جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قوانین دست و پاگیر و یک بام و دو هوا، سد راه صنعت گردشگری
    22 دی 1396 - 19:18
    شناسه : 113351
    1

    دریا یک ثروت خدادادی است که پروردگار به ما هدیه داده است. وجود دریا در هر منطقه ای می تواند موجب حل بسیاری از مشکلات در زمینه ی اقتصادی و درمانی گردد. دریا می تواند هم اشتغال ایجاد نماید و هم موجب تمرکز ثروت و فراهم آوردن مجتمع های گردشگری شود که متاسفانه ما از […]

    پ
    پ

    روستاهای ساحلی رودبنه لاهیجان - قوانین دست و پاگیر و یک بام و دو هوا، سد راه صنعت گردشگری - بامردم

    دریا یک ثروت خدادادی است که پروردگار به ما هدیه داده است. وجود دریا در هر منطقه ای می تواند موجب حل بسیاری از مشکلات در زمینه ی اقتصادی و درمانی گردد.

    دریا می تواند هم اشتغال ایجاد نماید و هم موجب تمرکز ثروت و فراهم آوردن مجتمع های گردشگری شود که متاسفانه ما از آن فقط در زمینه ی آب درمانی در یک روز گرم تابستان استفاده نموده ایم و کمتر از آن بهره برداری اقتصادی نموده ایم.

    دریا به ما انسان ها مکنت، ثروت، عزت و کرامت داد اما از ما غیر از آلودگی و ریخت و پاش زباله چیز دیگری عایدش نشد.

    فسفر ماهی سفیدش هم خیلی به کار ما نیامد و نتوانستیم شغلی برای جوانانمان فراهم آوریم. برای اینکه بدانیم روستاهای حاشیه ی دریا از جهت ایجاد اشتغال، وضعیت معیشتی و کارآفرینی در چه جایگاهی قرار دارندبا چند تن از دهیاری های کنار ساحل رودبنه لاهیجان گفتگویی ترتیب داده ایم. با هم عین مطالب آنها را می خوانیم:

    - قوانین دست و پاگیر و یک بام و دو هوا، سد راه صنعت گردشگری - بامردم

     دهیار سحرخیز محله: نه در زمینه اشتغال و نه در بخش گردشگری نتوانستیم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم

    ابتدا مظفر زارع دهیار سحرخیز محله ی رودبنه اظهار داشت: طول نوار ساحلی بخش رودبنه ۱۰ کیلومتر می باشد که متاسفانه از آن بهره برداری نشده است و با توجه به استعدادهای بالقوه ای که در دریا نهفته است نه در زمینه اشتغال و نه در بخش گردشگری نتوانستیم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

    زارع : تراز منفی آب  دلیل عدم ورود سرمایه گذار و رکود ساخت و ساز در سحر خیز محله است /چرا در شهر چاف و چمخاله این قانون اعمال نمی شود؟

    دهیار سحرخیز محله آنگاه به دلایل عدم ورود سرمایه گذار و همچنین رکود ساخت و ساز در این روستا اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل مهم آن تراز آب منفی ۲۴٫۷ می باشد که از سوی آب منطقه ای اعمال شده است که این امر موجب گردیده تا فاصله ی ۱۰۰۰ متر از دریا ساخت و ساز صورت نگیرد. با توجه به کمبود زمین متاسفانه ۹۰ هکتار از زمین های این روستا تحت تاثیر این تراز قرار گرفته و بلاتکلیف مانده اند.

    زارع اضافه کرد: از آنجائیکه این روستا در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد این تصمیم با کد ارتفاع آب مغایرت دارد.

    زارع با بیان این مطلب که اگر ساخت و ساز در این گونه مناطق با توجه به کد ارتفاع یا تراز آب خلاف مقررات است چرا در شهر چاف و چمخاله این قانون اعمال نمی شود و در واقع یک بام و دو هواست؟

    دهیار سحر خیز محله اذعان داشت: با توجه به اینکه تالاب بین المللی امیرکلایه در این منطقه(سحر خیز محله، امیر آباد، حسن بکنده) قرار دارد و از جاذبه های گردشگری منحصربفرد می باشد متاسفانه هنوز نتوانسته ایم هیچ بهره برداری از آن داشته باشیم.

