پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انحصارطلبی و ناهماهنگی بلای جان اصلاح طلبی در گیلان
    27 مرداد 1397 - 15:38
    شناسه : 135359
    0

    اصلاح طلبی بیش از آنکه وابسته به شخصیت ها و اعضا باشد یک تفکر و یک آرمان است.تفکری که باید به وسیله اندیشمندان جامعه و بر اساس نظرات مردم شکل بگیرد تا همانند نقشه راه مطمئن ارائه شود.

    پ
    پ

    photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۱۸ ۱۱ ۱۶ ۳۶ - انحصارطلبی و ناهماهنگی بلای جان اصلاح طلبی در گیلان - اصلاح طلبی

    الیاس بشری*: روز گذشته فراهم زاهد رئیس شاخه گیلان حزب ندای ایرانیان با انتشار پستی در صفحه مجازی خود از لزوم کنار گذاشتن کدورت ها میان اصلاح طلبان گیلان سخن گفت.کدورتی که پیش از انتخابات شوراهای شهر و روستا در بین اعضای شورای عالی اصلاح طلبان گیلان ایجاد شد و جسته و گریخته در با جبهه گیری برخی از اعضا علیه هم نمود عینی پیدا کرد.

    هفته گذشته اما در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر رشت اعلام علنی بهزاد ذاکری بر عدم هماهنگی با لیست امید نشان داد تا چه اندازه این فاصله و کدورت ها جدی است.ذاکری که علیرغم حضور در لیست امید نتوانسته بود به جمع دوستان اصلاح طلبش در شورا بپیوندد با یک اتفاق سرانجام به شورانشینان ملحق شد تا امید برای تحرکات اصلاح طلبانه در رشت در بین حامیان این جریان سیاسی بیشتر شود. اما رویای شیرین اصلاح طلبان برای انتخابات هیات رئیسه شورای شهر رشت به یک کابوس تلخ تبدیل شد. ذاکری علیرغم تمام تلاش اعضای اصلاح طلب شورا و سران احزاب پیرو این مکتب در گیلان برای کنار گذاشتن شکریه و ورود این پزشک جوان به شورا رای ممتنع خود در انتخابات  هیات رئیسه را مقابل دوربین عکاسان گرفت تا پرده از یک اختلاف بزرگ بردارد.

    در فاصله کمی از ورود ذاکری به پارلمان شهری رشت نه تنها انتظارها برای هماهنگی اندک اعضای لیست امید حاضر در شورا بیشتر نشد بلکه برگه رای ذاکری از یک زخم عمیق در بین اصلاح طلبان گیلان رونمایی کرد. زخمی که حالا زاهد نیز بر آن صحه گذاشته و از لزوم کنار گذاشتن کدورت ها در سطح شورای هماهنگی سخن به میان آورده است.

    کمی قبل تر از این نیز زمانی که رفتن محمدعلی نجفی به البرز قطعی شده بود و اصلاح طلبان می کوشیدند گزینه مطلوب خود را به عنوان پیشنهاد به وزیر کشور مطرح کنند،اعلام حمایت برخی از اعضای شورای هماهنگی از گزینه های دیگر موجب شد تا عملا برخی از اعضای این شورا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و حتی در مصاحبه هایی علیه همدیگر موضع گیری کنند.

    از سوی دیگر موفقیت قاطع لیست امید در شهر رشت از همان ابتدا بعید به نظر می رسید.عدم گنجاندن نام اصلاح طلبانی که پایگاه رای خوبی را به تنهایی در اختیار داشتند در لیست امید موجب شد علاوه بر ایجاد شکاف در بین اصلاح طلبان گیلان ،این لیست با شکست دلسرد کننده ای روبرو شود. به عنوان مثال رضا رسولی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی که در شورای چهارم نیز حضور داشت و قرار گرفتن نام او در بین اسامی برگزیدگان مردم برای شورای پنجم قطعی به نظر می رسید در لیست امید قرار نگرفت.موضوعی که موجب شد پس از پیروزی وی در انتخابات همراهی با سایر اعضای اصلاح طلبی که با حمایت لیست امید به شورا رسیده بودند نداشته باشد. حامد عبداللهی نیز دقیقا با وضعیت مشابه رسولی ناباورانه از لیست امید کنار گذاشته شد تا به نظر برسد طراحان لیست امید ،تیم را برای باختن بسته اند.

