×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

السلام سید حامد میر حسینی اشکوری - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان

نشست خبری طرح آرامش بهاری با حضور رئیس اداره اوقاف شهرستان لاهیجان و سیاهکل و جمعی از خبرنگاران لاهیجان و سیاهکل برگزار شد .

به گزارش “لاهیگ” :حجت السلام سید حامد میر حسینی اشکوری ضمن تبریک سال جدید و تشکر از همراهی اصحاب رسانه ، گفت: طرح آرامش بهاری هرسال در امام زادگان و بقاع متبرکه کشور برگزار می گردد و یکی از طرح های ویژه سازمان اوقاف است.

به گفته وی طرح آرامش بهاری با اهدای جوایز همراه است و در این طرح محصولات خوب فرهنگی به مسافران ارائه می شود و هدف از اجرای آن، استفاده از ظرفیت ها برای ایجاد شادی معنوی مردم محلی و مسافران است .

طرح آرامش بهاری اوقاف مصداق بارز کارتمیز فرهنگی است که مد نظر مقام معظم رهبری بوده

میرحسینی گفت : ما باید از فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده نهایت استفاده را برده و برنامه های فرهنگی مناسبی را در ایام نوروز که مردم بیشتر به سوی امامزادگان می آیند داشته باشیم .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اظهارداشت: طرح آرامش بهاری سازمان اوقاف و امور خیریه مصداق بارز کارتمیز فرهنگی است که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است .

خبری اوقاف لاهیجان 5 - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان

حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته

وی با اشاره به اینکه بیشترین تجمع گردشگران را در ایام تعطیلات نوروز در امام زادگان و بقاع متبرکه داریم ، افزود: در نوروز سال گذشته 56هزار نفر بار زائر در لحظه تحویل سال و 2 میلیون نفر بار زائر در ایام تعطیلات نوروز در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل حضور داشتند.

وی یکی دیگر از برنامه های ویژه در طرح ارامش بهاری را برپایی طرح خیمه های معرفت ذکر کرد و گفت : این طرح با ایجاد تعدادی غرفه و با استفاده از روحانیون آموزش دیده در امام زادگان اجرا می شود و علاوه بر آموزش به کودکان، به سوالات شرعی مسافران نیز پاسخ داده می شود.

وی تاکید کرد: از روز اول عید نوروز تا ۱۵ فروردین طرح آرامش بهاری بصورت ویژه در شیخ زاهد و در محوطه بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

وی افزود: 20مبلغ آموزش دیده اعزامی که 11نفر آنها از قم و بقیه از روحانیون محلی هستند این مراسم را پوشش می دهند تا بتوان از ظرفیت های موجود امام زادگان برای غنی سازی اوقات فراغت مردم استفاده کرد.

وی یادآورشد: در اجرای این برنامه ها هیچ کمکی از سوی هیچ نهاد و ارگانی صورت نمی گیرد و تمامی هزینه های اجرای این طرح ها از سوی منابع داخلی اوقاف و امور خیریه پرداخت می شود.

دین و مذهب هیچ تعارضی با شادی ندارد

وی با بیان این مطلب که یکی از اهداف طرح آرامش بهاری این است که دین و مذهب هیچ تعارض و منافاتی با شادی ندارد، عنوان کرد: لحظات شاد و مفرحی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است تا خاطرات خوبی در ذهن آنان ماندگار شود.

ویژه برنامه هایی برای چهارپادشاهان از سال آینده

حجت السلام و المسلمین اشکوری در پاسخ به این سوال که چرا مسجد چهار پادشاهان با قدمت و تاریخی بودن و همچنین واقع بودن در مرکز شهر مظلوم واقع شده و در طرح آرامش بهاری گنجانده نشده است اظهار داشت: تمامی بقاع متبرکه ظرفیت اجرای طرح آرامش بهاری را دارند اما برگزاری این طرح ها نیاز به زمینه سازی و هماهنگ بودن هیئت امناها دارد که متاسفانه برخی از هیئت امنا توجیه نیستند و این ضعف ماست که نتوانسته ایم تاکنون آنان را توجیه نماییم و به نظر شخصی بنده نیز چهارپادشاه مکان و فرصت خوبی برای پیاده سازی این طرح است که در سال های آینده انشالا در آنجا نیز طرح خواهیم داشت.

