×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

 

نیکفر؛ مردم را دنبال «نخود سیاه» نفرستید - جناب نیکفر؛ مردم را دنبال «نخود سیاه» نفرستید! - ادعا
حجت‌الله جواد پور*:

در یادداشت‌های پیشین بارها مشفقانه به جناب نیکفر توصیه کردم که بر اساس قانون اساسی و در جایگاه یک نماینده ملّی به وظایف اصلی خود عمل کند و از ورود به حوزه وظایف دو قوه دیگر و مسائل جزئی و بی‌حاصل اجتناب کند؛ اما متأسفانه ایشان به دلیل عدم آگاهی به قوانین و ضوابط و یا فقدان توان و شهامت لازم تاکنون نتوانسته درزمینهٔ انجام وظایف اصلی خود نقش‌آفرینی کند.
بر اساس شواهد و قراین جناب ذبیح نیکفر از ضعیف‌ترین نمایندگان مجلس در حال حاضر و حتی در میان نمایندگان ادوار لاهیجان و سیاهکل است. اگر ایشان بپذیرند دلایل این اعتقاد خود را مستند و جزءبه‌جزء در جلسه‌ای حضوری و در جمع خبرنگاران رسانه‌ها برای ایشان تشریح خواهم کرد.
در شرایطی که کشور به دلایل عدیده داخلی و خارجی با مشکلات مختلف ازجمله در بخش اقتصاد و معیشت مردم مواجه است و تمام نمایندگان و مسئولین دولت شبانه‌روز در پی رفع‌ورجوع مشکلات هستند، جناب نیکفر ترجیح می‌دهد که عمده‌ی وقت خود را صرف گشت‌وگذار در حوزه انتخابی خود کند و با سرک کشیدن به حوزه‌های کاری ادارات و نهادهای لاهیجان و سیاهکل، اطلاعات و اخباری را جمع‌آوری کرده و در نقش یک گزارشگر آن‌ها را چنان بیان کند که گویا همگان در غار اصحاب کهف خفته‌اند و ایشان یک‌تنه و بجای همه، دنبال رتق‌وفتق امور است! ایشان چنان جایگاه نمایندگی در مجلس را که جایگاهی ملی و در رأس امور است تنزل داده‌اند که باید برای آن تأسف و دریغ ورزید!
باید از جناب نیکفر پرسید که مگر اموری مانند جاده، خیابان، آب و فاضلاب، ورزشگاه، بیمارستان، اورژانس و غیره مسئول و متولی ندارند که جنابعالی مدام در کار آنان دخالت می‌کنید و با ترفندهایی در ملاقات‌ها با مسئولین اطلاعات و گزارش‌های آنان را دریافت کرده و در نقش یک مخبر یا گزارشگر آن‌ها را بنام خود اعلام می‌کنید؟!
نمونه بارز این رفتار سخنانی است که ایشان در نشست خبری اخیر بیان کرده‌اند؛ اما لازم است در اینجا انتقادی از دوستان رسانه‌ای و خبرنگاران حاضر در چنین نشست‌هایی هم مطرح کنم. متأسفانه گویا برخی از خبرنگاران مانند جناب نیکفر هنوز از وظایف و مأموریت‌های سه قوه کشور و قوانین مربوطه مطلع نیستند؛ لذا از نماینده شهر مثلاً می‌پرسند: شما درباره فلان راه و جاده چه کردید؟ درباره فلان بیمارستان و یا در حوزه سلامت چه کردید؟ درباره آب و فاضلاب چه کردید؟ و سوالاتی ازاین‌دست! سوالاتی که البته جناب نیکفر بسیار علاقه‌مند است از ایشان پرسیده شود تا گزارش‌های جمع‌آوری‌شده را در اختیار آنان قرار دهد! نکته جالب دیگر در این نشست این بود که برخی از مدیران دولتی مدعی اصلاحات و اعتدال هم در آن حضور داشتند و هیچ‌یک اعتراضی به رویه‌های غیرقانونی و سخنان نادرست جناب نیکفر نکردند!
با عرض پوزش از دوستان رسانه‌ای باید عرض کنم که به نظر بنده این نشست بیشتر شبیه یک نمایش کمدی و دورهمی بود تا یک نشست خبری! خبرنگار زیرک و باهوش کسی است که با استناد به قوانین مصوب و اعتبارات و بودجه تخصیص داده‌شده به هر بخش، از نماینده بپرسد که چه میزان موفقیت در برنامه‌های استانی و شهری حاصل‌شده و در صورت عدم موفقیت یا ناکارآمدی برخی مسئولین و مدیران، چرا نماینده به وظیفه نظارتی خود عمل‌نکرده است!
در چنین شرایطی است که جناب نیکفر هم کاملاً از شرایط سوءاستفاده می‌کند و با مصادره تلاش‌های مدیران و یا نمایندگان پیشین به نام خویش، برای خود وجاهت و عملکردی دروغین می‌سازد! و یا با استفاده مکرر از «انشاء الله»(!) یا صبر کنید (که: انّ الله مع الصابرین!) یا بروید از فلان پیرمرد در روستا بپرسید و یا «به وقتش خواهم گفت!» از پاسخ دادن طفره می‌رود و مردم و رسانه‌ها را به دنبال «نخود سیاه» می‌فرستد!
جناب نیکفر در این نشست مدعی می‌شود که بنده از ابتدای نمایندگی گرفتار (!) مسئله آب شرب لاهیجان هستم! بعد دلیلی نادرست و غیر کارشناسی برای آلودگی آب شرب لاهیجان مطرح می‌کند که نشان می‌دهد ایشان هیچ تحقیق و بررسی جامع در این زمینه ندارند! اما نکته جالب سخن ایشان دراین‌باره این است که می‌گویند مسئله رفع این مشکل را از وزیر مربوطه و آقای نوبخت پیگیری کرده‌اند و تصمیماتی گرفته‌شده است؛ اما همین‌که کار به گیلان رسید، قفل شد! بعد هم خبرنگاران را باز به دنبال نخود سیاه می‌فرستد و می‌گوید: «پرس‌وجو کنید که چرا قفل شد!»
