×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

وضعیت اجرای پروژه راه آهن آستارا آستارا با حضور مسئولین راه آهن جمهوری آذربایجان و ایران 3 - امضای سند سرمایه گذاری مشترک راه آهن رشت – آستارا به میزان ۵۰۰ میلیون دلار -

وزیران اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در پایان دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور، هشت سند همکاری امضا کردند که مهمترین آن به سوآپ نفتی و پروژه ریلی رشت ـ آستارا اختصاص دارد.

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان روز گذشته در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز شد و امروز با امضای اسناد همکاری به کار خود پایان داد.
«مسعود کرباسیان» پیش از امضای این اسناد گفت: مذاکرات در این دو روز به خوبی پیش رفت و یادداشت تفاهمی در ۲۶ صفحه نهایی شد؛ مذاکرات خوبی درباره معاوضه نفتی (سوآپ) و مسائل بهداشتی انجام شده است.
وی افزود: هشت سند توافق آماده شده که علاوه بر سند کمیسیون مشترک، در سفر آتی رئیس جمهوری ایران به باکو امضا و مبادله می شود.
در ادامه این نشست «شاهین مصطفی اف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ضمن تشکر از مهمان نوازی طرف ایرانی گفت: در این سفر دو روزه شاهد بودیم که رئیسان جمهوری دو کشور خواستار تعمیق روابط با یکدیگر هستند و خوشبختانه در این سفر همه ملاقات انجام شده، سودمند بود و توافقات لازم انجام گرفت البته مسائل استراتژیک نیز جای خود را پیدا می کنند.
وی با تاکید بر اینکه اسناد درنظر گرفته شده همزمان با سفر حجت الاسلام حسن روحانی به آذربایجان محقق می شود، گفت: زحمات زیادی برای پروتکل امضا شده کشیدیم و مقرر شد در ماه می میلادی (خرداد و اردیبهشت) طی مراسم مشترکی اجرایی می شود.
«محمد خزاعی» رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: راه آهن رشت ـ آستارا و مساله نفت ۲ حوزه مهمی بود که مدت ها مورد بحث ایران و جمهوری آذربایجان بود و برای توسعه روابط آنها و منطقه اهمیت زیادی داشت که در این اجلاس به توافق نهایی رسیدیم.
به گفته وی همچنین همکاری‌های خوبی در رابطه با صنعت خودرو، امور تجاری، فرهنگی و… با توافق کامل میان دو کشور صورت گرفت.
همچنین در ادامه «سعید محمدزاده» مدیرعامل راه آهن گفت: توسعه حمل و نقل ریلی برای دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و کار اجرایی راه آهن رشت آستارا در حال جریان است و در این اجلاس به توافقات زیادی رسیدیم.
«امیرحسین زمانی نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در این نشست گفت: درباره همکاری های نفتی در دریای خزر دو هیات جلسات متعددی داشتند و رویکرد مثبت و سازنده ای در این زمینه وجود داشت.
وی تاکید کرد: اهمیت این تفاهم مقدماتی این موضوع به موضوع حاکمیت مربوط می شود و این همکاری اقتصادی در غیاب تهدید حدود دریای خزر مهم است.
زمانی نیا گفت: تفاهم ما مقدماتی بوده و امیدواریم در باکو نهایی شود.
طرف های آذربایجانی نیز در ادامه این نشست سخنانی را بیان کردند که همه نشان از تعمیق روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین نبود هیچ محدودیتی برای گسترش روابط، وجود اعتماد متقابل و اراده سیاسی برای کار روی طرح های جدی تر داشت.
همچنین مقامات جمهوری آذربایجان اعلام کردند که در ۲ ماه اخیر ۷۰۰ واگن باری در آستارای جمهوری آذربایجان تخلیه و برای گسترش آن به یک هزار واگن در ماه و سپس سه هزار واگن برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
گفتنی است دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح روز گذشته (سه شنبه) با حضور کارشناسان اقتصادی دو کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کرد.
پیشتر قرار بود در نخستین ماه میلادی امسال کمیسیون مشترک دو کشور در شهر آستارای ایران برگزار شود که این اجلاس به تعویق افتاد.
قرار بود در جریان این کمیسیون، مراسم افتتاح راه‌آهن آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان که بخشی از کریدور ارتباطی شمال به جنوب است، برگزار شود.
مسعود کرباسیان روز گذشته اعلام کرده که کمیته اقتصادی، تجاری، بانکی، کمیته حمل و نقل و ارتباطات، کمیته انرژی، آب و محیط زیست، کشاورزی، علمی و تحقیقات چهار کمیته ای است که در جریان برگزاری این اجلاس، تشکیل می شود و سند سرمایه گذاری مشترک راه آهن رشت – آستارا به میزان ۵۰۰ میلیون دلار برای هر یک از طرفین امضا می شود.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری قرار است اوایل فرودین ماه امسال به جمهوری آذربایجان و ترکمنستان سفر کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.