×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

گروه خونی - گروه خونی O و خطر مرگ ناشی از خونریزی -

تحقیقات اخیر پژوهشگران ژاپنی نشان می دهد افراد دارای گروه خونی O بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از خونریزی هستند. تحقیق جدیدی که نت نوشت امروز به آن می پردازد.
چرا گروه خونی O ؟

مطالعات اولیه محققان ژاپنی به رهبری دکتر واتارو تاکایاما نشان می دهد که در بیشتر افراد دارای گروه خونی O در نتیجه خونریزی ناشی از جراحات خطر مرگ هم بیشتر است.

طبق آمار صلیب سرخ آمریکا حدود ۴۵ درصد سفیدپوستان و ۵۰ درصد سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها دارای گروه خونی O هستند. این گروه خونی و بخصوص گروه خونی O منفی تنها خونی است که می تواند به همه گروه های خونی دیگر خون اهدا کند. در واقع گروه خونی O منفی یک بخشنده جهانی سلول های قرمز محسوب می شود که جامعه پزشکی ارزش زیادی برای آن قائل است. ولی بررسی محققان ژاپنی نشان دارد گروه خونی O بیست و هشت درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از خونریزی هستند. در حالی که در سایر گروه های خونی این میزان مرگ و میر حدود ۱۱ درصد است.

رابطه علت و معلولی

اهمیت این تحقیق باعث انتشار نتیجه بررسی در مجله پزشکی Journal Critical Care گردید. ولی این که چرا گروه خونی O بیشتر در معرض خطر است رابطه علت و معلولی تا کنون برای آن پیدا نکرده اند. دکتر تاکایاما معتقد است احتمال دارد کمبود فاکتوری های لخته شدن خون در افراد دارای گروه خونی O علت اصلی باشد. چرا که در دیگر گروه های خونی، خون زودتر لخته می شود.

علت اصلی مرگ در افرادی که دچار سانحه و جراحات می شوند خونریزی شدید است. دکتر تاکایاما می گوید: «برایمان مهم است تا تفاوت بین افراد با گروه های خونی مختلف را بدانیم تا با درمان درست بیمار هنگام خونریزی شانس زنده ماندن بیشتری به او بدهیم.»

گروه تحقیق اعتقاد دارد از آن جا که افراد تحت بررسی همه ژاپنی بودند باید تحقیقات بیشتری در نژادها و گروه های دیگر انجام شود تا به نتیجه دقیق تری در این مورد برسیم.

اهمیت این تحقیق از آن جهت بیشتر می شود که پزشکان بفهمند هنگام مراجعه فرد سانحه دیده دارای خونریزی و اطلاع از گروه خونی او با چه روشی سریع تر به او کمک کنند تا خونریزی قطع شود و مانع مرگ بیمار شوند.

لازم به توضیح است در علم، هر فرضیه یا یافته باید بارها در شرایط مختلف تحت بررسی و آزمایش قرار گیرد و پس از آن که نتیجه در همه آزمایشات یکسان بود به عنوان یک دلیل علمی به جامعه بشریت عرضه شود.

منبع:

webmed.com

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.