جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • باید بین گردشگری دریایی و تالاب پیوند ایجاد شود | اختصاص 7 میلیارد تومان برای احیا و توسعه گردشگری تالاب
    10 اسفند 1396 - 0:11
    شناسه : 120566
    0

    استاندار گیلان،با بیان اینکه امسال 7 میلیارد تومان برای احیا و توسعه گردشگری در تالاب اختصاص داده ایم،متذکر شد: در همین تالاب انزلی هیچ منعی برای ساخت اسکله چوبی و پل های چوبی وجود ندارد. به گزارش ایسنا – منطقه گیلان،دکتر مصطفی سالاری در جلسه احیای تالاب انزلی و گردشگری دریایی در قلم‌گوده،اظهار کرد:تالاب بین المللی […]

    پ
    پ

    104721 - باید بین گردشگری دریایی و تالاب پیوند ایجاد شود | اختصاص 7 میلیارد تومان برای احیا و توسعه گردشگری تالاب - استاندار گیلان

    استاندار گیلان،با بیان اینکه امسال 7 میلیارد تومان برای احیا و توسعه گردشگری در تالاب اختصاص داده ایم،متذکر شد: در همین تالاب انزلی هیچ منعی برای ساخت اسکله چوبی و پل های چوبی وجود ندارد.

    به گزارش ایسنا – منطقه گیلان،دکتر مصطفی سالاری در جلسه احیای تالاب انزلی و گردشگری دریایی در قلم‌گوده،اظهار کرد:تالاب بین المللی انزلی یک سرمایه ملی و بین   المللی بوده و احیای جدی تر این تالاب الزامی است.

    وی با بیان اینکه  باید به تالاب انزلی منابع بیشتری تزریق شود تا شاهد احیای این سرمایه ملی و بین   المللی باشیم،افزود: خوشبختانه وضعیت احیای تالاب ظاهرا نسبت به سنوات گذشته روند رو به بهبودی را طی می کند. البته کارهای بسیاری باید در زمینه احیای تالاب بین   المللی انزلی صورت پذیرد.

    استاندار گیلان اضافه کرد:بسیاری از این کارها باید در حوزه آبریز بالادست انجام شود تا رسوبگذاری در تالاب کاهش پیدا کند. همچنین باید تله های رسوبگیری که احداث شده اند، مجددا ایجاد شوند.

    این مقام مسئول تصریح کرد:زندگی و معیشت مردم انزلی و شهرستان های همجوار را باید بیشتر به تالاب پیوند بزنیم. در صورتی که ظرفیت   های اشتغالزایی مرتبط با تالاب را افزایش دهیم، مردم مطالبه گرتر و حامی جدی تری برای احیای تالاب می شوند.

    سالاری توزیع اعتبارات بیشتر را منوط به انجام کارهای بیشتر دانست و گفت:هر کسی که برای ارائه خدمات به مردم و توسعه پایدار و ایجاد فضاهای گردشگری در نقاط ساحلی و مستعد استان و مناطقی که می توان کاری ایجاد کردف پیش قدم شود، استانداری کمک می کند. البته باید درآمدزایی و جذب گردشگر در آن کارها لحاظ شود.

    وی ادامه داد:اینجا همه سوال می کنند و کار می خواهند و ما نیز حمایت می کنیم،اما اگر کارها مانند گذشته پیش برود، من مواضع تلخی می گیرم، زیرا ما در مقابل کار مردم مستقل نیستیم و باید برای مردم کارها را تسهیل کنیم و در غیر این صورت، برخورد می کنم.

    استاندار گیلان،با بیان اینکه در پیرامون تالاب و آب بندان های روستاها و در اکثر نقاطی که شرایط آن وجود دارد نباید افراد بیکار داشته باشیم،افزود:من هرگز وعده غیر عملی به مردم نخواهم داد لذا ایجاد شناگاه ها باید تسریع و اعتبارات لازم جذب شود. همچنین اعتبار دولتی نباید در غرفه های درآمدزا مانند رستوران نقش داشته باشد.

    وی اضافه کرد:خدمات برق و گاز و آب را با پول دولت انجام می دهیم و اگر مشکلی وجود داشت،با پول دولت پیش می رویم تا برگشت سرمایه صورت گیرد.

