جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×

• تاکنون بیش از ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده، دانشمندان در جستجوی زمین دوم هستند!
    02 اسفند 1396 - 10:38
    شناسه : 120031

تاکنون بیش از ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده، دانشمندان در جستجوی زمین دوم هستند! سیاره های فرا خورشیدی (به انگلیسی: Exoplanet سیاره هایی که خارج از منظومه شمسی قرار دارند و به دور یک ستاره در حال گردش هستند) نویسنده: محمد سلیمانی دانشمندان نزدیک به ۱۰۰ سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی کشف کرده […]

eso0603a - تاکنون بیش از ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده، دانشمندان در جستجوی زمین دوم هستند! -

نویسنده: محمد سلیمانی

دانشمندان نزدیک به ۱۰۰ سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند. به همان اندازه که زمین در برابر مشتری کوچک و متفاوت است، کهکشان یا جهان ما هم در برابر کل هستی متفاوت و ناچیز می باشد. در میان یافته های بسیار زیاد کاوشگر کپلر، صدها سیاره فراخورشیدی بالقوه کشف شده اند… در ادامه با ما باشید و ببینید که محققان ناسا، دانشگاه برکلی و دانشگاه توکیوی ژاپن در حال انجام چه تحقیقاتی هستند.

آیینه تهران

سیاره های فرا خورشیدی (به انگلیسی: Exoplanet سیاره هایی که خارج از منظومه شمسی قرار دارند و به دور یک ستاره در حال گردش هستند) بخشی از جستجوی دانشمندان برای کشف دنیاهای دیگر، مانند دنیای ما، که ممکن است برخی از آنها مانند زمین دارای حیات باشند، هستند.
    تاکنون بیش از ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده، دانشمندان در جستجوی زمین دوم هستند!

آنها این سیاره ها را با استفاده از تحقیقات موسسه فضایی ملی آمریکا در دانشکده فنی دانمارک (DTU Space) کشف کرده اند. از میان ۲۷۵ سیاره کشف شده، دانشمندان تاکنون تایید کرده اند که ۹۵ مورد از آنها سیاره فراخورشیدی هستند.

این فضاپیما از زمان راه اندازی خود که تقریبا ده سال قبل است، در ماموریت K2 (کپلر۲) برای کشف سیارات فراخورشیدی جدید هزاران سیاره را بررسی و کشف کرده است. اندرو مایو، نویسنده مطالعه و دانشجوی دکترا می گوید: “ما شروع به تجزیه و تحلیل ۲۷۵ سیاره پیشنهادی کردیم که ۱۴۹ تا از آنها به عنوان سیاره فرا خورشیدی واقعی مورد تایید قرار گرفته اند. و ثابت شده که ۹۵ سیاره، در قلمرو اکتشافات جدید هستند.

یک سیاره فرا خورشیدی پیشنهادی با گذر سایه آن از ستاره میزبانش (ستاره ای که به دور آن می چرخد) اندازه گیری یا شمرده می شود. و پیش از آنکه به عنوان یک سیاره فراخورشیدی تأیید شود، نیاز به یک بررسی و نگاه دقیق تر دارد. که این کار آسان نیست زیرا دانشمندان باید بین سیگنال های یک نامزد و سیگنال های فضاپیمای دیگر تمایز قائل شوند.

مایو در این باره این چنین می گوید: “ما در این بین متوجه شدیم که برخی از سیگنال ها توسط سیستم ستاره های چندگانه یا سر و صدای فضاپیما ایجاد شده اند. اما ما سیاراتی به اندازه مشتری، بزرگتر از آن، و حتی کوچک تر از زمین کشف کرده ایم.”

تیم او یک سیاره را در یک مدار ۱۰ روزه در اطراف یک ستاره درخشان به نام HD 212657 کشف کرده است. این کشف مهم به نظر می رسد زیرا این ستاره تابناک شرایطی را فراهم کرده که می توان سیاره های اطراف آن را از رصد خانه های زمینی مشاهده کرد. این کار در مجله نجوم ایالت متحده (the Astronomical Journal) منتشر شد و محققان ناسا، دانشگاه برکلی و دانشگاه توکیو در این مطالعه شرکت داشته اند.

فضاپیمای کپلر در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و توسط مهندسان و اخترشناسان پس از شکست مکانیکی در سال ۲۰۱۳ دوباره طراحی شد. این مساله به پیشبرد ماموریت K2 برای جستجوی گذرگاه های سیاره های فراخورشیدی کمک زیادی کرد. از زمانی که اولین سیاره فراخورشیدی به نام ۵۱ Pegasi b در سال ۱۹۹۵ کشف شد، حدود ۶ هزار و ششصد سیاره دیگر تا کنون کشف شده اند. آنها در اندازه های زمین، اندازه مشتری، و بزرگتر هستند.

آندریو مایو می گوید: “سیاره های فرا خورشیدی یک میدان بسیار هیجان انگیز از علوم فضایی هستند. همانطور که سیارات بیشتری کشف می شوند، ستاره شناسان می توانند بهتر به ماهیت آنها پی ببرند که به نوبه خود به ما اجازه می دهد تا سیستم منظومه شمسی خود را به یک بافت کهکشانی تبدیل کنیم.”

در ماموریت های آینده؛ سیاره های صخره ای و سیارات هم اندازه زمین که قادر به پشتیبانی از حیات هستند، مورد کاوش و بررسی قرار خواهند گرفت.

منبع: www.independent.co.uk