    ذاکری:با افتخار اصلاح طلب می مانم

    ضربه ای که به اصلاح طلبان گیلان وارد شد نه انتشار لیست های جعلی و نه به قول برخی لیست ناپذیری انتخابات شوراها در گیلان بود! چرا که در شهرستان انزلی اصلاح طلبان با لیست بدون حاشیه و منسجم توانستند پیروزی قاطع کسب کنند.عدم هماهنگی،انحصار طلبی و پدرسالاری بزرگ ترین آفت اصلاح طلبی در گیلان است.آفتی که هرچند تا زمانی  بر روی برگ های این درخت تازه جان گرفته مشاهده می شد اکنون به تنه رسیده و در حال گسترش به ریشه است!

    شاید بتوان دلیل حرکت  بهزاد ذاکری در شورا را در پستی که او چندی پیش در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود جستجو کرد.ذاکری با بیان اینکه  “شنیده ام که برخی گفته اند اگر با آنها هماهنگ نباشم حکم به اخراج من از جریان اصلاح طلبی می دهند نوشته بود:خطاب به آقایان عرض می کنم: اصلاح طلبی بدون در نظر گرفتن منافع مردم همان منفعت طلبی ست.اسمها پیشکشتان.با افتخار اصلاح طلب بودم،هستم و می مانم”

    اما رضا رسولی در پست عجیب و جنجالی که در فضای مجازی منتشر کرد ذهن شهروندان رشتی را درگیر مسائل جدیدی نمود که تاکنون از آن صحبت به میان نمی آمد یا حداکثر گمانه زنی هایی جسته و گریخته در خصوص آن مطرح می شد.

    رسولی:باید قول بدهی از حضرات والا تبعیت کنی

    رسولی که حالا نایب رئیس شورای شهر رشت است با حضرات والا خواندن مخاطب یا مخاطبان کلامش نوشته است:”یکى از مهارت هاى ویژه حضرات والا، سوء استفاده از کرامت و بزرگوارى و سوزاندن جوانانى است که به علت اشتراکات ایدئولوژیک در کنارشان قرار میگیرند!”

    رسولی همچنین گفته است:” در کنارشان قرار بگیرى، باید خیلى پسر خوبى باشى و قول بدهى هرچه حضرات والا تصمیم بگیرند، تابعیت کنى.”

    نایب رئیس شورای شهر رشت از یک معامله سخن گفته است؛معامله ای که به گفته وی قرار بود رای برای انتخاب رئیس شورا و شهردار باهم تاخت زده شود.

    رسولی در ادامه نوشته است:وقتى همه چیز را میفهمى و طبق وظیفه ذاتیت و با همت و شرافت همان “دوست قدیمى” و همان “کاندیدِ خاص”، و براى حفظ منافع عمومى، “زیرِ میز میزنى”، تازه “فرار به جلو” شروع میشود… در جمع خبرنگاران، “مهربانىِ ذاتیت” را به سخره میگیرند، در صحن علنى میشوى “بد عهد”!!! میشوى “کثیف!!!” در “الهى” مثل میدانِ تره بار معرکه میگیرند و گربه میرقصانند. عکست را در “اینستا” شان قیچى میکنند، همانطور که در اردیبهشت ٩۶ با استفاده از همه ظرفیت هاشان کردند… “آدم هاى درجه یک”اند دیگر، همه چیز و همه کس بازیچه ى منافع آنهاست!!!

    سارنگ حسن پور:بوی کباب به مشامشان خورده بود

    سارنگ حسن پور رئیس ستاد جوانان روحانی در انتخابات گذشته که از چهره های جوان و شناخته شده  اصلاح طلب هم به این موضع واکنش نشان داده است. حسن پور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با انتشار تصاویری از جلسه مصاحبه کاندیداهای قرار گیری در لیست امید  که در حزب اتحاد ملت برگزار شده است نوشت:سال گذشته همزمان باانتخابات ریاست جمهوری،موضوع لیست شورای شهر نیز مطرح بود.در شهر رشت آنچه حائز اهمیت بود تنظیم لیستی بود که بتواند تکرار امید باشد و با تشکیل شورایعالی اصلاح طلبان که متاسفانه بدلایل متعدد نتوانست آنگونه شاید و باید تاثیرگذار باشد در نهایت با برگزاری یک انتخابات داخلی،یازده نفر لیست امید رشت تعیین گردید.خیلی ها برای مصاحبه آمدند تا در لیست قرار بگیرند.

