جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست /تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است
    26 مرداد 1397 - 1:10
    شناسه : 135273
    0

    گیل نگاه نوشت: دکتر عیسی کلانتری در تماسی تلفنی در نهمین نشست تشکل های زیست محیطی کشور که صبح امروز در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد گفت: شعار ما این است که همه ۸۰ میلیون نفر ایرانی می توانند محیط بان باشند و نقش تشکل های زیست محیطی در تحقق […]

    پ
    پ

    photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۱۶ ۱۳ ۳۰ ۰۱ 747x498 - ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست /تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است -

    گیل نگاه نوشت: دکتر عیسی کلانتری در تماسی تلفنی در نهمین نشست تشکل های زیست محیطی کشور که صبح امروز در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد گفت: شعار ما این است که همه ۸۰ میلیون نفر ایرانی می توانند محیط بان باشند و نقش تشکل های زیست محیطی در تحقق این امر موثر است.

    وی افزود: متاسفانه اتفاقاتی در سال گذشته موجب شده بود که  فعالیت تشکل های مردم نهاد کم رنگ شود و من تقاضا دارم،سازمانهای مردم نهاد فعال تر از قبل به برنامه های خود ادامه دهند.

    معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه اغلب تشکل های مردم نهاد در حمایت از حیات وحش فعالیت می کنند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با فعالیت این عزیزان حمایت و توجه مردم در حمایت از حیوانات افزایش یافته است، اما لازم است بدانیم، خطری که محیط زیست انسانی را تهدید می کند از خطرات حیات وحش بیشتر است.
    کلانتری با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمند روستاییان در حفاظت از پلنگ هایی که از گرسنگی به دامهایشان حمله می کنند، افزود: این ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست حاصل تلاش همکاران محیط زیستی و تشکل های زیست محیطی است.

    وی افزود: پرداخت غرامت به دامداران در اثر خسارت هایی که به دامهایشان توسط پلنگ وارد می شود از دیگر اقداماتی است که در حفاظت از حیات وحش کشور انجام شده است.

    کلانتری گفت: ریاست جمهوری برنامه های پرهزینه و بلندمدت برای حفاظت از محیط زیست در برنامه دارند که یکی از آنها خارج کردن ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در حال تردد در راههای کشور است. ضمن اینکه در حفاظت از آب کشور از این پس صنایعی مانند صنایع فولاد فقط در اراضی نزدیک به سواحل با رعایت ملاحظات زیست محیطی ایجاد خواهد شد.

    معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: به هیچ وجه استقلال تشکل ها نباید از بین برود و در عین حال اینکه نقص ها گفته می شود حتما راهکارهایی نیز پیشنهاد و اجرا شود.
    وی با بیان اینکه نباید فقط نگاه به تامین غذا و محل تفرج اکوسیستم داشته باشیم اضافه کرد: حفاظت از محیط زیست نیاز به همت مضاعف مردم دارد تا با تردد کمتر وسایل نقلیه شخصی شاهد همکاری های گسترده تر باشیم.

    معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: از تهدیدات بزرگ زیست محیطی تغییر اقلیم در کشور است که هم بر طبیعت و هم بر انسان تاثیر می گذارد.

    سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند مشکلات تالاب ها را حل کند

    معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست کشور گفت: احیای تالاب ها به نگاه ویژه نیاز دارد و نمیتوان برای مدیریت یک تالاب نسخه پیچید.

    مسعود باقرزاده کریمی عواملی چون فقر و مشکلات فرهنگی را تخریب تالاب موثر دانست و افزود: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند مشکلات تالاب ها را حل کند و نیاز به همکاری مردم و اقدامات گسترده تر تشکل های مردم نهاد داریم.
    وی به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در حفاظت از محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: دولت روش های مدیریتی، مشارکتی و فرابخشی را برای مدیریت تالاب ها در اولویت قرار داده است.
    وی با اشاره به اینکه در مدیریت عرصه ها و منابع طبیعی در حال دگردیسی هستیم، خاطر نشان کرد: ۷۰ سال است که حکمرانی و نگاه دولتی به منابع طبیعی کشور بدون محاسبه سود و زیان انجام شده است.

    معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه حفاظت از همه عرصه های سرزمینی با توجه به امکانات دولتی امکانپذیر نیست و در احیای تالاب ها باید نگاه جامع و بلند مدت داشته باشیم افزود:  نگاه جامع در معیشت،فرهنگ و اقتصاد تالاب ها ضروری است و خوشبختانه این بخش ها در مدیریت زیست بومی لحاظ شده است.

    باقرزاده با اشاره به این مطلب که تصمیمات و سیاست ها باید فرابخشی باشد خاطرنشان کرد:  تالاب ها اکوسیستم های پیچیده با مولفه های زیادی دارند.
    معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: باید از ظرفیتهای قوی تشکل های زیست محیطی کمک بگیریم و مردم نباید تالاب را صرفا منبع غذا یا محل تفرج ببینند.
    وی افزود: تالاب هویت و بخشی از سرزمین، فرهنگ و تاریخ سرزمین ما محسوب می شوند. باید تالاب را به رسمیت بشناسیم و برای آن حریم و حرمت قایل شویم.این اکوسیستم به ما تنوع زیستی، آب، هوا و ….خواهد داد، اگر هویت آن را به رسمیت بشناسیم.

    سمن های محیط زیست گیلان از اهرم های بازدارنده در آلودگی محیط زیست هستند

    جبار کوچکی نژاد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه سمن ها و تشکل های زیست محیطی نقش موثری در حفاظت از محیط زیست استان دارند، گفت: سمن های محیط زیست گیلان از اهرم های بازدارنده در آلودگی محیط زیست هستند و فعالیتشان در گیلان بسیار خوب است.
    وی اضافه کرد: استانها ی شمالی طبیعت حساسی دارند و سازمان محیط زیست در این استان باید نگاه ویژه داشته باشد و باید سمن ها در این استان ها قوی تر شوند.

    رییس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه سمن ها در حفاظت از محیط زیست برخی از مناطق استان تاثیر چشمگیری دارند خاطر نشان کرد: تالاب انزلی نیز از وجود سموم کشاورزی رنج می برد و علاوه بر این عوامل آلودگی های رودخانه های زرجوب و گوهر رود به این اکوسیستم ارزشمند می ریزد.
    کوچکی نژاد با اشاره به اینکه پسماندها آسیب زیادی به استان ما وارد کرده اند گفت: علاوه بر اینکه شیرابه های زباله های سراوان مردم و آبهای سطحی گیلان را تهدید می کند اکوسیستم تالاب انزلی را نیز تخریب می کند.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نجات محیط زیست استان باید آموزش را در راس امور کاری خود قرار دهیم.

    photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۱۶ ۱۳ ۲۹ ۴۰ 747x498 - ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست /تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است -

    photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۱۶ ۱۳ ۳۱ ۰۰ 747x498 - ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست /تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است -

    photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۱۶ ۱۳ ۳۱ ۳۳ 747x498 - ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست /تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است -

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.