مدیرکل فناوری اطلاعات گیلان - مردم نگران تشعشع دکل‌های مخابراتی نباشند/کاهش شکاف دیجیتال بین شهر و روستا - ؛ فرزاد توکلی

به گزارش دیارمیرزا ؛ فرزاد توکلی در جلسه بررسی مشکلات مخابراتی شهرستان ماسال گفت: شهرستان ماسال در بحث ضریب نفوذ تلفن ثابت، در بین شهرستانهای استان گیلان، رتبه هفتم را داراست اما در بحث روستاها باید بگوییم مشکلاتی وجود دارد و ماسال در این زمینه رتبه شانزدهم را در بین شهرستان های استان گیلان، داراست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در ادامه  در خصوص مشترکین تلقن همراه در این شهرستان گفت: در مجموع ۳۰ هزار و ۶۷۱ مشترک تلفن همراه در ماسال وجود دارد و ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه ۵۸ درصد است که  در این زمینه، ماسال رتبه ۱۵ در بین شهرستانهای گیلان را دارد.

وی با بیان اینکه ۱۹ هزار نفر از این مشترکین تحت پوشش اپراتور همراه اول هستند که ۳۶ درصد از ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده و از طریق ۹ دکل در شهرستان خدمات را به مردم ارئه می دهد، افزود: یکی از تلاشهای ما این است که نسلهای دو و سه را به نسل چهارم ارتقا دهیم. در حال حاضردر اپراتور همراه اول ۴ سایت نسل چهار داریم و ۷ مورد دیگر آن از نسل سوم هستند.

توکلی ادامه داد: هنگامی که اپراتورها از وزارت ارتباطات مجوز گرفتند، بر اساس آن مکلف شدند یک سری از روستاها را تحت پوشش خود قرار دهند که حدود ۸۰ درصد روستاها را شامل می شود و در همین راستا ۲۳ روستای شهرستان تحت پوشش همراه اول و تعهد آن قرار گرفته است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه اپراتور دوم – ایرانسل، ۱۸ هزار مشترک در سطح شهرستان دارا است، اظهار داشت: ضریب نفوذ اپراتور دوم در شهرستان ۳۶ درصد است، این اپراتور ۷ سایت داشته که ۵ تای آنها  ۴Gهستند و دو سایت دیگر نیز در دست اقدام دارد.

وی افزود: اپراتور ایرانسل ۵۳ روستای شهرستان را درتعهد خود دارد که از این لحاظ ، ماسال رتبه ۱۳ام در بین شهرستانهای استان گیلان را دارا می باشد.

توکلی همچنین گفت: اپراتور رایتل که بیشتر به عنوان اپراتور شهری شناخته می شود، حدود ۵۲۷۷ مشترک را داشته و تنها یک سایت در شهر ماسال داراست.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه ضریب نفوذ استفاده از اینترنت ADSL در سطح شهرستان ۴۴ درصد است، خاطرنشان کرد: متوسط این شاخص در استان ۴۸ درصد است که نشاندهنده رشد خوب شهرستان در این زمینه است.

توکلی ادامه داد: وزارت ارتباطات پروژه هایی را در دست اجرا دارد که هدف آن کاهش شکاف دیجیتال بین شهر و روستاست، هدف این پروژه دادن سرویس صرفا اینترنت به روستاها است که ۶۵ روستای گیلان در فاز نخست در این طرح قرار گرفته اند و نسل چهارم اینترنت برایشان در دسترس خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص میزان نگرانی ها از تشعشعات دکلهای مخابراتی گفت: ۹۹.۹ آزمایشهای انجام شده در کل کشور نشان داده میزان تشعشعات دکلهای مخابراتی ما زیر یک دهم سقف مجاز است و این بدان معنا است که اگر این تشعشعات ده برابر وضع فعلی شود، تازه به لب مرز می رسد.

توکلی در پایان از کلیه مسئولین شهرستانی خواست تا در کنار این نهاد بستر لازم برای توسعه خدمات دهی به مردم شهرستان را فراهم نمایند و این سازمان آمادگی لازم برای هر گونه خدمات رسانی به شهرستان را خواهد داشت.