×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

57686038 - ماجرای چوپانی که یک روستا را نجات داد -

«شهروند» در ادامه نوشت: هوشیاری و خبررسانی به موقع باعث شد که در این حادثه فقط یک کودک دو ماهه جانش را از دست بدهد، درحالی‌که به گفته ساکنان این منطقه اگر سیل بی‌خبر وارد روستای پسوه می‌شد، حداقل ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر جانشان را از دست می‌دادند. سیلاب بیش از ۶٠ خانه مسکونی این روستا را به کلی ویران کرده و ١٠٠خانه هم دچار آبگرفتگی شدند. این حادثه حوالی ساعت ١٢ نیمه‌شب جمعه در روستای پسوه از توابع بخش لاجان پیرانشهر رخ داد.

ماجرای این سیل و نجات اهالی روستا، از شامگاه جمعه شروع شد. وقتی باران‌های پراکنده اما رگباری باریدن گرفت و کامل همراه گوسفندانش به ارتفاعات کوهستانی بالا دست پسوه رفته بود. از دوردست سو سوی چراغ‌های روستا زیر بارش جسته و گریخته باران دیده می‌شد. پیرانشهر و مناطق اطرافش هر سال بارندگی زیادی به خود می‌بیند. کامل در حال نظاره روستا بود که چشمش به آب‌های روانی افتاد که از دامنه کوه‌های اطراف به سرعت به سمت پایین دست حرکت می‌کردند. هر لحظه بر حجم آب افزوده می‌شد و هرچه سرراهش بود را با خود می‌برد، مثل سیل. از جایی که چوپان جوان قرار داشت، تقریبا همه روستا و دشت‌های پایین دست به خوبی مشخص بود.

سیل داشت با سرعت زیاد به طرف روستا حرکت می‌کرد؛ روستایی با بیش از ١۵٠ خانواده که بی‌خبر از همه جا مشغول استراحت بودند. کامل از موبایلش به چند نفر از اهالی روستا زنگ زد و آنها را از خطری که در کمینشان بود، آگاه کرد. بلافاصله تلفنی به چند نفر از اقوام و آشنایانش اطلاع داد که سیل جان اهالی روستا را تهدید می‌کند. آنها هم با کمک روحانی روستا از طریق بلندگوی مسجد همه اهالی را از خطری که در کمینشان بود،آگاه کردند. همین هم شد تا مردم روستا بلافاصله خانه‌هایشان را ترک کردند و به طرف بلندی‌های اطراف رفتند تا از خطر سیل در امان بمانند. اطلاع‌رسانی کامل با همکاری اهالی باعث شد تا  از یک فاجعه جلوگیری شود.

کامل خودش می‌گوید هرکس دیگری هم بود، همین کار را می‌کرد و او به وظیفه خودش عمل کرده است: «ساعت حدود ١٠ شب بود که من سیلاب را دیدم، بلافاصله با چندنفری از اهالی روستا تماس گرفتم و گفتم که هر لحظه احتمال دارد که سیل روستا را ویران کند. بعد هم همه اهالی روستا را تخلیه کردند.»

محمد یکی از جوانان‌هایی است که خیلی زود از سیلاب و خطری که روستا را تهدید می‌کرد، باخبر شد.درواقع کامل با او و چند نفر دیگر از جوان‌های روستا تماس گرفته بود.محمد برای این‌که با سرعت هرچه بیشتر همه مردم را از خطرسیلاب آگاه کند ایده جالبی به ذهنش رسید:
«مانده بودیم که چطور همه روستا را باخبر کنیم. فرصت زیادی نداشتیم و حدود ١۵٠ خانواده هم جانشان در خطر بود. نگران و مضطرب بودم که ناگهان صدای بلندگوی مسجد در سرم پیچید، مسجد بهترین و سریع‌ترین روش برای مطلع کردن همه اهالی بود.با امام جماعت مسجد روستا تماس گرفتیم و ایشان هم از پشت بلندگو از همه اهالی خواستند روستا را تخلیه کنند.»

جمعه شب اهالی روستای ستوه همگی از خانه‌هایشان خارج شدند.بعضی‌ها به بلندی‌های اطراف روستا پناه بردند و عده‌ای  شب را تا صبح میهمان اهالی روستای گردک شاهی شدند. در این حادثه چند کودک پس از قرار گرفتن در مسیر سیل با تلاش نیروهای مردمی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند اما متاسفانه یک کودک سه ماهه پس از افتادن در سیلاب با تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران هلال‌احمر در صحنه درحالی‌که جان خود را از دست داده بود، در میان گل‌ولای ناشی از سیل پیدا شد.

رضا مسافر معاون امداد  و نجات هلال‌احمر ارومیه که با تیم امدادونجات از همان دقایق نخست در صحنه سیل حضور داشت، گفت: «تیم‌های ارزیاب و امدادو نجات به روستای پسوه رفتند و با استفاده از دستگاه‌های پمپ، آب را از خانه‌ها تخلیه کردند و تنها گل‌ولای مانده بود که باید به‌صورت دستی تخلیه می‌شد. ١۵٠ خانوار در این سیل دچار آسیب شدند که ۶٠ خانه به‌طور کامل تخریب شد و ١٠٠ خانه دچار آبگرفتگی ٢ متری شده بود و اگر این چوپان جوان نبود خیلی از ساکنان روستا کشته می‌شدند.»

در همین حال براساس آمار اعلام شده از سوی هلال‌احمر بارندگی‌های بهاری طی چند روز گذشته جان هفت‌نفر را گرفته و یک نفر هم در این حوادث مفقود شده است. مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه بارندگی اخیر و سیل ١٣ استان را درگیر کرده است، در این‌باره توضیح داد: «از ٣٠ اردیبهشت‌ماه تا روز شنبه ۵ خرداد در ۶٩ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین ١٣ استان به ٢٩٠٠ نفر امدادرسانی شد که ١٣۵ نفر آنها اسکان اضطراری داده شدند.»

او اضافه کرد: «در این مدت ٧نفر فوت کردند که چهار نفر آنها در استان‌های آذربایجان غربی، تهران و کردستان به دلیل غریق سیلاب جان خود را از دست دادند. همچنین بر اثر صاعقه نیز سه نفر دیگر در استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و چهارمحال‌وبختیاری فوت کردند و یک‌نفر هم در میانه آذربایجان‌شرقی مفقود شده است که تلاش‌ها برای یافتن او ادامه دارد.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.