دریافت می شود.  وی افزود: ما نیز در تشکیل بانکهای خصوصی خطاهای بزرگی را انجام دادیم و در شکل گیری جامعه رباخوار تلاش کردیم تا به جای تولید و صنعت جامعه به سمت دلالی گری و سودهای کاذب برود.  اسمش را  هم گذاشته ایم سود و اجازه دادیم که بهره های مختلف شکل بگیرد. یک صورت ظاهری از عقود اسلامی درست کردیم و  اکنون با اسلامی کردن بانک‌ها سودهایی با کارمزد ۳۵ درصد دادوستد می‌شود.

    صادقی همچنین با تاکید دوباره اصل شفاف سازی اظهار داشت: البته در این زمینه کارهای ساختاری خوبی در مجلس پیگیری می شود. ما به کنوانسیون ضد فساد پیوستیم و ما در مجلس نیز میتوانیم با قوانینی چون قانون پولشویی و حمایت از ناهیان منکر  در مقابله با فساد مبارزه کنیم. وی افزود: در بحث بودجه نیز در کمیسیون آموزش بحث های خوبی جهت شفاف سازی دنبال می شود. تا بتوانیم لایحه بودجه را به خوبی در مجلس ارائه دهیم.  در کمسیون آموزش ۱۱ مورد را برای شفافیت پیشنهاد کردیم که به طور مثال ۱۸ درصد بودجه ردیفهای متفرقه است که هرگز شفاف نیست و یا یک سری جداولی وجود دارد که این نهادهایی که پول میگیرند هیچگونه پاسخگوئی ندارند و   هیچگونه گزارش شفافی به دیوان محاسبات نیز داده نمی شود. این حسابرسی شفاف را باید زنده کنیم و امیدوایم  در این زمینه حرکت کنیم.

     پاسخ به سوالات 

    صادقی در پاسخ به اینکه توانستیم  به اهداف خودمان در انقلاب  برسیم گفت: متر ما اصل سوم قانون اساسی است و اصل سوم قانون اساسی در ۱۶ بند اهداف دولت جمهوری اسلامی را ترسیم کرده است. ما سیمناری را به عنوان ازادی و تحقق ان در جمهوری اسلامی برگزار کردیم و خواستیم بررسی کنیم که چه میزان آزادی در نظام تحقق پیدا کرده است. ما در قسمتهایی پیشرفت هایی داشتیم ولی در بعضی قسمتها به اهداف نرسیدیم.

    به فرآیند معرفی وزیر علوم اعتراض داشتم

    نماینده تهران در پاسخ به پرسشی در مورد انتخاب وزیر علوم ابراز داشت: من با تعداد زیادی جلسه با دانشجویان در مورد وزیر علوم برگزار کردم. من به فرآیند معرفی وزیر علوم اعتراض داشتم و با این که از موافقان وزیر فعلی علوم بودم به این فرآیند اعتراض داشتم. ولی با  بررسی هایی که کردیم متقاعد شدم  که دکتر غلامی آخرین شانس اصلاح طلبان است و کسانی که ما دوست داشتیم بیایند من را متقاعد کردند که به نفع جریان است که میتوانیم با انتخاب ایشان  امید داشته باشیم. چون ایشان  از جنس  نیروهای اموزش عالی است و میتوانند این مسیر را ادامه دهند. البته این به معنای پشت کردن به خواسته های دانشجویان نیست. ولی اگر گارد مخالفت را ادامه می دادیم نمیتوانستیم انتظارات جدیدی  را داشته باشیم و فضا  برای دوستان طرف دیگر فراهم می شد.

    از آیت الله مکارم شیرازی معذرت می خواهم/ پرسشگری را محترم بشماریم

    صادقی در پاسخ به پرسشی درباره ابهامات توئیت در مورد آیت الله مکارم شیرازی و عذرخواهی از ایشان گفت: من احترام زیادی برای آیت الله مکارم شیرازی قائلم و از دوره نوجوانی با افکار ایشان آشنا هستم که همیشه جوانگرا  و موثر بودند. اظهارنظر مربوط ایشان در مورد بحث حضور زنان در ورزشگاه ها بود که گفتند مشکل ما حضور زنان در ورزشگاه ها نیست و به مشکلات دیگری اشاره کردند و من هم در تایید چنین رویکردی بر اساس اطلاعاتی که داشتم خواستار شفاف سازی در مورد مساله ای شدم. من یک سری اطلاعات داشتم و درخواست پاسخگوئی کردم . به هر صورت فرزند ایشان مناسبت های مالی دارند. اطلاعاتی که داشتیم اینگونه بود. من فقط میخواستم با حفظ احترام در این رابطه توضیح دهند و چیزی هم نسبت ندادم.

