×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

قبر - خانه آخرت تهرانی‌ها، چقدر تمام می‌شود؟! -

به گزارش افکارنیوز، هزینه بالای زندگی در شهر تهران مسئله‌ای است که همواره چالش‌های متعددی را پیش روی ساکنان پایتخت قرار می‌دهد.

از جمله چالش‌هایی که تهرانی‌ها با آن روبرو هستند، می‌توان به مواردی از قبیل تامین هزینه‌هایی چون اجاره خانه، شهریه دانشگاه، دارو و درمان و سایر هزینه‌های این چنینی اشاره کرد.

باورش اگر چه مشکل است، اما به همین اندازه که زندگی در کلانشهر پر دردسر تهران پر هزینه است، به همان اندازه و حتی شاید بیشتر، مردم و مرگ و میر تهرانی‌ها هم برایشان گران تمام می‌شود.

هزینه‌ میلیونی سفر به دیار باقی، داغ مضاعف عزیز از دست داده‌ها

با توجه به هزینه‌های فعلی در شهر تهران برگزاری یک مراسم ختم ساده و به دور از مراسمات تجملی برای خانواده فرد متوفی، به طور متوسط بیش از ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

هزینه کفن و دفن و یک ناهار ساده در مراسم ختم و همچنین اجاره مسجد برای برگزاری یک مراسم ترحیم ۲ ساعته، از دیگر چالش‌هایی است که تهرانی‌ها این روزها با آن روبرو هستند و مجبورند علاوه بر تحمل داغ سنگین از دست دادن عزیز متوفی خود، این هزینه‌ها را هم تحمل کنند.

با گشت و گذاری کوتاه در شهر پر ماجرای تهران، با انواع و اقسام آدم‌هایی مواجه می‌شویم که هر یک در برگزاری مراسم ختم عزیزان خود شیوه‌ای متفاوت دارند. گاهی رنگ و لعاب مراسم ترحیم با پول‌های بادآورده به مراسم جشن و عروسی آن هم با مهمان‌هایی با ظاهر و تیپ متفاوت تبدیل می‌شود و گاهی نیز خانواده‌هایی پیدا می‌شوند که هزینه کفن و دفن ساده عزیز از دست رفته شان را ندارند و این جاست که پای خیران به خاکسپاری پیکر متوفی بر زمین مانده باز می‌شود.

از طرفی هزینه اجاره مسجد برای برگزاری مراسم ترحیم این روزها در شهر تهران، هزینه بالا و قابل توجهی است و بر اساس یافته‌های میدانی گاهی اجاره یک باب مسجد برای منعقد شدن مجلس ترحیم به ده‌ها میلیون تومان هم می‌رسد. برای مثال اگر قصد برگزاری مراسم یادبود برای عزیز از دست رفته تان در یکی از مساجد مرکز شهر  را داشته باشید، باید با هزینه چند میلیونی آن هم کنار بیایید.

هر چه ظاهر مسجد شیک‌تر بوده و در خیابانی معروف تر بنا شده باشد، هزینه اجاره آن برای مراسم ترحیم هم گران‌تر از آب در می‌آید و خانواده متوفی مجبورند پول بیشتری را برای این امر صرف کنند، البته موضوع چشم و هم چشمی افراد در زندگی از ماجرای مرگ و میر نیز به دور نمانده است و این روزها مردم مراسم ختم عزیزانشان را با توجه به آنچه که در بین دور و اطرافیان خود می‌بینند، برگزار می‌کنند.

فرصت ۵ ساله تهرانی‌ها برای سفر به دیار باقی/مرگ پر دردسر و گران پایتخت نشین‌ها

ماجرای پول‌های بادآورده و مراسم ترحیم لاکچری

چشم و هم چشمی آن هم در برگزاری مراسم ختم آنچنانی و صرف هزینه‌های گزاف، با پول زحمت کشیده‌هایی که مشاغل ساده و پرزحمت دارند، جور در نمی‌آید و به قول بعضی‌ها، این پولدارها با پول‌های بادآورده هستند که چیزی از نداری و فقر در پایتخت نمی‌دانند.

کافی است سری به تالارهای پذیرایی در سراسر پایتخت بزنید و انواع مراسم‌های ترحیم پولدارها و قشر متوسط و همچنین فقرا را از نزدیک ببینید.

آنچه در مراسم ختم پولدارهای تهرانی به چشم می‌خورد، آرایش‌های ویژه مو، صورت و ناخن و همچنین لباس‌های مشکی و پر زرق و برقی است که البته مراسم را بیشتر به مراسم جشن و شادی شبیه می‌کند.

بدون تردید اگر متوفی‌ بداند که حکایت مرگ و میرش برای بازماندگان خود دردسر آفرین می‌شود، پیش از مرگ خود وصیت می‌کند که او را بدون هیچ گونه مراسمی به خاک بسپارند.

