فقر تولید محتوای فاخر ملی در فضای مجازی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۴ مرداد - ۱۳۹۷  
false
false

اگرچه بنابر آمارهای موجود تولید محتوای فارسی با سیری صعودی در فضای مجازی کشورمان روبرو بوده است، ولی هنوز نتوانسته از لحاظ کیفیت و تأثیرگذاری بر ارتقای سطح و توسعه شاخص های مطلوبیت در حوزه های مختلف اعم از تحکیم بنیان خانواده، تربیت صحیح فرزندان، اشاعه فرهنگ اسلامی و مواردی از این دست تعالی بخش باشد، و حتی در اکثر موارد منجر به اتلاف وقت مخاطبین شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین کنفرانس جهانی فضای مجازی که طی روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر به میزبانی دهلی نو برگزار شد، از ۲۰ برابر شدن تعداد کاربران شبکه IP و چهار برابر شدن تولید محتوای فضای مجازی در داخل کشور خبر داد.

اگرچه رشد شاخص های کمی ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) از عوامل مهم و تعیین کننده در ارزیابی توسعه یافتگی هر کشوری در سطح جهان است، اما نباید از تأثیرگذاری میزان رشد کیفی آن نیز غافل بود، زیرا که شاخص های کیفی از جمله تولید محتوای فاخر ملی رابطه مستقیمی با ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و … جامعه دارد.

از آنجایی که موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تعیین خط مشی ها و سیاست های کلان نظام بین الملل تثبیت شده و نقش غیرقابل انکار آن در مدیریت تحولات و روابط حاکم بر منطقه خاورمیانه به اثبات رسیده است، لذا تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی و گسترش آن در همه سطوح و بخش ها به ویژه فضای مجازی از ضروریات اولویت دار کشور محسوب می شود.

چندین برابر شدن تولید محتوای داخلی فضای مجازی بدون سیاست گذاری هدفمند برای بهره برداری مفید از آن در گروه های متنوع مخاطبین، امریست که نه تنها از ارزش واقعی کارکردهای فضای مجازی در داخل کشور می کاهد بلکه راه را برای گسترش انواع آسیب های اجتماعی از طریق نشر اکاذیب و شایعات، مطالب غیر آموزنده و مغایر هنجار، تبلیغات آزار دهنده و … می گشاید.

محمد علی اخوان فلاحتکار فعال فضای مجازی و مدیر مسئول رسانه خبری بامردم با اشاره به لزوم مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط تصریح کرد: تدوین قوانین موثر و ضمانت اجرای مناسب برای آن از ضروریات غیر قابل انکار به منظور بهینه سازی محتوای منتشر شده در فضای مجازیست.
اخوان فلاحتکار با تأکید بر اهمیت راه‌ اندازی شبکه ‌های اجتماعی ملی به‌ منظور بسط فرهنگ ایرانی اسلامی و جلوگیری از تاثیرات منفی اشاعه محتوای بیگانه و مخرب در کشور گفت: شبکه های مجازی که خواستگاه آنها دنیای غرب بوده، امروز به یکی از پر کاربردترین ابزارهای تولید و انتشار محتوا در کشور تبدیل شده و به آسانی راه نفوذ و تسلط خود را بر طرز فکر، اندیشه ها و سبک زندگی جامعه ایرانی گشوده است.
وی با اشاره به توسعه خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در کشور افزود: کیفیت تولید محتوای خبری به عوامل مختلفی همچون آموزش صحیح خبرنگاران حرفه ای، تربیت عکاسان خبری، ویرایش محتوایی و دستوری متون قبل از انتشار، بی طرفی در تولید خبر، انتقال بی کم و کاست و صریح وقایع، پرهیز از بزرگنمایی، افزایش تولید و کاهش بازنشر، عدم دامن زدن به شایعات بی پایه و اساس، پایبندی به قانون مطبوعات، رعایت اصول خبر نویسی و … بستگی دارد.
اخوان فلاحتکار با اشاره به سطح فکری بالا، اطلاعات جامع و دانش مداری ایرانیان اظهار کرد: مردم کشورمان به درستی قدرت تشخیص و تمایز محتوای تولیدی انواع رسانه های خبری در کشور را داشته و به راحتی تحت تأثیر شایعات و اخبار دروغین قرار نمی گیرند.
وی با بیان اینکه رسانه ها باید مسئولانه در راستای توسعه پایدار کشور و سالم سازی فضای جامعه بکوشند، گفت: رسالت امروز رسانه های کشور باید محتوا سازی در حوزه ترویج و توسعه الگوی اقتصاد مقاومتی، به تصویر کشیدن چهره و ماهیت تروریسم، بازخوانی دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان و نیز تلاش برای آگاه سازی جامعه باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.


true