×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

رضا رسولی - اکتشاف تخلفات شدید میلیاردی مبایعه نامه‌های شهرداری رشت در کمیسیون عمران شورا/ رسولی: شهرداری رشت با یک فاجعه روبروست - تخلف

رضا رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ طبق بررسی‌های انجام شده پیرامون موضوع انعقاد مبایعه‌نامه‌هایی که تعهداتی در حدود ‌۷۰۰ میلیارد ریال برای شهرداری رشت ایجاد کرده،‌ وقوع زد و بند و اعمال نفوذ‌ها قطعی و مشهود است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت خاطرنشان کرد:‌ مدتی قبل شهردار ‌فعلی کلانشهر رشت در قالب لایحه‌ای خواستار رسیدگی به موضوع ۵۳ مبایعه‌نامه و حدود ۷ الی ۸ مورد از مصوبات شورای شهر که هنوز منجر به انعقاد مبایعه‌نامه نشده بودند شد.

رسولی از بررسی مبایعه‌نامه‌ها طبق خواسته شهردار رشت سخن گفت و افزود:‌ پس از درخواست ‌شهردار،‌ شورای شهر نیز جهت بررسی موضوع سریعاً کار خود را آغاز کرد به طوری که تا این لحظه، بررسی تقریباً ۳۳ مورد از مبایعه‌نامه‌ها به پایان رسیده است.

وی از برگزاری جلسات مشترک کمیسیون عمران و کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورا خبر داد و بیان داشت:‌ در این جلسات مبایعه‌نامه‌ها جهت کارشناسی و بررسی بیشتر مورد دسته‌بندی قرار گرفتند تا در مورد هر کدام از آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت از ‌حکم قطعی دادگاه در مورد برخی از مبایعه‌نامه‌ها خبر داد و عنوان کرد: تکلیف این تعداد از مبایعه‌نامه‌ها به صورت قانونی در محاکم قضایی مشخص شده بود و طبیعتاً شهرداری به واسطه آراء صادره ملزم به اجرای قانون است.

رسولی نحوه بررسی این بخش از مبایعه‌نامه‌ها را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ مبایعه‌نامه‌هایی که حکم قضایی آن‌ها صادر شده است به لحاظ اجزایش باید مورد بررسی نظارتی قرار گیرد اما موضوع پرداخت وجوه آنان توسط شهرداری دیگر قابل تغییر نیست.

وی ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌هایی که تکلیفشان در محاکم قضایی مشخص شده است را اعلام کرد و افزود:‌ طبق آرای صادره از دادگاه، شهرداری رشت ملزم به پرداخت ۲۰۹ میلیارد ریال است به‌همین منظور شورای شهر این مبلغ را امسال در قسمت دیون شهرداری قرار داد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت به بخش دیگر مبایعه‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ ارزش ریالی این ‌بخش از مبایعه‌نامه‌ها تقریباً به ۴۸۰ میلیارد ریال می‌رسد که ضمن ایجاد تعهداتی برای شهرداری برای آن‌ها پرداخت‌های اولیه‌ای نیز انجام شده است.

رسولی با تأکید بر اینکه برای بخشی دیگر از مبایعه‌نامه‌ها فعلاً وجهی رد و بدل نشده است تصریح کرد:‌ بنا به نظر و تصمیم اعضای شورای شهر و کمیسیون عمران برای حل و فصل موضوع این تعداد از مبایعه‌نامه‌ها باید از راه‌هایی نظیر مذاکره استفاده شود.

وی جمع کل ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌ها را تقریباً ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ابراز داشت:‌ این مبلغ چیزی در حدود ۲۰ درصد بودجه محقق شده سال گذشته شهر رشت است بنابراین با پرداخت این مبالغ توسط شهرداری،‌ شهر عملاً دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت ابعاد برخی از مبایعه‌نامه‌های بررسی شده را نگران‌کننده اعلام کرد و گفت‌:‌ با ادامه روند بررسی هر کدام از این مبایعه‌نامه‌ها دائماً نتایج جدیدی به‌دست می‌آید و وضعیت مسئله روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

رسولی با تأکید بر این مطلب که کمیسیون عمران از دو بعد مهم باید به بررسی قضیه مبایعه‌نامه‌ها بپردازد افزود:‌ بعد نخست در مورد چرایی و دلیل وقوع و انجام این تعهدات سنگین برای شهر است و در بعد دوم باید چگونگی انعقاد این مبایعه‌نامه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی بررسی چرایی ایجاد این تعهدات در قبال مبایعه‌نامه‌ها را قدم نخست شورای ‌شهر دانست و بیان داشت:‌ در این حوزه باید بگویم تعهدات و تملکی که به‌واسطه بسیاری از این مبایعه‌نامه‌ها برای شهر رشت و شهرداری ایجاد شده به‌هیچ عنوان نیاز نبوده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه در بسیاری از موارد در قبال بدهی‌های کوچک مبایعه‌نامه‌های چند برابری منعقد شده است افزود:‌ به طور مثال برای یک بدهی یک میلیارد و هشتصد تومانی مبایعه‌نامه‌ حدوداً ۷ میلیاردی بسته شده است.

رسولی بسیاری از این املاک تملک شده را که به صورت جسته و گریخته انجام ‌شده‌اند را برای شهر خالی از فایده دانست و عنوان کرد:‌ با تملک این املاک هیچ اتفاقی مبنی بر گشایش یک مسیر خاص در شهر،‌ آزادسازی حریم رودخانه و امثال این‌ها اتفاق نمی‌افتد.

