×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

عاطفی حال بد - علت حال بد روحی شما شاید این عوامل پنهان است! -

علت حال بد روحی گاهی شکست های زندگی مثل از دست دادن عزیزی، قرار گرفتن در موقعیت های بد مثل جنگ، فشارهای زندگی و مشکلات اقتصادی است که اغلب به افسردگی منجر می شود. استرس، اضطراب، نداشتن اعتماد به نفس و کم خوابی هم از عواملی است که باعث تشدید افسردگی و حال بد می شود. گاهی با تغییرات کوچکی در شرایط زندگی، می توانیم مانع از افسردگی شویم و از حال بد به حال خوب برسیم. با توجه به شرایط زندگی مدرن و تغییرات سریعی که در جامعه اتفاق می افتد گاهی توجه لازم را به خودمان نداریم. پس از مدتی فقط احساس می کنیم حال مان خوب نیست. به همین دلیل نت نوشت امروز ۸ عامل پنهان افسردگی و علت حال بد را در مقاله امروز ارائه می کندتا همه ما بتوانیم بهتر از خودمان مراقبت کنیم و همیشه حال خوبی داشته باشیم.

زیاد فکر کردن

اگر زیاد فکر می کنید باید بالاخره جایی دستور توقف به مغز بدهید چون این می تواند مهم ترین علت حال بد روحی شما باشد. گاهی به کرات حرف، گفته یا رفتاری را مدام در مغزتان مرور می کنید. ولی این تکرار مکرر حوادث مثل یک حریف قوی بالاخره شما را به زمین می زند. راه های دیگری مثل دیدار با دوستان، ورزش، گردش در طبیعت و مراقبه را جایگزین کنید.

یک راه ساده هم وجود دارد. به محض هجوم این افکار بلافاصله به آن ها دستور خاموش یا رفتن بدهید. بله به همین سادگی. وقتی رفتار زننده یا حرف آزاردهنده کسی را به یاد می آورید که مستحق آن نبوده اید و قلب تان شکسته است، به محض آن که مغزتان می خواهد افکار منفی را دوباره مرور کند بگویید : برو.

نگذارید اعتماد به نفس تان ضعیف شود

جامعه در هر زمانی معیارهای خاص خودش را دارد. هر روز چیز جدیدی مد می شود. مد شدن فقط مختص لباس و طرز آرایش نیست. حتی یک رفتار اجتماعی مد می شود. معیارهای زیبایی فرق می کند. طرز لباس پوشیدن و نحوه آرایش عوض می شود. خیلی وقت ها در یک جمع در مورد برند یا رنگ لباس تان اظهار نظر می کنند تا به طریقی روحیه تان را ضعیف کنند. ولی یادتان باشد بیشتر مردم چون حرفی برای گفتن ندارند، و خودشان به نوعی از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند به راحتی در مورد دیگران حرف می زنند و قضاوت می کنند. از جامعه ای که هر روز با مد پیش می رود انتظار بیشتری هم نمی توان داشت.

اجازه ندهید هیچ رفتاری یا گفته ای اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد و نسبت به خودتان احساس بدی پیدا کنید. فقط کافی است خودتان را به همین شکلی که هستید دوست داشته باشید. قرار نیست تغییر نکنیم مگر تغییر خوب. اگر تغییر قرار است احترام به خودمان را پایین بیاورد تغییر نیست بلکه تخریب شخصیت است.

مشکلات مالی

طبیعی است وقتی به انداه کافی پول ندارید یا بدهکار باشید حال خوشی ندارید و مشکلات اقتصادی علت حال بد شما هستند. ولی به جای غصه خوردن بهتر است راه حل برای رفع مشکل پیدا کنید. فهرستی از هزینه هایتان تهیه کنید. بعضی از خریدهای تان را که مهم نبوده اند حذف کنید. یک برنامه اقتصادی یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه برای خودتان بریزید. اگر شاغل نیستید حتما مشغول به کار شوید. شاید کار جدید کم تر از توانایی و تحصیلات تان باشد ولی به هر حال بهتر از بیکاری است. بیکاری باعث می شود مدام فکرهای بیهوده بکنید.

