جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41363 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شایعه ردصلاحیت روحانی در انتخابات / پای پایداری ها در میان است
    19 تیر 1397 - 10:17
    شناسه : 131933
    0

    طرحشان مبنی بر رأی به عدم کفایت سیاسی روحانی به درِ بسته خورد، حالا سراغ خاطرات گذشته رفته‌اند و شائبه عدم تأیید صلاحیت روحانی در سال 96 را پیش کشیده‌اند.

    پ
    پ

    رییس جمهور - شایعه ردصلاحیت روحانی در انتخابات / پای پایداری ها در میان است -

    روزنامه شرق نوشته است: نکته درخور تأمل اینکه هر دو خط؛ یعنی هم عدم کفایت سیاسی روحانی و هم شائبه ردصلاحیت یک سال پیش او، از سوی یک جریان فکری خاص دنبال شده است؛ جریانات تندرو اصولگرا؛ تلفیقی از جبهه پایداری و نزدیکان آنها. سایت اصولگرای «فردا» با کامران غضنفری، نویسنده کتاب جنجالی «حسن روحانی در یک نگاه»، مصاحبه کرده است. «غضنفری» در این گفت‌وگو مدعی ردصلاحیت رئیس‌جمهوری در سال 96 شده؛ اگرچه سخنگوی شورای نگهبان این ادعا را تکذیب کرده است.
    «غضنفری» به نقل از جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و از مخالفان سرسخت دولت روحانی، گفته است: «آقای روحانی را شورای نگهبان ردصلاحیت کرد، برای همین انتخابات سال ۹۶؛ اما ایشان برمی‌گردد و شورای نگهبان را تهدید می‌کند که اگر من را تأیید نکنید، من انتخابات را برگزار نخواهم کرد. معنای تلویحی این انتخابات را برگزار نخواهم کرد، می‌شود به‌آشوب‌کشاندن کشور. شورای نگهبان چرا زیر بار چنین چیزی رفته و با چه مصلحت‌اندیشی‌ای در رأی‌گیری مجدد ایشان را تأیید صلاحیت می‌کند، باید از خود اعضای محترم شورای نگهبان سؤال کرد؛ ولی این خبری است که آقای کریمی‌قدوسی مطرح کرد که در ابتدا شورای نگهبان ایشان را ردصلاحیت کرده بود».
    او درباره دلیل ردصلاحیت روحانی مدعی شده: «به دلیل تخلفات بسیار ایشان. من قبل از انتخابات اسفند ۹۵ مقاله مختصر و فشرده‌ای، همین مقاله‌ای که منتشر کردیم را خیلی خلاصه‌تر، آماده و پیگیری چندروزه یا چند‌هفته‌ای کردم و مقاله مختصری تهیه کردم که آن را فروردین ۹۶ هفته‌نامه ۹دی چاپ کرد؛ منتها قبل از چاپ از سوی یکی از دوستان فرستادیم که برای شورای نگهبان ببرد، آن دوستی که برده بود و به یکی از اعضای شورای نگهبان داده بود، نقل کرده بود وقتی آن عضو محترم شورای نگهبان این مقاله را خوانده و نگاه کرده بود، گفته بود پرونده فلانی در اینجا خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. خیلی سنگین‌تر و بیشتر از این حرف‌هاست؛ یعنی مستنداتی که شورای نگهبان داشته، خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. به همین دلیل هم در مرحله اول ایشان را ردصلاحیت می‌کند. بعد در مرحله دوم به چه مصلحت‌اندیشی ایشان را تأیید می‌کند، خب از شورای نگهبان باید سؤال کرد». عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به ادعاهای نویسنده کتاب «حسن روحانی در یک نگاه»، به سایت جماران گفته است: «من از صحبت‌هایی که ایشان می‌گوید، اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم مطالبی که ایشان می‌گوید قرین به صحت باشد. هر صحبت و اظهارنظری باید مستند به قرائن دقیق و محکمه‌پسند باشد؛ والا اینکه هرکسی از ظن خود یار قافله می‌شود، خیلی مهم نیست. شورای نگهبان اگر مطلبی داشته باشد از طریق سخنگو و روابط‌عمومی اعلام می‌کند».
    تابو شکسته شود!
    خط شایعه تأیید‌صلاحیت‌نشدن روحانی در سال 96 را که بگیریم، باز هم به جریان جبهه پایداری و نزدیکان آنها می‌رسیم. هفته‌نامه 9دی متعلق به حمید رسایی- همان نشریه‌ای که غضنفری گفته است مقاله‌ای درباره روحانی در آن نوشته- در همان فروردین در مطلبی به گمانه‌زنی درباره نحوه برخورد شورای نگهبان با نامزدهای مطرح ریاست‌جمهوری پرداخته بود. در این مطلب آمده بود: «بدون تردید عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حسن روحانی حکایت از عدم مدیر و مدبربودن او دارد. عدم اعتقاد و باور روحانی به سیاست‌های تغییر‌ناپذیر جمهوری اسلامی و جهت‌گیری منفعلانه و فشارپذیر او در برابر استکبار جهانی، همچنین تقابل مواضع روحانی با جهت‌گیری‌های امام خامنه‌ای، همگی حکایت از عدم التزام او به قانون اساسی و ولایت فقیه دارد. روحانی در چهار سال گذشته نتوانست دامن خود را از اطرافیان و بستگانی که پرونده‌های فساد آنها در حال بررسی است، پاک کند. این عملکرد روحانی