×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

photo 2017 12 18 11 23 21 664x498 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

محمدحسین نجاتی در خبر آنلاین نوشت: نوروز ۹۷ برای خیلی از گردشگران ایرانی مقاصد تکراری و بارها دیده‌شده‌ای مانند شهرهای مازندران، اصفهان، شیراز، یزد و مشهد داشت.

گروه دیگر از گردشگران ایرانی اما در نوروز ۹۷ با تصمیم‌های متفاوت خود مقاصدی را تبدیل به پدیده‌های سفرهای نوروزی ۹۷ کردند.این پدیده‌ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را دربرگرفته‌اند و باز این واقعیت را ثابت می‌کند که ایران در دل خود بهشتی کمتر شناخته شده؛ برای گردشگران دارد. اما پدیده بودن این مقاصد و جاذبه‌ها با توجه به آمارهای ۱۵ روز اخیر انتخاب شدند و بر این اساس می‌توان شهرستان کلیبر در آذربایجان غربی و در دل جنگل‌های ارسباران، استان بوشهر، شهرها، سواحل و بنادر این استان، استان گلستان و شهرهای غربی آن، بوم‌گردی در شهرها و روستاهای ایران و دو جاذبه مهم تهران در نوروز ۹۷ یعنی بازدید از موزه لوور و دریاچه چیتگر را براساس آمارهای رسمی به عنوان پدیده‌های نوروز ۹۷ خواند.

همه اینها در شرایطی است که آمارها نشان می‌دهد ایرانی‌ها امسال در تعطیلات نوروزی بیش از سال‌های قبل به سفر رفته‌اند. آنطور که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گزارش داده است، از ۲۷ اسفند تا ۱۱ فروردین، ۵۸میلیون و ۴۳۳هزار و ۸۱۸ نفرشب اقامت در کشور ثبت شده که در این مدت ۹۰میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۲۰ بازدید از جاذبه های گردشگری کشور با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

از سوی دیگر براساس اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان و آذربایجان غربی به‌عنوان برترین‌های گردشگری کشور در استان‌های کمترشناخته‌شده در نوروز ۹۷ هستند.

همچنین، به گفته رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفری استان مازندران همچنان رتبه نخست سفرهای نوروزی را به خود اختصاص داده است و استان گیلان با ثبت ۷میلیون و ۵۸۸هزار و ۱۷۰ نفرشب اقامت در ردیف دوم و استان بوشهر با ثبت ۶میلیون و ۳۲۲هزار و ۸۹۹ نفرشب اقامت نوروزی در جایگاه سوم سفرهای نوروزی گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

براساس اعلام معاون گردشگری کشور، استان‌های هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی تا دهم فروردین‌ماه توانستند در جایگاه چهارم تا هفتم سفرهای نوروزی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، وزارت آموزش و پرورش نیز در آماری که به ستاد هماهنگی خدمات سفر ارائه کرده است از اسکان موقت ۷۴۶هزار و ۳۷۵ خانوار در مدارس تجهیز شده برای اسکان نوروزی خبر داد که تعداد ۲میلیون و ۶۸۵هزار و ۵۳۳ گردشگر را شامل شده است.

کلیبر و رشد ۸۸ درصدی اقامت گردشگران نوروزی
یکی از زیباترین شهرستان های ایران که در شمال غرب و نزدیک مرز آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است، کلیبر نام دارد. سراسر منطقه کلیبر را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانده اند و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. بیشتر مواقع کوه های این شهرستان را مه پوشانده است. با این حال براساس آمارهای رسمی این شهرستان امسال پذیرای بخش زیادی از مسافران نوروزی بود.

در همین رابطه، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کلیبر، از رشد ۸۸‌درصدی اقامت در مرکز اقامتی شهرستان کلیبر، خبر می‌دهد. کریمی می‌گوید: «شهرستان کلیبر به‌واسطه ظرفیت‌های مختلف گردشگری خود اعم از طبیعت‌گردی، وجود آثار تاریخی، جنگل‌های سرسبز و خوش آب و هوای منطقه ارسباران، اماکن زیارتی، آب گرم معدنی، صنایع‌دستی، محصولات باغی، همواره در مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.»

18 4 3 152341resized 1217144 165 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

بوشهر و گردشگران ۵ برابر جمعیت خود

تا پیش از این استان‌های اصفهان، شیراز و مشهد و مازندران در رتبه‌های نخست اقامت مسافران نوروزی بودند و حالا چندسالی است که استان بوشهر خود را در میان ۵ استان دارای بیشترین اقامت نوروزی جای داده است. افزایشی که می‌توان آن را تا حد زیادی ناشی از توسعه بومگردی در این مناطق خواند. آنطور که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر می‌گوید: در تعطیلات نوروزی بیش از پنج برابر جمعیت استان وارد استان شدند که شهرهای گناوه، دیلم و بوشهر به‌ترتییب میزبان بیشترین گردشگر بوده‌اند درحالی که امسال به نسبت سال‌های پیش توزیع سفر در استان دارای آمایش مناسبی است و گردشگران زیادی به شهرهای جنوبی استان مانند کنگان، عسلویه، جم و دیّر سفر کرده‌اند. به گفته ناصر امیر زاده در زمینه صنایع دستی نیز بیش از چهارصد غرفه در ۱۰ شهرستان برپا شده و در روزهای ابتدایی عید پانصد میلیون تومان صنایع دستی استان به‌فروش رفته است.