    سالاری عنوان کرد:در کمیته ساماندهی سواحل بناهایی را که بدون مجوز ساخته شده و ناهمگن است را می توانیم تسهیلات بدهیم که به شکل بهتری بسازند و به این وسیله آنها را ساماندهی کنیم. اجازه دهیم مردم بدون دغدغه در چارچوب قانون کشور کسب درآمد داشته باشند.

    وی گفت:آمادگی آن وجود دارد که در صورت معرفی طرح از سوی منطقه آزاد انزلی برای کارهای معیشت زا و اقداماتی که تعارضی با محیط زیست نداشته باشد، حمایت کنیم.

    استاندار گیلان با بیان اینکه برای احیای تالاب باید بین گردشگری دریایی و تالاب در راستای ایجاد کارهای درآمدزا برای مردم  پیوند ایجاد شود، اظهار کرد:اصلاح محدوده اراضی و انطباق آن با کنوانسیون رامسر پیگیری شود. در صورت ایجاد کمربندی دور تالاب، هم روستاهای ساحلی متصل می شوند، هم دسترسی گردشگر افزایش می یابد و هم نظارت بر تالاب را بهتر می کند و اگر اینها را با تعریف درست حقوقی برای استفاده مردم مهیا نکنیم با تالاب خواری مواجه می شویم.

    وی ادامه داد:پیش بینی هواشناسی است که در دهه های آینده پیشروی دریای خزر را نداریم و با توجه به این موضوع زمین   ها تا چند دهه خشک می مانند و اگر با حفظ مالکیت دولت به صورت فصلی به مردم داده شوند،جلوی خیلی از تعرضات گرفته خواهد شد لذا تفکیک اراضی و احراز مالکیت   ها با کمک مشاوران صورت گیرد تا رضایت هرچه بیشتر مردم از استقرار در کنار تالاب را به همراه داشته باشد.

    این مقام مسئول، درخصوص احیای رودخانه های زرچوب و گوهررود نیز گفت:به یک باره نمی توان این موضوع را حل کرد و معتقدم باید کم کم انجام شود.مقرر شده پروژه فاضلاب و زباله در یک سوم گوهررود طی سال آینده اجرا شود و بعد از آن به زرجوب می پردازیم،چون پیچیدگی های خاص خودش را دارد. قطعا اگر بخواهیم منتطر باشیم که همه مشکلات با تخصیص کامل منابع انجام شود، هیچ اتفاق نمی افتد و باید به تدریج اصلاح و احیا را شروع کنیم.

    سالاری،با بیان اینکه فعالیت های اجتماعی برای فرهنگ سازی کار ارزشمندی است،گفت:شاهد بودیم که درخصوص بوم گردی هم برخی روستاها مقاومت می کردند و امروز می بینیم که مردم خودشان پیشگام هستند لذا اگر این قبیل کارها از سوی همگان درست به مردم معرفی شود و دهیاران و شوراها را مسئول کنیم،نتیجه خوبی می گیریم.

    استاندار گیلان اضافه کرد:از لحاظ اینکه بخواهیم زیرساخت های بوم گردی را دولت بگذارد و مردم آن را با تسهیلات بانکی انجام دهند، مشکلی نیست، اما نوع سازه را محیط زیست تعیین می کند.فعالیت هایی که به لحاظ زیست محیطی منعی نداشته باشد، قطعا استقبال و حمایت می شود.

    وی با بیان اینکه امسال 7 میلیارد تومان برای احیا و توسعه گردشگری در تالاب اختصاص داده ایم،متذکر شد:در همین تالاب انزلی هیچ منعی برای ساخت اسکله چوبی و پل های چوبی وجود ندارد و می توانیم درآمد های دیگری برای بومیان حاشیه تالاب ایجاد کنیم و تسهیلات اختصاص دهیم.

    سالاری تاکید کرد:قایق های برقی و موتوری و اقامت گاه ها و رستوران های شناور فرصت هایی است که می توان به مردم داد و مردم اگر ذی نفع شوند خودشان جلوی تعرضات را می گیرند.در واقع باید شرایط لازم را برای تسهیل کار مردم فراهم کنیم و مردم اذیت نشوند.

    وی با بیان اینکه در طرح های مرتبط با گردشگری دریایی تا جایی که امکان دارد از کارهای طبیعت گرایانه فاصله نگیریم، خاطرنشان کرد:باید سازه ها و مواد کاملا طبیعت گرا باشد و سازه های ناهمگن و غیر مرتبط با تالاب و زیست محیطی استفاده نشود،زیرا امروز مردم دغدغه محیط زیست دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.