ضمن اینکه بنده می‌دانم که این ادعای ایشان از اساس نادرست است، اما باید از وی پرسید که چرا می‌خواهید وانمود کنید که دستورات وزیر و معاون رئیس‌جمهور در استان گیلان نادیده گرفته می‌شود و بر زمین می‌ماند؟! اما نکته مهم‌تر این است که اتفاقاً در صورت صحت ادعای ایشان، نقش اصلی و کلیدی یک نماینده در همین‌جا آشکار می‌شود؛ یعنی جناب نیکفر باید بر اساس اختیارات خود وزیر و نماینده و استاندار و مسئولین استانی را مورد سؤال و بازخواست قرار دهد که چرا دستورات و تصمیمات آن‌ها در استان اجرانشده است؟! اما در کمال تعجب ایشان برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی و ضعف خود خطاب به خبرنگاران می‌گوید: «بروید پرس‌وجو کنید که چرا کار قفل شد»!
جناب نیکفر در سخنانش مدعی می‌شود که تمام سخنانش مستند است و دیگران اگر اسنادی در نقض حرف‌هایش دارند، رو کنند! نمی‌دانم ایشان از کدام مستند و سند سخن می‌گویند؟! بر اساس «والبینه علی المدعی» اولویت آن است که ایشان اسناد کارها و اقدامات خود و یا مستندات اتهامات علیه دیگران را که از آغاز نمایندگی مدعی آن‌ها بوده‌اند در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهند، زیرا در حال حاضر بر اساس قانون ایشان باید پاسخگو باشند!
در حال حاضر که کشور و مردم درگیر مشکلات مهمی هستند که البته باید با تلاش و همدلی همگانی از آن‌ها عبور کرد، باید دانست که مشکلات مردم شریف لاهیجان و سیاهکل جدا از مشکلات مردم عزیز ایران نیست! اگر نماینده‌ای در مجلس با قاطعیت و دانش و شهامت لازم به وظایف خود و رفع مشکلات مردم کشور عمل کند، طبعاً به مردم حوزه انتخابی خود نیز کمک خواهد کرد؛ اما در کمال حیرت می‌بینیم که جناب نیکفر از پیگیری دریافت مجوز از وزیر (!) برای ایجاد یک زمین چمن مصنوعی در یک شهر سخن می‌گوید!! یعنی کاری که در حوزه مسئولیت اداره تربیت‌بدنی یک شهر یا شورای شهر یا همکاری ادارات و نهادهای محلی است!!! هنوز نمی‌دانم که آیا جناب نیکفر از این امور ناآگاه است یا فهم و شعور مردم را به بازی و تمسخر گرفته است؟! همچنین است پیگیری وضعیت نامساعد بیمارستان‌ها یا اورژانس و یا کمبود آمبولانس و مانند آن‌که همچنان به وعده وعیدهایی توسط آقای نماینده بسنده می‌شود!
وی درباره کارخانه سیمان که ایشان هیچ نقشی در تأسیس یا تکمیل و اصلاح آن نداشته، بجای اشاره به رفع مشکلات آن و اهتمام برای آسیب‌شناسی و پیگیری جدی عوامل مربوطه که می‌تواند تبدیل به یک فرصت و ظرفیت ویژه و ممتاز اقتصادی برای منطقه شود، صرفاً به تخریب چند جاده ناشی از تردد کامیون‌ها اشاره می‌کند و هیچ راهکاری برای رفع مشکلات ارائه نمی‌کند! یا در مورد مسدود شدن برخی راه‌ها خطاب به خبرنگاران می‌گوید: «دلایل آن را پیرمردی در یک روستا به من گفت و شما هم بروید از او بشنوید.»(!!)
گاه نمی‌دانم که برابر برخی پدیده‌های این‌چنینی باید خندید یا گریست؟!
یا در مورد پروژه میدان گیل که اساس آن از تصویب تا اجرا توسط دیگران انجام‌شده مدعی می‌شود که ما فهمیدیم پیمانکار آن، توانمندی لازم را ندارد و پیگیر اتمام این پروژه هستیم!! کسی نمی‌پرسد مگر جنابعالی مسئول اتمام یک پروژه هستید؟ چرا برنامه‌ها و راهکارهای خود را به اطلاع مردم نمی‌رسانید؟ مگر شما مسئول اعلام گزارش عملکرد مدیران بخش‌های دولتی یا خبر افتتاح پروژه‌ها و تأسیسات هستید؟!
چندی پیش یکی از نمایندگان حال حاضر مجلس به بنده گفت: فلانی این چه نماینده‌ای بود که انتخاب کردید؟ این نماینده لاهیجان و سیاهکل را پنجاه سال عقب انداخت! کجاست آن نماینده‌ی شما که بر سر وکیل و وزیر فریاد می‌کشید و حقوق مردم را مطالبه می‌کرد؟!
این روزها به یاد آن سخن نماینده مجلس افتادم و از خود می‌پرسم چرا باید لاهیجان و سیاهکل چنین زیانی را تحمل کنند و تاوان یک فرصت سوزی چهارساله را بدهند؟!

* پژوهشگر و فعال سیاسی


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.