×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
محمد طاها محمودی

گردنه حیران - شوی نازلِ سیاسی؛ برهم زدنِ اتحادِ ملی - آستارا

“اَمی گیلانِ حیران”
[حیرانِ گیلانِ ما]

این روزها ، مناقشات بسیاری بر سر منطقهٔ گردشگری حیران صورت گرفته است. رخدادی که برای گیلانی‌ها اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود زیرا با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ، برخی در استان هم‌جوار و در جهت نیل به اهداف شخصی ، با شانتاژ رسانه‌ای و مجازی ، باعث ایجاد تشتّت و تشنّج میان مردمان زحمتکش و دوست‌داشتنی گیلان و اردبیل می‌شوند و در جهت برهم زدن اتحاد میمون و ناگسستنی این دو نگین شمال کشور سم‌پاشی می‌کنند.

بی‌شک این تنش و درگیری‌ها برای امروز و دیروز نیست. از سال ۹۴ و اظهارات عجیب مصطفی افضلی فرد ، دبیر و سخنگوی وقت مجمع نمایندگان استان اردبیل که خواستار تنبیه فرماندار سابق آستارا به دلیل نصب تابلوی خوش‌آمد گویی به استان گیلان در ابتدای جاده حیران شده بود تا اظهارات کمال‌الدین پیر مؤذن مبنی بر مدیریت ضعیف گیلان بر حیران و ادعای دلسوزی نسبت به این نگین سرسبز گیلان.

مهرماه ۹۶ ، فرماندار آستارا وعده احداث دروازه گیلان در ابتدای ورودی جاده حیران آستارا از سمت اردبیل را داد و در نوروز ۹۷ و در نشست هماهنگی جهت بررسی قابلیت‌های روستایی شهرستان آستارا ، یونس رنجکش ، فرماندار آستارا خبر از نصب دروازه شهرستان بعد از  تعطیلات عید نوروز قبل تونل داد که با استقبال گیلانی‌ها همراه بود و البته زمینه‌ساز جنجال‌های نوروزیِ نماینده معروف ارومیه در مجلس شورای اسلامی شد که اظهارات محیّر العقولش بیشتر از آنکه موجب برآشفتگی و عصبانیت گیلانیان شود ، موجبات خنده و تفریح مردم را فراهم می‌آورد که مدعی ست از حیران و آستارا تا کرج متعلق به آذربایجان عزیز است و البته ناگفته نماند که این سخنان دور از منطق واکنش سه تن از نمایندگان گیلان را به همراه داشت.

هرکسی با تحقیقات محلی و میدانی می‌تواند متوجه علاقه مردم آستارا اعم از ترک و تات و گیلک و شیعه و سنی به گیلان شود؛ حتی با تحقیقات تخصصی و موشکافانه فرهنگی و اجتماعی نیز می‌توان متوجه اشتراکات و پیوست‌های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی شد و از رسوم و سُنَن و محصول کشاورزیِ غالب (برنج) می‌توان به مشترکات فراوان مردم آستارا با مردم گیلان پی برد.

با توجه به اینکه یک سال و اندی به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی ست و راه‌آهن آستارا-آستارا نیز افتتاح‌شده است ؛ بازارگرمی‌ها از سوی برخی دور از انتظار نیست؛ اما سؤال اینجاست که چگونه یک نماینده ، اِشراف به قانون تقسیمات کشوری ندارد و الحاق ناحیهٔ موردنظر به منطقهٔ اردبیل یا آذربایجان را از راه قانونی پیگیری نمی‌کند؟

هرچند که حیران و آستارا ، نگین پرآوازه و سرسبز گیلان‌اند و خواهند بود اما بهتر است نمایندگان استان اردبیل و نماینده محترم ارومیه که این مناقشه ارتباطی به او ندارد به‌جای برانگیختن احساسات پاک‌مردمان گیلان و اردبیل ، خواسته چندان منطقی و خلاف مصلحت ملی خود را از راه قانونی پیگیری کنند و به منویات مقام معظم رهبری ، مبنی بر “اتحاد ملی و انسجام اسلامی” التفات بیشتری نمایند.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.