پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نیازی به واردات برنج نیست | وجود فساد در پس پرده واردات برنج
    13 آذر 1396 - 18:20
    شناسه : 108687
    0

    در شرایطی که طی ۵ ماهه نخست سال بیش از یک میلیون تُن برنج به کشور وارد شده است، دولت در اقدامی عجیب واردات برنج را تا تیر ماه سال آینده نیز آزاد اعلام کرد. به گزارش «بامردم» به نقل از  مرصاد، با وجود اینکه کشورمان دارای مناطقی برای کشت مرغوب برنج است. البته علیرغم […]

    پ
    پ

    جعفر زاده جعفرزاده 2 - نیازی به واردات برنج نیست | وجود فساد در پس پرده واردات برنج -

    در شرایطی که طی ۵ ماهه نخست سال بیش از یک میلیون تُن برنج به کشور وارد شده است، دولت در اقدامی عجیب واردات برنج را تا تیر ماه سال آینده نیز آزاد اعلام کرد.

    به گزارش «بامردم» به نقل از  مرصاد، با وجود اینکه کشورمان دارای مناطقی برای کشت مرغوب برنج است. البته علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم پایبندی به اقتصاد مقاومتی، شاهد واردات برخی از محصولات نظیر برنج به کشور هستیم؛ وارداتی که اگرچه این روزها ظاهرا ثبت سفارشات آن انجام نمی شود اما مفسده هایی را در پشت پرده خود نهفته است.

    وجود فساد در پس پرده واردات برنج | در صورت عدم نیاز به کشت اجازه تغییر کاربری زمین‌ها داده شود

    نماینده مردم رشت در مجلس، گفت: فسادی در پشت وارد برنج خوابیده است و از دولت درخواست داریم تا به این مسئله ورود کند، برنج نیاز به واردات ندارد تولیدات داخلی و واردات گذشته نیاز کشور را تامین می‌کند.

    غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، درخصوص آزادسازی واردات برنج و مسدود شدن مجدد ثبت سفارش آن توسط دولت، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه قانون تمرکز وظایف کشاورزی را برای وزیر جهاد کشاورزی تنظیم شده تا بهانه‌ای برای واردات وجود نداشته باشد متاسفانه کماکان ناهماهنگی‌هایی را دولت مشاهده می‌کنیم.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث مفصلی را با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات برنج داشته‌ام، گفت: خسارت باز بودن سایت ثبت سفارش واردات برنج در یک ساعت، یک روز و یک ماه به یک میزان است و این خسارت بزرگ که بر کشاورزان وارد شده قابل جبران نیست.

    نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با قاطعیت می‌توانم بگویم با وجود موجودی‌های انبار دیگر نیاز به واردات برنج نیست، ادامه داد: یک فساد در پشت وارد برنج خوابیده است و از دولت درخواست داریم تا به این مسئله ورود کند، برنج نیاز به واردات ندارد تولیدات داخلی و واردات گذشته نیاز کشور را تامین می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی گفته بود که باز شدن ثبت سفارش با درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته! که این وزیر مسئله را تکذیب کرد، ادامه داد: مسئولین و وزرا باید اختلافات خود را برطرف کنند تا کشاورزان متضرر نشوند.

    این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه متاسفانه سفارش‌های که ثبت شده است باید وارد شوند، عنوان کرد: با صراحت در جلسه‌ای که برگزار شد اعلام کردیم که فساد در پشت این قضیه وجود دارد و  پول‌هایی در این بین رد و بدل می‌شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه قاطبه برنج‌های وارداتی سمی، مسموم کننده و به ضرر کشاورزان است، عنوان کرد: حتی اگر در کیفیت برنج‌های وارداتی دقت می‌شد کمتر ناراحت می‌‍شدیم، برنجی وارد می‌شود که حاوی سدیم و دیگر فلزات خطرناک است.

    تغییر کاربری شالیزار ها!

    پس از اعلام وزیر جهاد کشاورزی که اعلام کرد وزیر صنعت در پشت پرده واردات برنج قرار دارد برخی از شالیکاران اعلام کرده اند که اگر کشور نیازی به تولید ما ندارد لا اقل مجوز تغییر کاربری بدهید!

    واردات برنج متوقف شد| برنج‌های وارداتی قبلی ترخیص می‌شود

    رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی طی نامه‌ای به علت واردات بیش از نیاز برنج در سال جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری کرد.

    مجتبی خسرو تاج در مورد علت بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی طَی نامه‌ای اعلام کرده است به دلیل واردات بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه اول سال‌جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود.

    رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طی این مدت بیش از نیاز وارداتی به کشور برنج وارد شده و بازار داخلی نیز در رکود بسر می‌برد بنابراین فعلا از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود.

    وی اظهار داشت: بدیهی است برنج‌های وارداتی قبلی به گمرکات که با رعایت مقررات وارد شده باشد، می‌تواند ترخیص شود.

    علی‌رغم بخشنامه دولت مبنی بر آزاد شدن واردات برنج از اول آذرماه ۹۶ تا تیرماه ۹۷ هنوز سایت ثبت سفارش واردات برنج باز نشده است.

    مرتضی شاه‌حسینی رئیس انجمن واردکنندگان برنج پیش از این گفته بود، که با پایان یافتن فصل برداشت شالی برنج در کشور واردات برنج آزاد شده اما هنوز درباره اینکه برنج وارداتی با ارز متقاضی یا مبادله‌ای وارد کشور شود تصمیمی توسط مسئولان ذیربط اتخاذ نشده و بنابراین هنوز سایت ثبت سفارش واردت برنج بسته است.

    شاه‌حسینی گفته بود که تاکنون برنج خارجی با ارز مبادله‌ای و تعرفه ۲۶ درصد به کشور وارد می‌شده‌است؛ اما ممکن است مقرر شود تا از این پس برنج با ارز متقاضی به کشور وارد شود.

     ثبت سفارش واردات برنج در روزهای اخیر باز نشده است | تداوم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: از مرداد ماه تا کنون واردات برنج صورت نگرفته است.

    محمود حجتی، درخصوص ممنوعیت واردات برنج سه ماه قبل و بعد از فصل برداشت، اظهار داشت: این ممنوعیت صورت گرفته و از مرداد ماه تا هم اکنون واردات برنج صورت نگرفته و برنجی وارد نمی‌شود.

    وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر واردات برنج انجام نمی‌شود، گفت: به دنبال تنظیم و تعریف سازو کاری هستیم که هم به تقاضا در بازار داخلی توجه شود که شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم و هم اینکه تولیدکنندگان و برنج کاران آسیب نبینند، اما امروز برنجی وارد نمی‌شود.

    وی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار، اظهار داشت: مطالبات گندم‌کاران در هفته‌های گذشته به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شده است.

    حجتی همچنین در خصوص ورود وزارت جهاد کشاورزی به بحث افزایش قیمت نان، گفت: هم اکنون بحثی درباره افزایش قیمت نان وجود ندارد، بعد از دستور رئیس جمهور افزایش قیمت نان متوقف شد، با توجه به دستور توقف افزایش قیمت نمی‌توانیم آینده را پیشگویی کنیم که قیمت نان افزایش می‌یابد یا خیر.

    وزیر جهاد کشاورزی در پایان در خصوص باز شدن سایت ثبت سفارش واردات برنج، خاطرنشان کرد: سایت ثبت سفارش واردات برنج در روزهای اخیر باز نشده است.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.