فرصت ۵ ساله تهرانی‌ها برای سفر به دیار باقی/مرگ پر دردسر و گران پایتخت نشین‌ها

از ختم‌های مرفهین بی درد تا جنازه‌های بی وارثی که بر زمین می‌ماند!

بررسی میدانی  از قیمت‌های متفاوت اجاره مسجد و برگزاری مراسم ترحیم حکایت دارد و جالب است بدانید که قیمت اجاره مسجد در شمال شهر و همچنین نوع مراسمی که شمال شهری‌ها برای عزیز از دست داده خود برگزار می‌کنند، زمین تا آسمان با ساکنان جنوب شهر فرق دارد.

طی تماس با روابط عمومی برخی از مساجد در نقاط شمالی، مرکزی و جنوبی شهر تهران قیمت اجاره مسجد برای یک ختم دو ساعته در مساجد شمال شهر بین ۲و نیم تا ۴ میلیون تومان آب می‌خورد و علاوه بر هزینه فوق که فقط به عنوان ورودی از بازماندگان متوفی اخذ می‌شود، هزینه پذیرایی از مهمان مراسم ترحیم را هم در نظر بگیرید.

روابط عمومی یکی از مساجد غرب شهر تهران در خصوص هزینه و چگونگی برگزاری مراسم در این مسجد اظهار کرد: ۲ و نیم میلیون تومان هزینه ورودی برای حدود ۶۰۰ مهمان است و اجازه پذیرایی در داخل مسجد داده نمی‌شود و به این منظور سالنی را برای بحث پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: اگر خانواده متوفی بخواهند پذیرایی از مهمانان خود را به عوامل پذیرایی و اجرای مراسم ما واگذار کنند، قیمت‌های منوی پیشنهادی ما از هر نفر ۳ هزار و ۹۰۰ هزار تومان شروع شده و گرانترین منوی پیشنهادی مسجد ما نیز ۸ هزار تومان است.

این فرد در ادامه اضافه کرد: در منوی ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی ما چای و خرما ارائه می‌شود و در منوی ۸ هزار تومانی علاوه بر چای و خرما، نسکافه یا قهوه، ۳ نوع میوه و حلوا نیز ویژه مهمانان عرضه می‌شود.

قیمت ارائه خدمات در مساجد مرکزی شهر تفاوت چندانی با مساجد شمالی ندارد و تنها تفاوت آن در نوع خدماتی است که ارائه می‌دهند، به عبارتی مدل خدمات مورد ارائه در این مساجد به تفاوت قیمت آن‌ها منجر می‌شود.

نتیجه تماس با تعدادی از مساجد جنوب شهر نیز به این شکل شد که هزینه اجاره مسجد در نقاط جنوب شهر تهران برای برگزاری مراسم ترحیم بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان تمام می‌شود.

حال در نظر بگیرید که اگر فردی با تعداد ۵۰۰ مهمان در یکی از مساجد شمال شهر بخواهد مراسم یادبود بگیرد، در مقایسه با همین شرایط در جنوب شهر چندین برابر باید هزینه بیشتری را صرف کند.

در گذشته‌ای نه چندان دور می‌گفتند که جنازه بر روی زمین نمی‌ماند و مردم در واقعیت هم با کمک یکدیگر برای کسی که وارثی نداشت، مراسم ختمی آبرومندانه برگزار می‌کردند، اما امروزه تنها کاری که برای جنازه‌های بی کس توسط مراجع ذی‌ربط مانند شهرداری صورت می‌گیرد، کفن و دفن آن‌ها است و البته این امر تنها شامل جنازه‌های بی‌هویت می‌شود. در اندک مواردی هم جمعی از خیران با جمع کردن پول مورد نیاز یک مراسم ترحیم برای فرد متوفی می‌گیرند.

در کنار مراسم ختمی که لاکچری بازها برای متوفیان خود می‌گیرند، عده‌ای نیز در جامعه امروزی حضور دارند که از پس برگزاری یک مراسم ساده هم برنمی‌آیند و به اصطلاح شاید هم جنازه آن‌ها ساعت‌ها بر زمین بماند.

خانه آخرت تهرانی‌ها، چقدر تمام می‌شود؟

دردسر دیگر تهرانی‌ها تامین هزینه خرید خانه آخرت است که البته به گفته مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) هزینه چندانی برای بازماندگان متوفی در بر ندارد، اما با آنچه در قالب پیام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، زمین تا آسمان در تضاد است.

مدتی است که در شبکه‌های مجازی مطالبی در خصوص قیمت قبر، آن هم از نوع نجومی دست به دست می‌چرخد. خانه آخرت تهرانی ها همچون خانه اجاره‌ای شان در پایتخت، برایشان به خانه‌ای پر ماجرا و البته گران قیمت تبدیل شده است که با یک حساب سرانگشتی تکلیف بلاتکلیفی این روزهایشان روشن می‌شود.

