×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

حسین پورنصیری - لاهیجان را دریابیم - با مردم
حسین پورنصیری در لاهیگ نوشت: لاهیجان با پیشینه ایی کهن و فراز و فرود های بسیار ، با اندیشمندان ، فرهیختگان ، شاهان و تاریخی سرشار از اتفاق های بزرگ و کوچک امروز به نام  پر آوازه لاهیجان رسیده است .

هنوز یک صده از آن زمان که وسعت لاهیجان  به اندازه نصف گیلان بود نمی گذرد ، همچنان نام دکتر حشمت و میرزا کوچک خان در لاهیجان برای مان طنین انداز است ، دکتر حشمتی که روزی با ایجاد رودخانه ایی ، زمین های کشاورزی شرق گیلان را از خشکی نجات داد و بار دیگر لاهیجان را احیا کرد .

سالیان زیادی از تاریخ کهن لاهیجان گذشته است ولی امروز لاهیجان به کجا رسیده است ؟ روزگاری لاهیجان عروس ایران بود بعد ها به عنوان عروس استان های شمالی مطرح شد و امروزه لاهیجان به عروس گیلان تنزل کرده است و بی شک می توان با بهره بری صحیح و جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی شهری در خور نام پرآوازه لاهیجان ساخت .

چندی پیش در سفری که به جزیره کیش داشتم مجسمه ایی چندین متری را در دروازه شهر دیدیم و حتی هزینه ساخت ان را نیز جویا شدم که مبلغ ناچیزی برای زیبایی ورودی شهر بود ، لاهیجان با این همه بزرگان می تواند ورودی در خون شان تر داشته باشد ، تا مسافران را برای ورود به شهر پیش از پیش تشویق کند .

بر حق لاهیجان بسیار جفا شده ، شاید قرارداد ترکمنچای جزیره ضربه سنگینی بر پیکره شهر باشد که امروز با ایجاد حداقل یک هتل در جزیره لاهیجان می توانستیم شاهد تغییرات وسیعی در صنعت گردشگری گیلان باشم ولی حال نقد شیطان کوه را بچسبیم جای نسیه جزیره را ، چرا در این چند دهه تغییری ملموس در محوطه شیطان کوه دیده نمی شود ، حتی در ارتباط با تعمیر و نگهداری این گنجینه نیز کوتاهی بسیار شده است.

بام سبز لاهیجان می تواند یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری در استان گیلان یا حتی کشور و نمادی برای استانمان باشد ، ولی متاسفانه چاره ایی برای تغییر و تحول در انجا جز تغییر محل کسبه بام سبز و جابجا کردن کانکس های محوطه تله کابین نشده است و چه زیبا بود که در بام سبز هتلی بی نظیر و شکیل و حتی گردان که باعث جذب سرمایه گذار و محلی برای استراحت تاجران بزرگ می شد برنامه ریزی شود .

امروزه متاسفانه از پتانسیل بلوار توحید شرقی تماما غافل شده ایم ، پتانسیل ایجاد مراکز تحاری ، تفریحی در حاشیه بلوار توحید شرقی  می تواند باعث رونق کسب و کار و اشتغال زایی برای جوانان لاهیجانی شود و همچنین با بافتی مناسب و ایجاد ساختمان هایی با پارکینگ هایی با ظرفیت بالا باعث دور شدن ترافیک از مرکز شهر شود که نتیجه ان سرازیر شدن مارک ها و برند های بزرگ به این منطقه باشد که نعمتی برای مردم منطقه ضعیف حاشیه بلوار توحید گردد .

در زیبا سازی شهر جای استفاده از درختان خارج اقلیم گیلان چه بهتر بود از درختان میوه بومی بهره می بردیم  و چه بهتر و زیباتر بود در پارک ها از درختانی همچون پرتغال و لیمو که خزان ندارند و یا درخت گلابی وحشی (خوج ) ، گوجه سبز (خالی)  جای کاج  بهره می بردیم تا هم از میوه آن استفاده شود و هم سوغاتی برای مسافران باشد و نمادی برای معرفی شهرمان و رایحه هر فصل  برای لاهیجانی ها نیز تداعی شود .

بنده با شناختی که از شهردار خوش فکر و خوش ذوق لاهیجان ، دکتر کاظمی و رییس شورای شهر با تجربه ودلسوز لاهیجان دارم شکی ندارم این کار ها برای لاهیجان شدنی است .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.