    وی ادامه داد: به نظرم توضیح خواستن از شخصیتهای مذهبی اشکالی ندارد. ولی بعد تحقیقی که انجام شد فهمیدیم  بین این شخص  با بدهکاران بانک  هیچگونه ارتباطی وجود ندارد. با این حال من بازهم از این تریبون عذرخواهی میکنم. ولی فارغ از این مساله  یکی از مشکلات سیستم اقتصادی ما عدم شفافیت در امور اقتصادی است . در پشت پرده تعداد زیادی آقازاده وجود دارد و این جزء گلوگاه های فساد است که همین الان هم رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان  به من گفت که تحت فشار افراد منتفذ برای دریافت وام هست. آن هم بانکی که در استانه ورشکستگی وجود دارد. به هر صورت فزند ایشان تماس گرفتند و من تحقیق بیشتر کردم این اصلاحیه را زدم و امیدوارم پوزش و جسارت ما را بپذیرند. ولی ما باید پرسشگری را محترم بشماریم.

    نماینده تهران همچنین در مورد اقداماتی که درباره حضور زنان در ورزشگاه ها انجام داده است  گفت: من هم معتقدم که مشکل ما حضور زنان در ورزشگاه ها نیست. مشکلات ما خیلی ساختاری تر و بنیادی تری است مشکل ما این است که در واقع برای تحقق رویکرد کرامت انسان ها تلاش کنیم. اصل قانون اساسی می گوید که همه افراد جامعه فارغ از جنسیت و قوم  از حقوق مساوی برخرودار هستند و و ما باید برای تحقق این اصول تلاش کنیم. البته ما تلاش می کنیم ولی خب شاید خیلی موفق نبودیم.

    نباید بحث حجاب نیز سیاسی شود

    وی در مورد مساله حجاب اجباری نیز گفت: بنده شخصه به لا اکراه الدین و قد التببین رشد من الغی معتقدم. جنس دین اجباری نیست و باید در قلب ظهور کند. باید زمینه و محیط مناسب برای فعالیت آزادانه فراهم شود. اعتقاد به پوشش و اصول دینی داریم. ولی روشهایی که انجام می دهیم نتیجه اش را دیدیم. نباید بحث حجاب نیز سیاسی شود و باید با اختیار آن را تعیین کنند.

    در بحث فساد به  اصولگرا و اصلاح طلب نگاه نمی کنم/ بعضی وزرای فعلی  منافع را در تصمیمات خود لحاظ کنند

    نماینده تهران در پاسخ به این پرسش که آیا به همان اندازه که در مورد فساد در بین جریانات مخالف اصلاح طلبان صبحت می کنید در مورد اصلاح طلبان نیز اقدام می کنید پاسخ داد: در مورد فساد هیچ تفاوتی نمی کند. من با همه آن ها برخورد کردم. البته بعضی از آن ها را قوه قضائیه برخورد کرده است و شاید دیگر نیازی به من نباشد.من به فراخور اطلاعاتی که دارم بررسی میکنم. من در زمان رای اعتماد هم درباره تعارض منافع  یکی از وزرای پیشنهادی صحبت کردم و معتقدم در مورد کابینه فعلی چنین تعارض منافعی وجود دارد و در تصمیماتی که می گیرند منافع خود را لحاظ می کنند.

    رفع حصر  دغدغه بسیاری از مردم است/ روحانی در زمینه حصر بی تفاوت نبوده است 

    صادقی در پاسخ به این پرسش که چرا کارها را تعطیل کردید و همه مطالبات جامعه مثل بیکاری و فقر و تعطیلی کارخانه ها  را به رفع حصر موکول می کنید ابراز داشت: ما همیشه دغدغه های مردم را لحاظ می کنیم، در همین بحث زلزله زدگان اخیر خودم به همراه نمایندگان دیگر پیش اهالی زلزله زده بودیم و سعی کردیم تنها تماشگار نیز نباشیم و در جهت رفع مشکلات اقدام کنیم، با این حال رفع حصر نیز دغدغه بسیاری از مردم است. من زمان انتخابات وقتی به زاهدان رفتم انتظار داشتن از تبعبض و بیکاری سخن بگویند ولی مشاهده کردم بین همه مشکلاتی که بیان می کردند رفع حصر نیز ار خواسته های آن ها بود و یا در اهواز در کنار مشکل ریزگردها به همین مساله اشاره کردند.

    وی در پاسخ به پرسشی که چرا در مورد اتهامات محصوران پاسخی داده نمی شود نیز گفت: ان شاء الله حصر رفع شود تا پاسخ شما را بدهند. باید این فضای پاسخگوئی فراهم شود. در همان سال ۸۸ هم دیدیم انواع تهمت ها به آقای هاشمی زده شد اما دو دقیقه هم به ایشان مهلت داده نشد که پاسخ دهند.

    وی در مورد رویکرد دولت روحانی به این مساله گفت: به نظرم آقای روحانی در زمینه حصر بی تفاوت نبوده است و تلاش های ایشان و حتی اصولگرایان و نمایندگان ما در مجلس که نمونه اش اقای ذوالنور بوده نشان داده که همه خود را رفع این مساله سهیم می دانند  و آثارش را مشاهده می کنیم.

    منبع: گیل خبر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.