    دهیار سحرخیز محله :چرا موانع قانونی حل نمی شود تا بتوانیم هم در زمینه اشتغال و هم در زمینه ی فراهم آوردن سرمایه قدم برداریم؟

    دهیار سحرخیز محله ادامه داد: با توجه به اینکه در دنیا پس از نفت، صنعت گردشگری یکی از منابع پر درآمد محسوب می گردد ،سوال اینجاست چقدر از درآمد این صنعت نصیب ما شده است؟ چرا موانع قانونی حل نمی شود تا بتوانیم هم در زمینه اشتغال و هم در زمینه ی فراهم آوردن سرمایه قدم برداریم؟

    حسن بکنده - قوانین دست و پاگیر و یک بام و دو هوا، سد راه صنعت گردشگری - بامردم

    دهیار حسن بکنده :یکی از معضلات این منطقه حرایم تالاب، جاده و دریا می باشد

    در ادامه ی این گفتگو محمد حسن مرادی پور دهیار حسن بکنده نیز اظهار داشت:  یکی از معضلات این منطقه و روستای حسن بکنده حرایم تالاب، جاده و دریا می باشد که در خصوص حریم تالاب در پاره ای از موارد قسمتی از منازل مسکونی را در بر می گیرد. این در حالی است که در طرح هادی قرار دارد و قدمت ساختمان های آن به ۱۵۰ سال می رسد.

    وی اضافه کرد: مقرر بود در حاشیه ی تالاب امیر کلایه جاده ای احداث شود تا هم بتوانیم از آب بندان تالاب استفاده کنیم و هم گردشگری از آن بهره ببرد. قرار بود صندلی و وسایل تفریحی کنار تالاب فراهم گردد که این امر موجب می شد نسبت به جمع آوری حدود ۳۰۰ دستگاه پمپاژ کوچک و بزرگ اقدام شود و از آلودگی محیط جلوگیری عمل آید.

    وی در زمینه حریم جاده اذعان داشت: حریم جاده چاف و چمخاله ۲۲ متر است اما حریم جاده این منطقه ۳۲ متر و بهانه شان این است که آن منطقه شهری می باشد.

    مرادی پور :پیشروی دریا موجب گردیده تا حدود ۱۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی مردم توسط دریا تخریب گردد  

    وی در زمینه پیشروی آب دریا تصریح کرد: پیشروی دریا موجب گردیده تا حدود ۱۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی مردم توسط دریا تخریب گردد لذا ما به جهت جلوگیری از پیشروی آب دریا در سال ۹۳ ، احداث موج شکن را پیشنهاد نمودیم که با پیگیری های زیاد با ۵ رشته موج شکن موافقت شد و پیمانکار آن نیز توسط آب منطقه ای و مدیریت حوادث غیر مترقبه تعیین گردید اما متاسفانه تا امروز به دلیل کمبود بودجه طرح بلاتکلیف مانده است.

    دهیارحسن بکنده :سرمایه گذارتمایل به احداث موج شکن دارد اما دولت مانع احداث می شود

    دهیار حسن بکنده آنگاه به تراز منفی ۲۴٫۷ اشاره کرد و افزود: این امر یکی از مشکلات اساسی ماست که موجب عدم ساخت و ساز در منطقه شده است. حال سرمایه گذار تمایل به احداث موج شکن دارد اما دولت مانع احداث می شود. این در حالیست که دولت خود قادر به تامین بودجه ی احداث موج شکن نیست.

    وی یکی دیگر از مشکلات اساسی منطقه را بحث طرح هادی عنوان کرد و اظهار داشت:مناطقی که توسط بنیاد مسکن به عنوان گردشگری متمرکز و نیمه متمرکز اعلام شده، بیش از حد نیاز می باشد که این امر موجب کاهش ساخت و ساز می شود.

