×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

واردات برنج - وجود ۲۵۰ هزار تن برنج در بازار گیلان | اشباع بازار برنج شایعه است - بازار گیلان

به گزارش ایسنا، علیرضا شعبان نژاد توضیح داد: پیرامون شایعات انتشار یافته در خصوص اشباع شدن میزان برنج در بازار، ضمن رد این ادعا اعلام میدارم که هم اکنون حدود ۲۵۰ هزار تن برنج در بازار گیلان داریم و با این میزان برنج تا آغاز مهر باید مدیریت لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه شیلات یکی از بخشهای قدیمی سازمان یافته در استان گیلان است، افزود:در حوزه کشاورزی دائما شاهد تغییر رویکرد هستیم و در حوزه شیلات هم همین اتفاق افتاده است.

شعبان نژاد ضمن اشاره به افزایش میزان برداشت از اراضی موجود در مقایسه با ۴۰ سال گذشته به واسطه رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا ادامه داد: مسئله آب در کشور همواره وضعیت مشابهی داشته و خشکسالی از دیرباز دغدغه مردم این سرزمین بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت ۲۰ میلیونی اوایل انقلاب به ۸۰ میلیون کنونی رسیده است، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه دانش و تکنولوژی نسبت به سالهای گذشته توسعه چشمگیری داشته است، اما رشد بی رویه جمعیت و تامین غذای آنها موجب شده که پیشرفت های حاصله در زمینه افزایش تولید آنچنان که باید ملموس نشود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان ادامه داد: زمانی از همین دریا با قایق‌های ساده برای کمتر از یک میلیون گیلانی غذا تهیه می‌شد و امروز به منظور پاسخگویی به نیازهای غذایی جامعه میزان برداشت از دریا چندین برابر آن سالها شده است.

وی، تغییر رویکرد را لازمه موفقیت در حوزه شیلات دانست و با بیان اینکه در شرایط کنونی سازه های خاکی اقتصادی نیستند، گفت:پرورش ماهی در قفس و همچنین پرورش ماهی در ساحل با بهره‌گیری از آب دریا از برنامه‌های ارزشمند حوزه شیلات است. اعتقاد ما بر اینست که مراکز تحقیقاتی بخوبی به وظایف خود عمل می کنند و ارتباط بیش از پیش دستگاه های اجرایی با این مراکز راهکاری مناسب جهت اعتلای هرچه بیشتر کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: در بهره گیری از آبهای داخلی می‌توانیم به صورت موثرتری عمل کنیم. با توجه به وجود ۸۵۰۰ آب بندان در استان می توان گونه‌هایی از ماهیان زود بازده را در این آب بندانها پرورش داد و به افزایش تولید کمک کرد.

وی، سال ۹۶ را از سالهای خوب استان در حوزه تولیدات کشاورزی برشمرد و گفت: متعاقب تولیدات ارزشمند، بازار خوبی نیز داشته‌ایم. همواره باید در مواقع بحران علمی تر عمل کرد و این مهم در خصوص مدیریت بحران کم آبی نیز صدق می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: با باران های بهنگام و ذخیره آبی موجود، باید مدیریت صحیح مصرف آب به منصه ظهور برسد. اکنون از طریق تحقیقات علمی ثابت شده آبیاری تناوبی برنج موجب افزایش عملکرد نیز می شود.

وی گفت: امروزه برای یک هکتار زمین شالیکاری جهت عملیات شخم ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب نیاز داریم و برای عملیات آب تخت ۵۰۰ مترمکعب. این آمار نشان می دهد که مدیریت صحیح منجر به صرفه جویی ۵۰۰ هزار مترمکعبی آب موردنیاز شالیکاری شده است.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال استان مستقیما مرتبط با بخش کشاورزی مرتبط است، تصریح کرد: استان گیلان ۳ درصد تولید محصولات غذایی کشور را برعهده داشته و از طرفی ۱۰ درصد بهره برداران کشور را به خود اختصاص داده است که این آمار نشان دهنده فقر حاکم در حوزه کشاورزی این استان و فقیر بودن تولیدکنندگان این بخش است.

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار گیلان به بحث اشتغال بیان کرد: اگرچه ما متولی غذای مردم هستیم ولی از فعالیت‌های اشتغال زا نیز حمایت می‌کنیم. ۲۹ درصد مجوزهای صادره در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی سازمان به بهره برداری می رسد و این موضوع در زمینه رونق اشتغال در استان بسیار خوب است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.