آن طور که سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرده است، بهشت زهرا (س) تا ۵ سال آینده ظرفیت پذیرش جسد تهرانی‌های در معرض انواع خطر را دارد و فعلا برای دفن افرادی که پس از سال ۱۴۰۲ غزل خداحافظی بخوانند و بمیرند، تصمیمی گرفته نشده است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) همچنین در رابطه با قیمت قبرهای فعلی که در اختیار خانواده‌های متوفیان تهرانی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر ارزانترین قبر به صورت رایگان واگذار شده و گرانترین قبرهای موجود نیز تا ۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شوند.

خال با رد وجود قبرهایی با قیمت‌های میلیاردی در آرامستان بهشت زهرا(س) شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر چه ممکن است در برخی از آرامستان‌های کشور، قبرهای میلیاردی موجود باشد، اما به هیچ عنوان چنین قبرهایی در آرامستان بهشت زهرا(س) وجود ندارد.

وی همچنین اضافه کرد: در صورت مراجعه یک فرد عادی به سازمان بهشت زهرا(س) برای دریافت قبر جهت دفن عزیز متوفی خود، طبقه اول قبر به صورت رایگان در اختیار او قرار می‌گیرد و بابت طبقه ۲ و ۳ همان قبر معادل ۷۵۰ هزار تومان برای هر طبقه از افراد اخذ می‌شود.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) تهران در ادامه یادآور شد: مجموع هزینه‌های خدماتی که این سازمان به خانواده متوفی در کفن و دفن و تطهیر فرد فوت شده ارائه می‌دهد، ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و این در حالی است که قیمت خدمات مورد ارائه سازمان بهشت زهرا(س) از سال ۹۵ تا کنون با هیچ گونه افزایش قیمتی همراه نبوده است.

واگذاری بیش از ۲۲ هزار قطعه قبر رایگان به متوفیان تهرانی با شرایط خاص

مدیرعامل بهشت زهرا (س) در تشریح جزئیات قیمت خدمات مورد ارائه سازمان بهشت زهرا(س) در تهران و همچنین خدمات فوق در سایر استان‌ها و شهرهای کشور تاکید کرد: قیمت خدمات مورد ارائه به خانواده متوفی در شهر تهران، نسبت به شهرستان‌های درجه ۳ مثل رشت خیلی پایین‌تر است و این مبلغ در سایر شهرها نیز به مراتب بالاتر از استان تهران تمام می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری ۲۲ هزار و ۳۶۴ قبر رایگان در سال ۹۵ به اقشار خاص شهروندان تهرانی، تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۴۲۶ مورد از قبرهای رایگان به مردم عادی واگذار شده است و ۴۲۶ قطعه قبر به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و مابقی در اختیار سایر افراد نیازمند قرار گرفته است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) ضمن رد شایعاتی مبنی بر وجود قبرهای میلیاردی که به شکل انتشار آگهی هایی چون «تعویض قبر میلیاردی با خودروی پورشه یا بوگاتی» در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، تاکید کرد: در تاریخ فعالیت ۴۶ ساله سازمان بهشت زهرا (س) هیچ قبر میلیاردی وجود نداشته است و همانطور که گفته شد مبلغ گرانترین قبرهای موجود و فروخته شده تاکنون، از ۱۵ تومان بیشتر نبوده است.

فرصت ۵ ساله تهرانی‌ها برای سفر به دیار باقی/مرگ پر دردسر و گران پایتخت نشین‌ها

به قول قدیمی‌ها «مرگ شتری‌ست که در خانه همه می‌خوابد» و راه گریزی از آن برای هیچکس وجود ندارد. فقیر و ثروتمند، زن و مرد، همه و همه روزی مجبور به ترک این دنیا و سفر به آخرت هستیم و البته حکایت جان سپردن ما پایتخت نشین‌ها این روزها کمی پیچیده تر از مردمان دیگر شهرها شده است.

بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، علت عمده فوت شهروندان تهرانی را بیماری‌های قلبی و عروقی – بیماری‌های تنفسی – انواع سرطان‌ها شامل می‌شود و البته بیماری‌های قلبی و عروقی جان دیگر هموطنان را نیز در سایر شهرهای کشور تهدید می‌کند.

شاید اگر انتخاب زمان مرگ با خود انسان‌ها بود، شهروندان تهرانی با مشکلات ریز و درشت این شهر بی سر و ته کنار می‌آمدند و ترجیح می‌دادند تا در شرایطی غیر از وضعیت فعلی غزل خداحافظی خود با زندگی را سر بدهند، تا برای بازماندگان‌شان دردسر ساز نشوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.