18 4 3 15258L00807916380 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

رشد ۵۰ درصدی اقامت در گلستان
اقبال برای سفر به شهرهای شمالی کشور سالهاست دو استان مازندران و گیلان را در صدر استان‌های دارای بالاترین میزان اقامت شبانه قرار داده است. با این حال چندسالی است که استان گلستان به خصوص شهرهای غربی این این استان مانند گندکاووس جاذبه‌های گردشگری خود را به رخ می‌کشد. اتفاقی که باعث شده در سال ۹۷ این استان شاهد ورودی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر تا ۱۱ فروردین باشد و نسبت به سال قبل با افزایش ۵۰ درصدی ورود گردشگران نوروزی مواجه شود.

براساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۶ تا یازدهم فروردین ماه امسال یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۷۸۵ نفر در استان گلستان اقامت داشتند که با این آمار رشد ۵۰  درصدی را نسبت به اقامت ۷۸۹ هزار و ۴۴۰ نفری سال گذشته نشان می‌دهد.

ابراهیم کریمی می‌گوید:در شهرستان‌های آزادشهر ۲۹۰۹ مورد،آق قلا ۳۲۰۴ مورد،بندرگز ۹۰۴۱ مورد، بندرترکمن ۱۳۴۲۹ مورد، رامیان ۹۱۸۸ مورد، علی‌آبادکتول ۱۳۷۰۸ مورد، گرگان ۱۴۱۲۰۰ و گنبدکاووس۲۴۶۰۰ نفر اقامت داشته است.

کریمی ادامه داد: همچنین در شهرستان‌های کردکوی ۱۵۲۱ مورد، کلاله ۲۷۹۰ مورد، گالیکش  ۳۹۶۷۹ مورد، گمیشان ۹۷۳ مورد، مراوه تپه ۳۸۲۸ مورد و مینودشت ۳۵۶۲ مورد اقامت را ثبت کرده‌اند.

18 4 3 15261357658451 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

بوم‌گردی هرجایی که جاذبه‌ای منتظر ماست
اما به جرات یکی از اصلی‌ترین پدیده‌های سفرهای نوروزی ۹۷ اقامت‌گاه‌های بومگردی است. این اقامت‌گاه‌ها معمولا به خانه‌های روستایی یا شهری با امکان اسکان مسافران گفته می‌شود که همه آنها دارای ویژگی‌های بومی و فرهنگی آن منطقه است. در حال حاضر در شهرهای شمالی، شهرهای کویر مرکزی ایران مانند یزد و کاشان و روستاها و شهرهای کوچک سواحل جنوبی کشور مانند قشم و بوشهر شاهد توسعه اقامت‌های بومگردی هستیم. طبق آمار رسمی در حال حاضر بیش از ۷۰۰ اقامتگاه بومگردی در کشور فعال است که براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمامی این اقامتگاه‌ها در نوروز ۹۷ با استقبال گردشگران مواجه شدند.

18 4 3 152852299509 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

تهران؛ لوور و دریاچه چیتگر
تهران‌گردی حالا سالهاست که تبدیل به یکی از گزینه‌های مسافران نوروزی تبدیل شده است. تهران به واسطه جاذبه‌های تاریخی و طراحی شهری خود و همچنین تمرکز امکانات شهری برای خیلی از گردشگران جاذبه دارد. در نوروز ۹۷ برج میلاد، موزه ملی و سایر موزه‌ها، دریاچه چیتگر، کاخ‌ها و بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی تهران در مناطق شمالی پایتخت، پارک‌ها و اماکنی مانند باغ کتاب و… دارای بیشترین بازدید از مسافران نوروزی بودند. حتی مال‌ها و پاساژهای بزرگ تهران هم در این روزها شاهد حضور مسافران نوروزی بودند. اما در میان همه جاذبه‌های تهران دو جاذبه یعنی موزه لوور و پارک چیتگر بنابر آمار رسمی از پدیده‌های نوروز امسال بودند. براساس آمار رسمی در این ایام حدود ۱۰۰ هزار نفر از موزه لوور تهران واقع در موزه ملی ایران در خیابان سی تیر تهران بازدید کردند. به طوریکه براساس اعلام، مدیر کل موزه ملی ایران از بازدید بیش از صد هزار نفر در طول یک ماه نخست، نمایش ۵۶ شیء تاریخی از “لوور در شعبه تهران” خبر داد.

جبرئیل نوکنده توضیح می‌دهد: بازدید از نمایشگاه “لوور در تهران” از ۱۴ اسفند ۹۴ تا ۱۳ فروردین ۹۷؛ به ۱۰۴ هزار و ۴۷ نفر رسیده است که این آمارِ بیش از ۱۰۰ هزار بازدید در این مدتِ کوتاه، بسیار خیره‌کننده است. برآورد ما این بود که در طول مدت زمان سه ماهه نمایشگاه، در حالت کلی ۱۰۰ هزار بازدید از آن داشته باشیم، اما هنوز این نمایشگاه نزدیک به ۶۰ روز دیگر در موزه ملی نمایش داده می‌شود و تاکنون آمار بازدیدها از آن از ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

وی با اشاره به صحبتی که با مسئولان موزه لوور در مورد این میزان بازدیدکننده داشته است، ادامه می‌دهد: آن‌ها گفتند که؛ میزان بازدید از موزه لوور “ابوظبی” در شلوغ‌ترین حالت خود بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بازدیدکننده است، این رقم برای ما بسیار جالب است.
دیگر پدیده گردشگری نوروز ۹۷ در ایران و در تهران دریاچه چیتگر تهران بود که براساس آمار رسمی شهرداری تهران بازدید از این دریاچه در ایام نوروز از مرز ۵۰۰ هزار بازدید گذشت.

18 4 3 - چگونه «بوم‌گردی» گردشگری بوشهر را متحول کرد؟ | دستاورد گیلان از جایگاه دوم در اقامت شبانه مسافران چیست؟ - دستاورد گیلان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.