روابط اجتماعی مشکل دار

جدا شدن به هر شکلی : طلاق، جدایی، یا به هم زدن یک رابطه دوستی غم به دنبال دارد و احتمالا علت حال بد روحی شما است. ولی نه شما اولین کسی هستید که این تجربه را داشته اید نه آخرین. به هر حال دوران سختی است. اگر دوست صمیمی دارید یا از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید تا این دوران را پشت سر بگذارید. باور کنید حتی بیشتر وقت ها بهتر است روابط مشکل دار قطع شوند تا ادامه پیدا کنند. یادتان نرود زندگی مثل یک اتوبوس است قرار نیست همه سرنشینان در همان ایستگاهی که شما سوار و پیاده می شوید با شما همراه باشند.

مدام به نکات منفی فکر نکنید

به هر حال هیچ کس زندگی ایده آلی ندارد. همه ما دوران هایی را تجربه کرده ایم که زیاد خوشایند نبود اند. اگر مدام  به شکست ها و تجربیات بد فکر کنید دوباره خود را در وضعیتی قرار می دهید که این اتفاقات تکرار شود. حتی اگر چند تجربه ناراحت کننده پشت سرهم برای شما اتفاق افتاده باشد، نباید فکر کنید آدم بدشانسی هستید. به زمان حال بیندیشید.

درس های مثبتی که از تجربه های بد گرفته اید یادداشت کنید. حتی می توانید فهرستی از نکات مثبتی که در زندگی فعلی تان وجود دارد تهیه کنید. می بینید خیلی چیزها در زندگی تان وجود دارد که باید شکرگزار باشید. مسائلی که شاید خیلی ها حسرت داشتن آن ها را دارند. آرام باشید و از زمان حال لذت ببرید و برای آینده ای خوب برنامه ریزی کنید.

بالارفتن سن

شاید یک علت حال بد روحی شما بالا رفتن سن تان باشد. تقریبا همه از پیرشدن و بالارفتن سن می ترسند. احساس تنهایی، بی ارزش بودن، به پایان رسیدگی زندگی اضطراب شدیدی در شخص به وجود می آورد. به جای این که به این ترس ها فکر کنید به کارهایی که در طول زندگی تان انجام داده اید و تلاش هایتان فکر کنید.

به چیزهایی فکر کنید که در طول زندگی به دست آورده اید : تحصیلات، خانواده، شغل تان و فعالیت های اجتماعی که داشته اید. برنامه های جدید مخصوص این سن را برای خودتان ترتیب دهید.

رنجش و دل شکستگی

از دست دادن کسی که خیلی دوستش داشته اید و برایش احترام قائل بوده اید و دل تان را شکسته است، بدترین تجربه زندگی برای هر شخص است و همیشه منجر به افسردگی و حال بد روحی می شود. ولی همیشه یادتان باشد آن ها فقط تا این جا می توانسته اند همراه شما باشند. باید ادامه بدهید. کسی که قلب شما را شکسته و باعث رنج تان شده آیا ارزش آن را دارد که شما به خاطرش افسرده شوید؟

بدخوابی

بدخوابی و کم خوابی هم ممکن است علت حال بد روحی تان باشد. چون خستگی مغز مانع از کارکرد درست آن می شود. سعی کنید حتما بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. پیش از این در نت نوشت در مورد بی خوابی و کم خوابی و راه های درمان آن نوشته ایم که می توانید از آن ها کمک بگیرید و مشکل را حل کنید.

یادتان باشد شما یک نسخه بی بدیل در عالم هستی هستید. هیچ کس مثل شما نیست. در سفر زندگی قرار است هر روز بهتر از دیروز باشیم. پس همیشه در موقعیت های نه چندان مطلوب حال بد خود را به حال خوب تبدیل کنید.

منابع:

Power of Positivity
Health
ADAA
Psychology Today

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.