سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • حمایت از استارت آپ ها، حرکت به سوی اشتغالزایی سریع و موثر
    21 بهمن 1396 - 18:44
    شناسه : 118405
    0

    یادداشت | عمید پوربابایی رودبنه: دهه فجر ، ایام مهمی برای دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این دهه دستاوردهای انقلاب در هر شهر ، شهرستان ، استان ، کشور و در سطح بین الملل در قالب اافتتاحیه ها ، نشست ها و مراسم مختلف برای عموم مردم به نمایش گذاشته می شد و […]

    پ
    پ

    عمید پوربابایی رودبنه - حمایت از استارت آپ ها، حرکت به سوی اشتغالزایی سریع و موثر - عمید پوربابایی رودبنه

    یادداشت | عمید پوربابایی رودبنه:

    دهه فجر ، ایام مهمی برای دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این دهه دستاوردهای انقلاب در هر شهر ، شهرستان ، استان ، کشور و در سطح بین الملل در قالب اافتتاحیه ها ، نشست ها و مراسم مختلف برای عموم مردم به نمایش گذاشته می شد و می شود.

    بیشتر این پروژه ها به نام جوان و برای جوان به ظاهر افتتاح می شد ولی درصد بسیار پایینی از نیازهای جوانان در این سال ها برآورد شده و برخی از پروزه ها بدون مطالعه به نیازهای مناطق به انجام رسید که یلا استفاده ماند همچون افتتاح ورزشگاه مجهز فوتبال در شهری که به مهد کشتی ایران معروف است .

    در دولت یازدهم واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی مرحله جدیدی را آغاز کرد به طوریکه حتی در افتتاح پروژه های کوچک نیز نمایندگان دولت به جهت تشویق بنگاه های کوچک زودبازده حضور یافتند .

    ولی باید دید این مشاغل خرد که در زمینه های مختلف اعم از کشاورزی ، تولیدی ، گردشگری و ورزشی با کارافرینی های کوچک که تعداد معدودی ایجاد اشتغال می کنند از چه طریق حمایت شده و از کدام منابع تامین مالی شده اند که امروز به بهره برداری رسیده اند .

    از سویی وقتی بحث خصوصی سازی در مجموعه دولت مطرح می شود ، طبیعتا کوچک شدن دولت و وزارتخانه ها نیز یکی از اهداف خواهد بود و این هدف باعث می شود که تعداد کارمندان دولت نسبت به سالیان قبل کمتر شود و دولت با ایجاد شغل های کوچک و بستر سازی برای ارائه تسهیلات با سود کم از صندوق های حمایتی مختلف به ایجاد شغل بپردازد .

    وقتی معاون برنامه و بودجه دولت تدبیر و امید با بیان رقمی ایجاد شغل در سال اینده را پیش بینی می کند این عدد با توجه به طرح های پایلوت دولت همچون بوم گردی ، روستاهای بدون بیکار ، بازآفرینی شهری ، دولت الکترونیک ، ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک ، ایجاد استارت آپ ها ، شرکت های دانش بنیان و بنگاه های زود بازده مطرح می شود و یقینا برای رسیدن به این خواسته هم در بودجه و هم توسط صندوق های حمایتی برنامه ریزی خواهد شد .

    شاید یکی از مثال های این روزها ایجاد طرح هایی با کمک از صندوق کارآفرین و یا طرح تکاپو در شهرستان های مختلف باشد که جایگزین ساخت کارخانه ایی دولتی و هزینه بالا برای دولت است که با ایجاد شغل های کوچکتر به جرات می توان گفت اینده بهتری برای جوانان و کشور قابل تصور خواهد بود ، چرا که همین تسهیلات با سود کم می تواند آغاز گر کسب و کاری باشد که مورد علاقه بخش های مختلفی از جوانان است.

    البته یکی از بزرگترین ضعف ها در این برنامه اطلاع رسانی ضعیف تیم رسانه ایی دولت ،صندوق ها ، تعاونی ها و دیگر نهاد های مامور در این بخش است که با حمایت رسانه ها و اطلاع رسانی این طرح دولت می تواند یکی از موفق ترین طرح های اشتغال زایی در تاریخ ایران باشد و حتی می توان آن را به عنوان انقلابی در کسب و کار دانست .

    به جرات می توان گفت وقتی در دولت یازدهم ۵هزار و ۱۴میلیارد ریال تسهیلات فقط در بخش روستایی توسط صندوق کار آفرینی امید پرداخت شده و در دولت دوازدهم نیز دکتر روحانی و دکتر نوبخت بر ایجاد استارت اپ ها و مشاغل خانگی تاکید داشتند و برای آن برنامه ریزی مدونی داشته اند ،کمی هم باید به جوانان جویای کار خرده گرفت که چرا ریسک آغاز کاری از ایده های خود را قبول نمی کنند تا بتوانند با ایجاد کسب و کار مورد علاقه و زاده تفکر و ایده هایشان هم چرخ تولید کشور را بچرخانند و هم باعث ایجاد شغل برای هم قطاران خود بشوند .

    زیر ساخت هایی برای اشتغال جوانان از طریق تسهیلات در بحث مشاغل کوچک و ایجاد استارت آپ ها در دولت دوازدهم تعریف شده و بارها رییس جمهور منتخب بر این حمایت ها تاکید کرده است ، حال زمان شکوفایی اشتغال و کسب و کارهای کوچک و نو در کشور است .

    شکی در این نیست که جوانان ایرانی بهترین ایده ها را در سر دارند و با وحدت در بحث اشتغال نیز بار دیگر می توانند فعل خواستن را برای ایرانی آباد و پویا صرف کننند.


    پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.