×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

حامد عبدالهی - مردم و مسئولین گیلان هرگز با جدایی آستارا از استان و اتصال به استان دیگر موافقت نمی کنند - آستارا

چندی پیش نماینده شهرستان اردبیل ادعای ضرورت الحاق آستارا به اردبیل را داشته و در سخنانی تاکید کرد: نمایندگان اردبیل ، بدون توجه به حاشیه سازی ها، الحاق آستارا به اردبیل را از مجاری قانونی پیگیری خواهند نمود.

وی آستارا و اردبیل را دارای اشتراکات عمیق تاریخی ، زبانی ، فرهنگی، و خانوادگی دانست و شهرستان آستارا را از زمان پدیدآمدن نخستین تقسیمات کشوری از توابع شهرستان اردبیل و استان آذربایجان شرقی وقت عنوان کرد.

این ادعای نماینده مردم اردبیل با واکنش بسیاری از مسئولین از جمله واکنش رئیس شورای عالی استان روبرو شد.

حامد عبدالهی با تاکید بر اینکه در قدیمی ترین اسناد تاریخی و متون جغرافیایی نظیر کتاب « حدودالعالم من المشرق الی المغرب » آستارا یا استرآب جز نواحی گیلان معرفی شده. است بیان داشت: در کتب تاریخ گیلان عبدالفتاح فومنی و ظهیرالدین مرعشی نام آستارا به عنوان یکی از شهرهای گیلان آمده است.

وی افزود: به لحاظ قومی و زبانی گیلک ها، گالش ها، تالش ها ، آذری ها و آذری زبان ها و…سالیان درازی است که در یک جغرافیای واحد به گونه ای به هم آمیخته اند که هرگونه تعریف از هویت گیلانی بدون حضور آن عناصر، تعریفی تقلیل گرایانه از این مفهوم تلقی خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان یادآور شد: با فروپاشی دولت صفوی در سال ۱۱۳۵ ه. ق سربازان روس بر آستارا و سایر نواحی گیلان دست یافتند و اهالی آستارا در طول ۱۰ سالی که گیلان در چنگ روس ها قرار داشت دوشادوش سایر گیلانیان در برابر روس ها به مقاومت و پیکار برخاستند…

عبدالهی با تاکید بر اینکه زبان آذری، زبان اقلیتی از مردم مهاجر آذربایجان است ، تصریح کرد: این زبان در همه شهرهای استان گیلان از جمله آستارا پراکنده است، به طور مثال تعداد آذری ها خاصه در حاشیه شهر رشت به گونه ای است که در دوره های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر همواره نماینده یا نمایندگانی از ایشان در این جایگاه ها حضور داشته اند. همه آذری زبان هایی که در جای جای استان گیلان زندگی می کنند، سالیان متمادی است که نسل اندر نسل در این استان خوش آب و هوا و فرهنگی زیست می کنند و امروزه گیلانیان آنها را بخش لاینفک و جدانشدنی از خود تلقی می کنند.

او گفت: این آمیختگی تا بدان پایه است که تعداد قابل توجهی از گیلانیان غیر آذری خاصه در شهرهای آستارا و تالش و رشت … این زبان را به نیکی آموخته اند یعنی به لحاظ منطقی میان آذری زبانان و آذری نژادان در گیلان، نسبت عموم و خصوص مطلق برقراراست!

عبدالهی در خصوص موقعیت اقتصادی شهر آستارا و اتصال آن به دیگر شهرهای استان تصریح کرد: ب لحاظ اقتصادی. نیز با اهمیت یافتن آستارا به عنوان یک شهر مرزی، تجاری و صیادی در دوره قاجار، جاده انزلی به کپورچال – آستارا در زمان حکمرانی محمد ولیخان تنکابنی در گیلان مرمت و بازسازی شد تا انتقال اجناس تجاری از بادکوبه به آستارا و از آن طریق به رشت و تهران تسهیل شود اما با وقوع انقلاب ۱۹۱۷ و حاکمیت بلشویک ها در روسیه و به دنبال آن بسته شدن مرزهای دو کشور، آستارا موقعیت و اعتبار پیشین خود را به عنوان یک شهر تجاری از دست داد.

رئیس شورای عالی استان با تاکید بر اینکه بازارچه های شهر آستارا از مراکز مهم خرید و فروش کالا در نواحی مرزی استان گیلان است، گفت: آستارا ، دارای موقعیتی حیاتی برای گیلان است. این شهر دارای گمرک است و تنها شهر استان گیلان می باشد که مرز زمینی با کشورهای همسایه دارد .انواع آهن آلات و چوب از طریق این گمرک وارد کشور می شود.

وی افزود: مردم غیور و مسئولین خدوم گیلان هرگز با جدایی این شهر از استان و اتصال به دیگر استان موافقت نخواهند کرد و تا پای جان وجب به وجب خاک این استان حمایت و پاسداری خواهند کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.