در کنار شبهات مهمی که درباره مسائل شخصی وی مطرح است، به همراه برخی ملاقات‌های خارجی قدیمی که روحانی حاضر به تکذیب آنها نیست، همگی دلیل روشنی برای ردصلاحیت حسن روحانی است. اما تنها توجیهی که برای ردصلاحیت‌نشدن حسن روحانی عنوان می‌شود، این است که رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر به مصلحت نظام نیست! متأسفانه این تابو سبب شده تا رؤسای‌جمهور در چهار سال اول عملکرد خود، از حاشیه امنی برخوردار شوند و با هر عملکرد و مواضعی، خود را برای حضور در رقابت‌های چهارساله دوم در امنیت کامل ببینند. در‌حال‌حاضر با کاندیدایی برای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران مواجهیم که آمریکا و اسرائیل او را بهترین گزینه برای تأمین منافع خود می‌بینند اما ساختارهای قانونی در جمهوری اسلامی، مجبور به تأیید صلاحیت او هستند! سؤال این است که آیا وقت آن نرسیده تا این تابو شکسته شود و به همه رجال سیاسی مذهبی که حال و هوای ریاست‌جمهوری به سرشان می‌زند، نشان داده شود که اگر در چهار سال اول فعالیت خود از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله بگیرند، مطابق قانون با آنها رفتار خواهد شد». اما شائبه ردصلاحیت روحانی در انتخابات 96 از کجا شروع شد؟ 15 دی‌ماه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با ‌سایت «مشرق» در پاسخ به این پرسش که «امکانش هست که یک نفر از نظر شورای نگهبان در دوره ریاست‌جمهوری‌اش شرایط لازم را از دست بدهد و برای دوره بعد تأیید صلاحیت نشود؟» گفته بود: «هیچ تضمینی نیست که رئیس‌جمهور مستقر دوباره تأیید صلاحیت شود». کدخدایی فروردین‌ماه 96 هم در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث تأکید کرده بود که صلاحیت همه نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری «به همان دوره چهارساله محدود است». نوبخت، سخنگوی دولت همان زمان در واکنش به شایعه رد صلاحیت روحانی گفت: «این حرف حرف پوچ و بی‌ربطی است». محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس اما به جنگ روانی شدیدی که علیه رئیس‌جمهوری به‌راه افتاده بود، اشاره کرده و گفته بود: «در مدت اخیر جنگ روانی شدیدی علیه آقای روحانی به‌راه افتاده که هدفش منصرف‌کردن رئیس‌جمهور از کاندیداتوری است و این در حالی است که نمی‌دانیم مقاومت و استقامت ایشان چقدر است». او با اشاره به سخنان کدخدایی گفته بود: «در هر صورت سخنگوی شورای نگهبان هم اشاره‌ای به این مسئله داشته است؛ اساسا ردصلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در آستانه رقابت‌های انتخاباتی دوره بعد، بی‌سابقه است. با‌این‌حال حتی اگر برخی اعضای شورای نگهبان چنین قصد و انگیزه‌ای هم داشتند، این مشکل با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام مرتفع شده است».
    سال 92 هم شایعه ساختند
    سال 96 دومین باری بود که شایعه رد صلاحیت روحانی مطرح می‌شد. آن هم در حالی که او رئیس‌جمهوری مستقر بود. اما سال 92 هم زمانی که برای نخستین بار وارد گود انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شد، باز هم شایعه رد صلاحیتش مطرح شد. نکته جالب آن زمان این بود که شایعه رد صلاحیت روحانی بعد از اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌شده‌ها مطرح شد!
    خبرگزاری فارس و مهر در واپسین ساعات ۱۹ خردادماه سال 92، به نقل از یک منبع آگاه از بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی در جلسه روز دوشنبه این شورا خبر داده بودند. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود: «به دلیل اظهارات ضدامنیتی و غیرقانونی حسن روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان تصمیم دارد تا صلاحیت این کاندیدا را در جلسه فردای خود مجددا مورد بحث و بررسی قرار دهد». اما این خبر روز بعد از خروجی این دو خبرگزاری حذف شد. فارس حتی در نخستین دقایق بامداد دوشنبه نیز با سه نماینده مجلس در حمایت از تجدیدنظر در صلاحیت روحانی و ردصلاحیت او مصاحبه منتشر کرد اما این سه مصاحبه نیز حذف شد. کدخدایی همان زمان با تکذیب این خبر به رسانه‌ها گفته بود که «ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم. اگرچه ما طبق ماده ۵۸ قانون انتخابات می‌توانیم بررسی مجدد صلاحیت را داشته باشیم و البته ممکن است تذکراتی را تا روز رأی‌گیری به کاندیداهای محترم داشته باشیم».

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.