     مرادی پور:روستای حسن بکنده روستای نمونه گردشگری لحاظ شده است

    وی اضافه کرد: روستای حسن بکنده روستای نمونه گردشگری لحاظ شده است اما تاکنون زیرساختی برای سرمایه گذاری مهیا نگردیده و پیرو آن هیچ سرمایه گذاری هم صورت نگرفته است.

    امیرآباد - قوانین دست و پاگیر و یک بام و دو هوا، سد راه صنعت گردشگری - بامردم

    دهیار امیر آباد : ۱۵ سال پیش  سرمایه گذار باقصد سرمایه گذاری موج شکن احداث نمود اما موافقت اصولی صادر نمی شود

     در ادامه منوچهر حقیقت ناصری دهیار امیرآباد نیز با بیان معنی تراز آب گفت: هرچه تراز آب پایین تر باشد پیشروی آب دریا کمتر است و بالعکس هرچه ارتفاع زمین بیشتر باشد پیشروی آب نیز بیشتر است. با این تفسیر تراز آب که توسط آب منطقه ای تعریف شده است معنی نمی دهد.

    وی اضافه نمود:  با اینکه ۱۵ سال پیش  سرمایه گذار باقصد سرمایه گذاری موج شکن احداث نمود اما موافقت اصولی صادر نمی شود.

    وی ادامه داد:بیش ازصدهکتاراز زمین های این منطقه به دلیل پیش روی آب دریا از بین رفت و سرمایه گذاران مانع پیش روی آب دریا شدند اما قوانین دست پاگیر مانع از سرمایه گذاری آنان شد.

    وی اذعان داشت: با توجه به اینکه تراز آب چاف و چمخاله از تراز آب منطقه لاهیجان خیلی پایین تر است ساخت و ساز در آن منطقه آزاد است.

    دهیار امیر آباد تاکید کرد: متاسفانه وجود مشکل تراز آب منفی ۲۴٫۷ موجب عدم ده ها سرمایه گذاری از این منطقه شده است.

     حقیقت ناصری: مسئولین از ساحل زیبای لاهیجان  استفاده بهینه نمی کنند  

    منوچهر حقیقت ناصری تصریح کرد: با اینکه لاهیجان دارای ۱۰ کیلومتر نوار ساحلی زیبا و قابل تحسین می باشد اما متاسفانه هنوز برخی از اهالی لاهیجان حتی از مسئولین از وجود این ساحل زیبا غافل اند که این نشانه ی بی تفاوتی مدیران است.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۱۱ سال از زمان اولین طرح هادی این روستا گذشته است و ما تقاضای بازنگری طرح و با هزینه ی خود دهیاری نموده ایم اما تاکنون نسبت به بازنگری طرح هادی اقدامی صورت نگرفته است.

    دهیار امیرآباد اذعان داشت: متاسفانه در زمان تهیه طرح ، همه ادارات ذی صلاح مبادرت به تایید طرح هادی می نمایند اما زمانی که شخصی جهت صدور پروانه به اداره بنیاد مسکن مراجعه می نماید باز هم  باید از همه ی ادارات ذیربط استعلام مجدد اخذ نماید که جای سوال باقی است که اگر طرح هادی به امضاء دستگاه ذیربط رسیده است چرا مجددا استعلام باید صورت گیرد این امر برای مردم هزینه در بر دارد و چه بسا در پاره ای موارد مانع  اجرا وساخت و ساز می شود.

    دهیار امیر آباد :متاسفانه با اینکه جاده ساحلی نزدیکترین جاده شرق گیلان به انزلی و آستارا است، اما حدود ۴۵ سال است این جاده روکش نشده است

    حقیقت ناصری ادامه داد: متاسفانه با اینکه جاده ساحلی نزدیکترین جاده شرق گیلان به انزلی و آستارا است اما حدود ۴۵ سال این جاده روکش نشده است و چاله و چوله ها با سیمان از طرف اهالی یا دهیاری بازسازی می گردد.ضمن آن که معضل شانه خاکی آن حل نشده است.

    وی در پایان اظهار داشت: از مسئولین خواستاریم همانطوری که افتخارشان به ساحل دریا می باشد، توجه به دریا دراولویت کارشان قرار گیرد.

     

    همای گیلان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.