×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس - کواکبیان:خوشحالان از لغو برجام فرقی با ترامپ ندارند/ حسین‌زاده:آتش‌زدن برجام توهین به قانون مجلس بود -

مصطفی کواکبیان در پاسخ به این پرسش که عده‌ای نگران پدید آمدن افرادی مثل بابک زنجانی و سوءاستفاده آنها از تحریم‌ها در شرایط فعلی هستند، گفت: اگر قرار بر این باشد که به طور جدی اتحادیه اروپا از برجام خارج شود، دولتمردان و نمایندگان نیاز به تجربه زیادی از گذشته دارند تا در دوران تحریم‌ها کشور به نفع منافع مردم اداره شود. بابک زنجانی یکی از این تجربه‌ها است که نباید از آن غافل شد و نباید در دوران تحریم‌ها اجازه سوءاستفاده افرادی مثل زنجانی به وجود بیاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به افرادی که از خروج آمریکا از برجام خوشحال شدند و حتی آن را تبریک گفتند، تصریح کرد: ترامپ از پاره کردن برجام خوشحال است، افرادی هم که مثل ترامپ از برهم خوردن این قرارداد بین‌المللی خوش‌حال باشند مثل ترامپ هستند. کسی که می‌گوید برجام از اول غلط بود تفاوتی با ترامپ ندارد. اما از اول به پیش بینی نیاز داشتیم، همانطور که رهبری هم پیش بینی کردند به نتیجه برجام خوش‌بین نیستند، اما اینکه افرادی بگویند برجام غلط بوده، قابل پذیرش نیست.اگر برجام توانسته ترامپ را با آن خصوصیات رفتاری خشمگین کند، اتقاقا نشان‌دهنده درست بودن آن است. در مجموع اگر افرادی از برهم خوردن برجام خوشحال باشند فرقی با ترامپ ندارند.

راه مقاومت در برابر تصمیم ترامپ، وفاق ملی است

احمد شیرزاد درباره تاثیرات خروج آمریکا از برجام گفت: عمده تاثیرات این تصمیم در زمینه اقتصادی است و ما به هیچ وجه با آمریکا تنش نظامی و جنگ نخواهیم داشت حتی تنش دیپلماتیک هم نداریم. اقداماتی که طی چند روز گذشته از سوی آمریکایی‌ها وجود داشته تاثیرات اقتصادی منفی خود را داشته است و امکان دارد درآینده داشته باشد. فعالان اقتصادی هم خود را با شرایط اقتصادی هماهنگ خواهند کرد. بعد از برجام تصور می‌شد که سرمایه‌گذاران خارجی در زمان اوباما به ایران سرازیر شوند اما این اتفاق رخ نداد، هر چند که می‌شد بهتر عمل کرد. اکنون در این دوره ترامپ تلاش می‌کند که رونق تجاری به بازار ایران تزریق نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه توقعات فعالان اقتصادی کم شده است و به واقع‌بینی نسبی خواهد رسید، یادآور شد: امکان دارد ما در آینده بتوانیم رونق تجاری را شاهد باشیم اما در دوره ترامپ دستیابی به آن قدری مشکل‌تر است این تصور هم که مردم ما دچار کمبود خواهند شد و یا اقتصاد ما فروخواهد ریخت اشتباه است چرا که بعید است که ما به آن دوره تحریم‌های کمرشکن برگردیم.

