×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

امیرحسین ندائى - شاغلان بی مدرک، مدرک‌داران بی شغل - اراده ملت

عدم ارتباط بین بخش هاى علمى و دانشگاهى کشور با بخش هاى اقتصادى و صنعتى کشور، شرایطى را پدید اورده که دانشجویان پس از فارغ التحصیلى به جاى استفاده از اموخته هاى دانشگاهى بیشتر متکى به تجربیات افراد شاغل در بازار کار و صنعت هستند.

امیرحسین ندائى*:

در شرایطی زندگی میکنیم که وقت گذاشتن برای شروع یک شغل آزاد نتیجه بهتری خواهد داشت تا صرف وقت برای دریافت مدرک از دانشگاه های غیر دولتی یا حتی دولتی با اینده ای نامعلوم برپایه واژه شاید، شاید شاغل بشویم شاید نه!
درحالی که،برخی رشته ها حتی بازار کار ندارند و آینده بسیاری از دانشجویان یا به بیکاری ختم میشود یا به شغل های کاذب!!!

جمعیت قابل تاملی از کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، یکی از مهم ترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری دانشجویان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند.

به عبارتی، درصدی از جمعیت فعال جامعه که براى افزودن بر دانش و تخصص خود راهی دانشگاه ها می شوند و چندسال از وقت خود را صرف دریافت مدرک از دانشگاه مورد نظر میکنند و این مسئله باعث تاخیر چندساله آنها براى ورود به بازار کار می شود، به جای اینکه بتوانند ورود بهترى به بازار کار داشته باشند، به درب های بسته بازار کار میخورند. درواقع ورود به واحدهاى اقتصادى کشور تبدیل به دغدغه اول فارغ التحصیلان دانشگاهى شده است.

عدم ارتباط بین بخش هاى علمى و دانشگاهى کشور با بخش هاى اقتصادى و صنعتى کشور، شرایطى را پدید اورده که دانشجویان پس از فارغ التحصیلى به جاى استفاده از اموخته هاى دانشگاهى بیشتر متکى به تجربیات افراد شاغل در بازار کار و صنعت هستند.

ایا ما دانشجویان نگران اینده شغلى خود هستیم یا خیر؟
در اردیبهشت ماه سال جارى مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناورى بیان کرد، ۶۵ درصد دانشجویان نگران آینده شغلى خود هستند.
پس این آمار نشان دهنده این است که این مسئله،مسئله بى اهمیت و پیش پا افتاده اى براى دانشجویان نیست.

راه حل هاى پیشنهادى خود دانشجویان براى این معضل چیست؟

برخى بیان داشته اند که، چنانچه دانشگاه ها هنگام انتخاب رشته بر اساس نیاز به بازار کار دانشجو جذب کنند،در این صورت دانشجوایان پس از فارغ التحصیلى دیگر بیکار نخواهند بود و به راحتى جذب بازار کار و شغل دلخواه خود میشوند.

عده اى هم بیان داشته اند که، بین دروس دانشگاهى و اینده شغلى دانشجویان شکاف زیادى وجود دارد و دانشگاه ها باید زمینه اشتغال را فراهم کنند و دانشجویان با توجه به مهارت هاى کسب کرده جذب بازار کار شوند تا شکاف بین آموخته هاى دانشگاهى و آینده شغلى دانشجویان پر شود و ارتباط لازمه ایجاد شود.

در حال حاضر و با شرایط موجود،آماده سازى دانشجویان براى ورود به بازار کار برعهده اموزش عالى کشور است و باید دید مسئولان سازمان هاى مربوطه چگونه به وظایف خود در این عرصه عمل میکنند.

*رئیس کمیته دانشجویی حزب اراده ملت شعبه لاهیجان


پایگاه خبری تحلیلی با مردم گیلان : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.