×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به تازگی شرکت زیرساخت سامانه‌ای را ایجاد کرده که از طریق آن می‌توانید به صورت آنلاین از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت مطلع شوید.

به گزارش «بامردم»، سال‌هاست که عادت کرده‌ایم هر وقت اینترنت‌مان کم کیفیت یا دچار قطعی یا کندی سرعت می‌شود فورا با شرکت مربوطه  تماس گرفته و علت را جویا شویم. در این گونه موارد این شرکت‌های  غالبا مدعی می‌شوند که علت پایین بودن سرعت ایا قطعی آن به اینترنتی که شرکت زیرساخت به آنها ارایه می‌دهد برمی‌گردد و آنها مقصر نیستند.

تاکنون وقتی اپراتور شرکت اینترنتی چنین ادعایی را مطرح می‌کرد دیگر هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آمد و مجبور می‌شدیم با کیفیت پایین یا قطعی اینترنت بسوزیم و بسازیم.

اما به تازگی شرکت زیرساخت سامانه‌ای را ایجاد کرده که از طریق آن می‌توانید به صورت آنلاین از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنتی که شرکت زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی ارایه می‌دهد مطلع شوید.

4935485_270.jpg

برای آگاه شدن از وضعیت اینترنتی که زیرساخت به شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما ارایه می‌کند کافی است به سایت شرکت زیرساخت به آدرس www.tic.ir رفته و از طریق نوار ابزاری که در قسمت میانی صفحه سایت قرار گرفته گزینه “شاخص‌های کیفی شبکه” را انتخاب کنید تا وضعیت اینترنتی که زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی در سراسر کشور ارایه می‌کند به صورت آنلاین جلوی چشمتان ظاهر شود.

معنی و مفهوم شاخص‌های سامانه سنجش کیفیت اینترنت

ابزار تعیین سرعت و کیفیت این سایت دو شاخص شبیه کیلومتر شمار سرعت اتومبیل هستند که یکی میزان بسته‌های از دست رفته اینترنتی را نشان می‌دهد و دیگری نشان‌دهنده میانگین نوسانات اینترنتی است، که اگر نوک پیکان ابن شاخص در ناحیه سبز باشد یعنی کیفیت اینترنت ارایه شده به شما توسط زیرساخت مطلوب است اما اگر به نقطه زرد برسد یعنی کیفیت پایین‌تر از میزان تعیین شده توسط رگولاتوری است و رسیدن به منطقه قرمز هم حکم قطعی اینترنت را دارد.

4935509_152.jpg

در این صفحه همچنین سه جدول طویل قرار دارد که اتصالات اینترنتی شهرهای مختلف ایران با یکدیگر را نشان می‌دهد. هر یک از این صفحات هم شاخص متفاوتی از کیفیت را می‌سنجد. به این ترتیب که جدول Latency میزان تاخیر زمانی اینترنت ارایه شده را می‌سنجد، جدول Packet Loss میزان بسته‌های از دست رفته را مشخص می‌کند و جدول Jitter نشان‌دهنده میزان نوسانات در ارتباطات اینترنتی بین استان‌های مختلف است.

4935510_177.jpg

در صورت تقلب شرکت اینترنتی باید چه کار کنیم؟

با توجه به تفاسیری که ارایه شد شما به راحتی می‌توانید اینترنت ارایه شده توسط زیرساخت در منطقه، شهر و استان خود را از طریق سامانه پایش کیفیت آنلاین ببینید و اگر شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما اینترنت مطلوبی به شما ارایه نمی‌داد و علت را عدم مطلوبیت اینترنت زیرساخت می‌دانست به او معترض شوید، یا حتی به ۱۹۵ شکایت کنید.

به نظر می‌رسد ایجاد این سامانه گام مهمی در شفاف‌سازی وضعیت و کیفیت اینترنت کاربران ایرانی اینترنت باشد و بتواند تا حدودی از حقوق مصرف‌کنندگان اینترنت حمایت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.