شیرزاد با بیان اینکه ما باید در برابر این تصمیم مقاومت اقتصادی داشته باشیم، تاکید کرد: آنچه از شرایط جهانی می‌توان نتیجه گرفت این است که در دوره اوباما شرایط نسبتا بهتری وجود داشت اما به دلیل حساسیت‌ها و گذر زمان از دست رفت. ما زمانی که فرصت داریم باید فعالیت خود را افزایش دهیم و زمانی که با مشکل مواجه هستیم باید مقاومت کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه ما باید به ظرفیت مولد دست پیدا کنند، اظهار کرد: آنچه می‌تواند این مقاومت را در برابر تصمیم ترامپ فراهم آورد همبستگی و وفاق ملی است هر چند که به طور طبیعی سلایق مختلفی در ایران وجود دارد اما امروز در شرایطی هستیم که دشمن صراحتا می‌گوید می‌خواهد ایران را نابود و یا آن را تجزیه کند لذا ما در کشور باید یکدیگر را یاری کنیم و از اختلافات قابل گذشت بگذریم و به سیاست خارجی توجه داشته باشیم.در حوزه تهدیدهای خارجی بین جناح‌های مختلف سیاسی در کشور اتحاد وجود دارد،برخی در شرایط کنونی می‌گویند اگر از برجام خارج شویم به نفع ماست. اما تا آنجایی که بین جریان‌ها می‌توان شناختی داشت این بحث التهابات را در کشور ما بیشتر می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: کاهش حجم هزینه‌های دولت و افزایش بهره‌وری در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و انجام آن به وسیله دستورالعمل‌های تنها ظاهری و با شعار همراه خواهد بود. کاهش حجم هزینه‌های دولت را باید به برنامه‌ریزی‌های درازمدت محول کرد. دولت سعی کرده به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد اما خرید و فروش‌های ارز در خیابان اهمیت قابل ملاحظه‌ای ندارد چرا که اگر دولت با منابعی که در دست دارد ارز را به دست متقاضیان برساند می‌تواند بازار را کنترل کند.

اگر قرار به خروج از برجام باشد، از رهبری تا مجلس به اجماع کامل می‌رسیم

عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به حواشی نطق میان‌دستور روز گذشته علیرضا رحیمی و تقدیم نمادین نسخه نفیس برجام به هیات رییسه جهت مراقبت و محافظت از این سند بین‌المللی در واکنش به اقدام چهارشنبه گذشته نمایندگان اصولگرا که برجام و پرچم آمریکا را در صحن آتش زدند، گفت: در پی اقدامی که آقای رحیمی کرد، برخی منتقدان گفتند این رفتار خارج از روال و عرف مجلس بوده است درحالی که توجهی به اقدام نامتعارف چهارشنبه هفته قبل گروهی دیگر از نمایندگان نمی‌شود.

وی افزود: سوالم این است که آیا این‌که یک سند بین‌المللی که توسط اکثریت نمایندگان همین مجلس در دوره نهم نیز به تصویب رسیده است را آتش بزنیم، بی‌حرمتی به جایگاه مجلس نیست. این‌که نمایندگان و مجلس قانونی که خودشان تصویب کرده‌اند را بسوزانند.

نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ممکن است در آینده هر اتفاق و تصمیمی درباره برجام گرفته شود، تاکید کرد که همه باید به قانون تمکین کنند و در این رابطه گفت: ممکن است زمانی به این نتیجه برسیم که باید از برجام خارج شویم که طبیعتاً باید اجماع کامل از مقام معظم رهبری تا دولت و نمایندگان مجلس و دیگر شئون حاکمیت صورت بگیرد که در آن صورت بحثی دیگر است اما آیا وقتی چنین اتفاقی نیافتاده، این اقدامات و آتش زدن برجام در شرایط کنونی، توهین به خود مجلس و حرمت قانون‌گذاری نیست؟!

نایب رییس فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: به هر حال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس کسانی هستند که در مجلس نهم نیز عضویت داشتیم و در جریان تصویب قانون برجام رای موافق دادیم. به هر حال یکی از شاخص‌های اساسی ما این است که بر مدار قانون عمل کنیم، قانون‌گریز نباشیم و قوانین را دور نزنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ممکن است انتقادهای بسیاری علیه برجام مطرح باشد و بگویند این توافق خروجی نداشته یا منافع ما را تامین نکرده است اما به هر حال در شرایط کنونی قانونی است که ما متعهد به اجرای آن هستیم و زیرپا گذاشتن قانون توسط خود مجلس که محل قانون‌گذاری است، درست نیست.

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعضاً این‌که رحیمی نسخه نفیس از برجام را در اقدامی نمادین تقدیم هیات رییسه کرده را عملی نامرسوم می‌دانند اما آتش زدن آن به‌صورت نمادین را متعارف می‌دانند.

حسین‌زاده در پایان با بیان این‌که اساساً بحثی درمورد نتایج مثبت یا منفی برجام ندارد، یادآور شد: این اقدام در زیرپا گذاشتن قانون مجلس و آتش زدن برجام، توهین به شان و جایگاه خود مجلس و نمایندگان است. نمایندگان مجلس که نماینده تمام این ملت هستند و از شهروندان این کشور رای گرفته‌اند، این برجام را تصویب کرده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.