وی در زمینه قبرستان سوخته آقا سید محمد یمنی اذعان داشت :در این قبرستان مقبره هایی وجود دارد که توسط خانواده های متوفی ساخته شده بود بعداز حادثه آتش سوزی نیمه کاره ماندند. طبق جلسه ای که با هیئت امنا برگزار شده بود قرار است طی مهلتی این خانواده ها تصمیم خود را گرفته تا در صورت عدم بازسازی توسط بازماندگان قبور خانوادگی این قبور که بسیار قدیمی هم هستند و از عمر 30 ساله شان گذشته امحا شده و محوطه نوسازی شود .

خبری اوقاف لاهیجان 4 - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان

خاک بقعاع قابل فروش نیست و هزینه برای قبور در واقع اجاره آن برای 30 سال است

رئیس اداره اوقاف شهرستان لاهیجان و سیاهکل در جواب این سوال که واگذاری قبور در اداره اوقاف به چه صورت می باشد و درآمد این قبور در کجا هزینه می شود عنوان کرد: اصطلاح فروش قبور درست نمی باشد و خاک بقعه متبرکه قابل فروش نیست بلکه حق دفن داده میشود که این حق بعد از ۳۰ سال دوباره به اداره اوقاف داده میشود و در صورت درخواست خانواده متوفی در آن قبر اولویت با خانواده آن می باشد در غیر اینصورت اداره اوقاف حق واگذاری ان قبر را به افراد دیگر خواهد داشت و ۶۰ درصد درامد بابت کارهای عمرانی بقعه و مابقی صرف هزینه های فرهنگی و زیباسازی و.. می گردد.

از سال 88 پیش فروش قبور طبق قانون ممنوع است

حجت السلام و المسلمین میرحسنی در زمینه هزینه قبرها گفت:تا قبل از سال ۸۸ قبرها پیش فروش می شدند و آزاد بودند اما بعد از آن توسط سازمان اوقاف این کار ممنوع شد و قیمت گذاری قبور توسط کمسیونی متشکل از نماینده فرماندار، نماینده امام جمعه و نماینده دادستان ، ارزش گذاری می شود .

اولویت واگذاری قبور با بستگان درجه یک متوفی است

اشکوری با اشاره به اینکه ماده های حمایتی نیز از خانواده های بی بضاعت ، تحت حمایت کمیته امداد و افرادی که شرایط خاصی دارند نیز در قانون جدید دیده شده ، گفت : قبوری که در سطح شهر و در امامزادگان مختلف وجود دارند با توجه به کمسیون ارزش گذاری قبور ارزش گذاری می شوند که با توجه به شرایط محیط و محل قرارگیری آن آرامستان است که البته ، ایجاد آرامستان ، غسالخانه ، خرید آمبولانس جزو وظایف شهرداری است که در شهرستان لاهیجان اداره اوقاف ناخواسته از دیرباز عهده دار این وظیفه شده و شهرداری هم وارد نمی شود .

آمادگی تغییرات و حضور جوانان را در تیم مدیریت بقاع متبرکه داریم

وی درخصوص بکار گیری افراد جوان در هیئت امنا اظهار داشت : اضافه شدن جوانان به هیات امناها با توجه به اینکه هیات امنایی 60 سال در یک بقعه خدمت کرده است بسیار سخت است ولی غیر ممکن نیست و تا امروز از درخواست جوانان برای هیات امنایی بقاع استقبال شده و ما آمادگی تغییرات و حضور جوانان را در تیم مدیریت بقاع متبرکه داریم .

تصاویر: آرتین انصاری

خبری اوقاف لاهیجان 3 - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان خبری اوقاف لاهیجان 2 - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان خبری اوقاف لاهیجان 1 - حضور 2 میلیون زائر در بقاع و امام زادگان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در نوروز گذشته - اوقاف لاهیجان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.