شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • 9 هزار نفر از جام مارلیک در موزه رشت بازدید کردند
    12 خرداد 1397 - 16:07
    شناسه : 128787
    0

    معاون میراث‌‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت:‌ بیش از ۹ هزار نفر گیلانی از جام مارلیک و سایر اشیاء متعلق به عصر آهن در موزه رشت بازدید کردند.

    پ
    پ

    مارلیک در موزه رشت - 9 هزار نفر از جام مارلیک در موزه رشت بازدید کردند -

    به گزارش تسنیم، ولی جهانی اظهار داشت:‌ تاکنون بیش از ۹ هزار نفر از اقشار مختلف مردم،‌ مسئولان،‌ مدیران و علاقه‌مندان پرشور گیلانی از جام زرین مارلیک و سایر اشیاء متعلق به عصر آهن در موزه رشت بازدید به عمل آورده‌اند.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری ‌استان گیلان عنوان کرد:‌ جام مارلیک و سایر اشیاء که در کاوش‌های باستان شناسی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۱ گیلان کشف شده‌اند پس از گذشت ۵۷ سال دوری به موطن اصلی خود بازگشتند.

    جهانی به سایر اشیاء قدیمی که در موزه رشت به نمایش گذاشته شدند اشاره کرد و افزود:‌ درخت زندگی، افسانه زندگی، بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره‌های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین از جمله این اشیاء گرانبها هستند.

    وی محل نگهداری اصلی این اشیاء قدیمی را موزه ملی ایران باستان اعلام کرد و ابراز داشت:‌ جام زرین مارلیک به همراه اشیاء قدیمی دیگر که در کاوش‌های باستانی شهرستان رودبار کشف شدند تاکنون جهت بازدید در نمایشگاه‌های جهانی و بین‌المللی بسیار زیادی شرکت کرده‌اند.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان عنوان کرد:‌ با وجود اینکه این اشیای بسیار ارزشمند متعلق به عصر آهن،‌ توسط باستان شناسان در استان گیلان کشف شده‌اند اما مردم این استان تاکنون از بازدید آن محروم مانده بودند.

    جهانی به پیگیری‌های یک ساله اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان جهت انتقال این اشیاء به گیلان اشاره کرد و بیان داشت:‌ طبق برنامه قرار شد گنجینه مارلیک از تاریخ ۲۵ اردیبهشت تا ۱۲ اسفند در موزه رشت در معرض بازدید مردم و علاقه‌مندان به آثار باستانی قرار گیرد.

    وی به یکی از اقدامات انجام شده برای معرفی اشیاء گنجینه مارلیک اشاره کرد و اظهار داشت:‌ اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان علاوه بر چاپ کتاب مارلیک،‌ پوسترهای متعدد و کاتالوگ برای نخستین بار اقدام به چاپ بروشورهای تبلیغاتی به زبان گیلکی کرد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد:‌ تاکنون برای معرفی آثار باستانی موجود در موزه رشت بروشورهایی به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه می‌شد اما این بار با ابتکاری جدید زبان گیلکی نیز به این کاتالوگ‌ها اضافه شد.

    جهانی ‌به روند مطلوب برگزاری نمایشگاه آثار مربوط به عصر آهن اشاره کرد و گفت:‌ نوکنده رئیس موزه ملی ایران باستان نمایشگاه گنجینه مارلیک را به لحاظ نظم و ترتیب و آمار بسیار بالای بازدید کنندگان آن یکی از بهترین نمایشگاه‌های برگزار شده در سطح کشور خواند‌ه است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.