پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شالیکاران گیلان بذر بی شناسنامه نکارند
    18 فروردین 1397 - 11:27
    شناسه : 123944
    1

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به شالیکاران استان توصیه کرد از کاشت بذرهای بی شناشنامه در مزارع شالیزاری خود پرهیز کنند.

    پ
    پ

    برنج بذر - شالیکاران گیلان بذر بی شناسنامه نکارند - بذر

    حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بذر گواهی شده مورد نیاز شالیکاران استان تامین شده و نیاز است شالیکاران برای اطمینان از سلامت و افزایش تولید، از بذرهای گواهی شده و مطمئن استفاده کنند.
    وی ادامه داد: یک هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده از انواع هاشمی، گیلانه و خزر بوجاری و در کیسه های ۲۵ کیلویی، آماده تحویل به کشاورزان پیشرو شده که از این میزان تا کنون ۷۲۰ تن توزیع شده است.
    به گفته جهانساز، رقم هاشمی از ارقام خوب بومی و معطر گیلان است که در هر هکتار ۴۰۰ / ۴ تن شلتوک محصول می دهد و گیلانه رقم بهینه شده محلی است که ضمن برخورداری از عطر و طعم مناسب، پاکوتاه تر و زودرس تر است و حدود ۲۰۰ / ۵ تن در هکتار شلتوک می دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بیش از پنج تن شلتوک در هکتار است.
    وی ادامه داد: این بذرها نسبت به بذرهای معمولی فاقد آفات و بیماری هستند ، تخم علف هرز ندارند و حدود یک تن شلتوک در هکتار افزایش محصول دارند.
    وی گفت: شالیکاران اگر در هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بذر خود را از نوع گواهی شده تهیه کنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نیاز مزرعه خود را می توانند تهیه کنند که البته بایستی این ۲۰ تا ۲۵ درصد در کرت های جداگانه کشت شود که بتوان از آنها در سال های بعد به عنوان بذر خالص برای کاشت دوباره استفاده کرد.
    جهانساز اضافه کرد: کشاورزان پیشرو و با تجربه استان از قدیم خودشان با شیوه سنتی اقدام به خالص سازی بذر مورد نیاز سال آینده می کنند به این نحو که قبل از خرمن کوبی خوشه های درشت، سالم و مطمئن را دست چین کرده و از آن به عنوان بذر سال آینده استفاده می کنند.
    وی افزود: کل بذر مورد نیاز شالیزارهای استان در سال حدود ۱۱ هزار تن است که ما اگر بتوانیم در هر سال حدود ۲ هزار تن بذر اصلاح شده توزیع کنیم، تقریبا هر چهار سال یکبار، کل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشی کشت می شود.
    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: طی سه سال گذشته به ترتیب ۳۰۰ ، ۵۴۰ و یک هزار و ۵۰۰ تن بذر گواهی شده تولید داشته ایم که این میزان در سال آینده به بیش از ۲ هزار تن می رسد .
    استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.