×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سید محمّد علوی

نظام‌مهندسی بودن یا نبودن - نظام‌مهندسی بودن یا نبودن! - توسعه

با نگاهی ریزبینانه و کمی دقیق به نحوه ساخت‌وسازها و ساختمان‌های شهری و روستایی در اکثر مناطق کشور موضوعی که شاید بیشتر کارشناسان به‌اتفاق به آن صحه خواهند گذاشت آن است که روند ساخت‌وساز ما از مرکز شهرها گرفته تا روستاهای دوردست که تمام مجوزهایشان را از مراجع قانونی، از شهرداری‌ها تا دهیاری‌ها و پس از گذر کمسیون‌های مختلف و زیر نظر سازمان متخصصی چون نظام‌مهندسی اخذ نموده‌اند کمترین الگوبرداری از معماری اصیل که بر پایه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و برگرفته از اقلیم و منطقه، آداب و سنن … باشد طرح‌ریزی و اجرایی نشده و به‌غیراز موارد خاص که آن‌هم از روی سلیقه کارفرما یا دستگاه دولتی بر اساس مأموریت محوله‌اش باشد وجود خارجی نداشته است.

 در دهه هفتاد برای تحقق استاندار ساختمان و جلوگیری از روند رو به رشد خسارت‌های جانی و مالی ناشی از زلزله و بلایای طبیعی کشور (۹۰ در صد شهرهای ایران بر روی مناطق پرخطر زلزله بناشده‌اند) به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی وقت (سال ۱۳۷۴) سنگ بنای اولیه شکل‌گیری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، البته با اهداف تعریف‌شده ذیل گذاشته شد؛ اول آنکه بتوان با جمع‌کردن مهندسین حرفه‌ای در رأس امور سازندگی ساختمان و با محوریت آن‌ها تا سطوح کاردانی به‌کارگیری نیروهای آموزش‌دیده کارگری در دستور کار قرار گیرند و این ساختار کمک کند در ایجاد جامعه حرفهٔ که خود مولد ثروت و رفاه می‌شود، در کنار مراقبت از ایمنی و بهداشت و آسایش شهروندان منجر به ارتقای توان سازندگی و درآمدزایی صنعت ساختمان ایران گردد.

آیا این اهداف تا چند درصد محقق گردید، خود موضوع مهمی است که نیاز به بررسی و تحقیق کارشناسی دارد.

ولی آنچه این چند صبا به گوش می‌رسد آن است که پدر خانواده (وزارتخانه) به این نتیجه رسیده که این فرزند بیست و اندی ساله، خود سد و مانعی شده درراه رسیدن به آن اهدافی که به این منظور متولدشده بود. سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی کشور که امروزه بیش از ۴۰۰ هزار عضو اسمی رسمی دارد و ۱۰۰۰ شهر و چند ده هزار روستا را تحت پوشش ساخت و سازی گرفته و در آخرین گزارش مالی‌اش مربوط به سال ۱۳۹۵ بالغ‌بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته (۷۸۰ میلیارد سهم مهندسین ۷۳۴ میلیارد سهم سازمان) دچار مشکلات و گره‌های و حاشیه‌های پرشماری است.

 به گفته وزیر محترم راه و شهرسازی مهم‌ترین چالش موجود، نحوه جمع‌آوری همین رقم است که شبهات و فضای مه‌آلودی دارد. چه مرجعی اجازه داده این پول‌ها از مردم دریافت شود و چرا سازمانی که روزی روزگاری با اهداف غیردولتی و غیرانتفاعی و برای زندگی بهتر شکل گرفت، پس از حدود بیست سال امروزه با مشارکت کمتر از ۱۰ درصدی مهندسین کشور روبروست در مدیریت اموراتش کم‌کم سطحش را تا حد یک انجمن صنفی مهندسین تنزل درجه داده است.

 با بررسی بیانیه‌ها و مصاحبه‌های دو طرف (مسئولین وزارت و سازمان) برایمان روشن‌شده است که بسیاری از دریافت‌های سازمان از مردم آن‌هم با استفاده از بخشنامه‌های دولتی جای شبهه و تأمل داشته و به قول قدیمی‌ها کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه بوده.

سؤال اینجاست چگونه یک سازمان غیردولتی که باید از محل حق عضویت اعضاء درآمدزایی داشته باشد، طی یک دوره بیست‌ساله از اهداف دور و تبدیل به یک ماشین دریافت پول از مردم می‌شود.

باید وزارتخانه و دستگاه‌های نظارتی از حقوق قانونی شهروندان دفاع کرده و مستقیم در این موضوع ورود کنند.

البته تنها این سازمان نیست که به این وضع دچار شده است، با نگاهی به سابقه نهادها و بنیادهای دیگر که از ابتدا برای تسریع و تسهیل در خدمات برای محرومین ایجادشده بودند، کم‌کم با گسترش ساختار و قوانین و بخشنامه‌های داخلی، کیلومترها از اهداف اولیه دور شدند، این موضوع حتی در روستاها که مردمی زحمتکش و مظلوم ساکن‌اند به‌وضوح مشاهده می‌شود، اتفاقاتی که خود منجر به ایجاد نارضایتی خواهد شد. سازمانی که باید راهبر نظام ساختمان کشور می‌شد، با معضل فروش امضا و سهمیه و ارتباطات خاص با افراد متهم شده و از وظیفه اصلی‌اش که طراحی، اجرا، نظارت و مراحل بهره‌برداری و …است فاصله گرفت و امروز کلام تعطیلی‌اش به زبان‌هاست.

درهرصورت هر تصمیمی که گرفته شود امید بر آن باشد ضمن بالا بردن کیفیت ساخت و استانداردها، کاهش زمان کاری در پروسه صدور مجوزها امید را در مردم زنده‌تر کنیم. در سال‌های اخیر که بدخواهان خارجی و داخلی به دنبال سنگ‌اندازی در چرخ تولید و اقتصاد و اشتغال کشور به هر نحوند، از ایجاد بار مالی اضافی مردم، سرمایه‌گذاران، انبوه‌سازان جلوگیری به عمل آید که این مهم علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت، در افزایش قدرت مانور اقتصاد صنعت ساختمان که خود بزرگ‌ترین چرخه زیرمجموعه تولید و صنعت کشور را به همراه دارد بی افزاید تا شاهد روندی پرشتاب و روبه‌پیشرفت باشیم.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.