به گزارش «بامردم» به نقل از راشاتودی، «محمدبن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر با اشاره به این مطلب گفت: بحران دیپلماتیک در خلیج فارس از تنشی که بر سر یک زن شکل گرفت آغاز شد.

وزیر خارجه قطر که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه افزود: خودداری قطر از تحویل یک زن اماراتی به این کشور موجب آغاز تنش های دیپلماتیک در خلیج فارس شد. این زن و همسرش در سال ۲۰۱۳ پس از ترک امارات به قطر آمدند و مدتی بعد شوهر این زن به انگلیس رفت اما همسرش به دلیل ارتباطات خانوادگی در قطر ماند. اعتبار گذرنامه این زن در سال گذشته به پایان رسید اما سفارت امارات در دوحه از تمدید آن خودداری کرده و خواستار استرداد وی به امارات شد.

بر اساس گفته های محمدبن عبدالرحمان آل ثانی، از آنجا که این زن جرمی مرتکب نشده بود قطر از استرداد وی خودداری کرد زیرا انجام این کار بر خلاف قانون اساسی قطر بود.

به گفته وی، پس از آنکه قطر از تحویل این زن به امارات خودداری کرد، هیئتی بلند پایه از امارات به نزد امیر قطر آمدند اما سفر آن ها نتیجه ای در بر نداشت و همین امر دلیل آغاز تنش های سیاسی در خلیج فارس شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز ۵ ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و تمام راه‌های زمینی و هوایی و دریایی خود را به روی قطر بستند. کشورهای محاصره‌کننده قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و ایجاد روابط نزدیک با ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان، متهم می‌کنند. قطر این ادعاها را رد می‌کند.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربستان، امارات، بحرین، کویت و عمان است. اما دو کشور کویت و عمان در محاصره و تحریم قطر شرکت نکردند.

در آبان ماه سال جاری شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در سخنانی اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان حل بحران قطر نیستند.

امیر قطر گفت: مسئولان حوزه اقتصاد قطر با توجه به قدرت اقتصادی این کشور موفق شدند تلاش ها برای ضربه زدن به ارز این کشور را ناکام بگذارند.

وی با اشاره به بحران دوحه با کشورهای عربی و اقدامات کشورهای محاصره کننده قطر گفت: در این بحران، غالب و مغلوب وجود ندارد و تداوم آن به آبروی شورای همکاری خلیج فارس آسیب می رساند.

منبع:مهر