وی‌ با اشاره به اینکه انعقاد این مبایعه‌نامه‌های موجود به‌هیچ عنوان هدفمند نبوده است اظهار داشت:‌ به طور خلاصه اینکه اگر شهرداری کل مبلغ ‌۷۰ میلیاردی این تعهدات انجام شده را هم بپردازد عملاً حتی یک میلیمتر آزادسازی حریم یا معبر اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت از تصرف بسیاری از این املاک توسط مالکان قبلی‌شان سخن گفت و تصریح کرد:‌ در تعداد زیادی از این املاک با اینکه بخش عمده‌ای از مطالبات مالک قبلی توسط شهرداری پرداخت شده اما ملک مورد نظر هنوز تحویل شهرداری داده نشده است.

رسولی با اشاره به اینکه هنوز سند تعدادی از این املاک به نام شهرداری به ثبت نرسیده است افزود:‌ یعنی با وجود پرداخت وجوه مورد نظر مالک قبلی،‌ شهرداری هنوز هیچ سند و مدرک درستی در مورد تملک این املاک به جزء یک کاغذ A4 در دست ندارد.

وی از تشکیل کارگروهی ویژه جهت بررسی موضوع مبایعه‌نامه‌ها خبر داد و ابراز داشت:‌ این کارگروه تشکیل شده متشکل از مدیران شهرداری رشت،‌ اعضاء و مشاوران کمیسیون عمران شورای شهر و‌ تعدادی از مشاوران حقوقی شهرداری رشت است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت از برگزاری جلسات مختلف توسط کارگروه مربوطه سخن گفت و عنوان کرد:‌ نزدیک به ۱۵ ساعت وقت توسط این کارگروه جهت بررسی مسئله مبایعه‌نامه‌ها صرف شده است اما هرچه که بیشتر پیش می‌رویم شرایط بدتر می‌شود.

رسولی از گام بعدی این کارگروه جهت بررسی برخی از پیمان‌های گذشته شهرداری رشت خبر داد و بیان داشت:‌ یکی از مشکلات موجود ما این است که شورای شهر رشت ابزار لازم و تیم کارشناسی مورد نظر جهت بررسی و انجام حسابرسی‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از گزارش‌های حسابرسی از سال ۸۸ مصوب نشده‌اند تصریح کرد:‌ به اعتقاد بنده در گام بعدی باید وارد برخی از پیمان‌های شهرداری شویم تا اگر حیف و میلی در بیت‌المال انجام شده ابعادش را مشخص و نتایج گزارشات را به سمع مردم برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت از وقوع یک فاجعه بزرگ در شهر رشت سخن گفت و ابراز داشت:‌ قیمتی که برای برخی از این مبایعه‌نامه‌ها تعیین ‌شده به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد و باید برای روشن شدن تمام ابعاد، قضیه‌ مورد بررسی جدی قرار گیرد.

رسولی به موضوع قیمت یکسان یک ملک فاقد کاربری لازم با ملک تجاری اشاره کرد و اظهار داشت:‌ طبق بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده در بسیاری از این مبایعه‌نامه‌ها برای یک ملک فاقد ارزش و فاقد کاربری قیمت‌های گزافی در نظر گرفته شده است.

وی وجود کانون کارشناسان استان گیلان را جهت بررسی این موضوع بسیار ضروری اعلام کرد و بیان داشت:‌ مسائلی که پیرامون این مبایعه‌نامه‌ها در جریان است بسیار جدی بوده و به عقیده بنده شهر رشت با وقوع یک فاجعه‌ای بسیار بزرگ مواجه است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت به لزوم رسیدگی مراجع ذیصلاح به ابعاد این مبایعه‌نامه‌ها تأکید کرد و گفت:‌ آنچه که تا امروز برای بنده در مورد این مبایعه‌نامه‌ها کاملاً مشهود است حیف و میل اموال عمومی و وقوع برخی زد و بندها در جریان انعقاد آن‌ها است.

رسولی رسیدگی به برخی پیمان‌های شهرداری جهت آشکار شدن فجایع رخ داده شده در آن‌ها را لازم دانست و اظهار داشت:‌ در گام‌ بعدی باید وارد فاز رسیدگی به این پیمان‌ها شویم که در خلال بررسی آن‌ها نقش اعضای شورای چهارم و پنجم نیز کاملاً مشخص خواهد شد.

وی زمان انعقاد این مبایعه‌نامه‌ها را مربوط به سال‌های ۹۴ تا ۹۶ دانست و خاطرنشان کرد:‌ وضعیت مبایعه‌نامه‌ها از لحاظ اعمال نفوذها بسیار عجیب و غریب است البته بنده این موضوع را بدون نسبت دادن به فردی خاص از اعضای شورای فعلی و یا دور گذشته اعلام می‌کنم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت نبود یک ساختار حسابرسی در شورای شهر را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ شهرداری رشت نیز یک ساختار حسابرسی داخلی دارد اما به جای رفتارهای کارشناسی بیشتر شاهد بروز رفتارهای سیاسی در آن مجموعه هستیم.

رسولی با تأکید بر اینکه اظهارنظر در مورد اعمال نفوذهای انجام شده در صلاحیت وی نیست تصریح کرد:‌ موضوع وقوع اعمال نفوذ‌ها در جریان مبایعه‌نامه‌ها از نظر بنده قطعی است اما در مورد چگونگی و افراد دخیل در آن نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم.

وی با تأکید بر اینکه نقش و دخالت برخی از اعضای شورای قبلی و شورای فعلی هنوز مشخص نشده و نیاز به بررسی دقیق دارد افزود:‌ نتایج بررسی‌های انجام شده در کمیسیون و کارگروه پس از جمع‌بندی در اختیار مراکز ذیصلاح قرار می‌گیرد تا به بهترین وجه رسیدگی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.