    از رضا رسولی و حامد عبداللهی تا مهندس الطافی و مهندس شگفت ونوری هریس، سکینه خاتمی، گلین مقدم ، مهندس کهنسال و غلامرضا مقدسی و مهرداد ورزلدوست و نظری و … و کسانی که اصلاح طلبی الویت اولشان بود وخیلی های دیگر که حتی یک روز هم در هوای اصلاح طلبی نبودند و با توجه به پیش زمینه انتخابات مجلس و توفیق و اقبال لیست امید بوی کباب بمشامشان رسیده بود و حاضر بودند به هر قیمتی!!درلیست قرار بگیرند.

    درانتخابات گذشته نیز جوانان اصلاح طلب بدلیل حضورتاثیرگذار در انتخابات مجلس و همچنین تشکیل شورای جوانان اصلاح طلب وحضورچند عضودارای حق رای درشورایعالی اصلاح طلبان گیلان تصمیم بر آن داشتند تاکاندیدای جوان مورد حمایت خود را با توجه به سهمیه سی درصدی به شورای سیاستگزاری گیلان معرفی نمایندکه راه بسیار صعب ودشواری بود وبرای همین کاندیدای مختلفی برای حضور درجلسه مصاحبه وجمع بندی نهایی اعلام آمادگی نمودند.
    چندنفری بعد ازبحث و شور و غور فراوان در نهایت حائزبیشترین امتیازات شدند.عبدالرضا ابراهیمی، فرهام زاهد، بهراد ذاکری و ژیلا طبسی(نفر بعدی یادم نیست مهرداد ورزلددست بود یاعماد ولی زاده).
    حمایت جوانان اصلاح طلب وپافشاری اعضای حق رای دار درشورای اصلاح طلبان باعث گردید علی الرغم فشارهای سنگین همه جانبه تعرفه های جوانان درانتخابات شورای سیاستگزاری درلیست امیدقراربگیرند.در نهایت عبدالرضا ابراهیمی،فرهام زاهد،بهراد ذاکری،عمادولی زاده توانستند در  لیست امید قرار بگیرند.

    تمامی تکه های پازل این ماجرا را اگر کنار یکدیگر بچینیم متوجه یک شکاف بزرگ می شویم،شکافی که گسترده تر از لابی برای ریاست شورا یا شهرداری رشت است.افرادی که امروز در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند از چهره های شاخص اصلاح طلب در گیلان هستند.افرادی که روزگاری ساعت ها برای مردم از مدینه فاضله پسا انتخابات سخن گفتند اما ظاهرا پس از رسیدن به اهداف چیزی جز منافع شخصی و تیمی را دنبال نکردند. همه برگزیدگان لیست امید و سران احزاب اصلاح طلب گیلان باید در برابر مردم پاسخگو باشند. اعتمادی را که جوانان و اندیشمندان فعال در این احزاب با چنگ و دندان و صرف عمر به دست آوردند با انحصار طلی و نا هماهنگی به باد می رود.

    جوانان فعال این عرصه هزینه های سنگینی را بابت اصلاح طلبی و حمایت از این جریان پرداختند و حالا افرادی خود را بالاتر از تفکر اصلاح طلبی می بینند.اگر در سطح کلان کشور مشکل اصلاح طلبان عدم هماهنگی ،حمله شبانه روزی جناح رقیب و موفقیت دولت مورد حمایت آنان است ؛در گیلان این اصلاح طلبانند که علیه خود و تفکر اصلاح طلبی برآمده و ندای هل من  رقیب سر می دهند.

    نگارنده با تاکید بر لزوم حفظ همبستگی میان اصلاح طلبان علی رغم وجود مشکلات و اختلاف نظرها پیشنهادات زیر را برای برون رفت اصلاح طلبان گیلان از شرایط کنونی مطرح می کند:

    1-اگر در سران جریان اصلاح طلبی گیلان اندک تعهدی به تفکر اصلاح طلبی و تلاش برای احقاق خواسته های مردم وجود داشته باشد باید با تشکیل شورا هماهنگی اصلاح طلبان استان تمامی مشکلات و بحث ها را با مذاکره و گفتگو یک به یک حل کنند و از موضع گیری های رسانه ای و شتاب زده پرهیز کنند.

    2-اعضای احزاب اصلاح طلب باید بپذیرند که هرچقدر هم که ریش سفید و باتجربه باشند تفکر جمعی بر نظر و خواست آنها اولویت دارد و باید انحصار طلبی و پدرخواندگی را کنار بگذارند.

    3-روند تصمیم گیری و تصمیم سازی در هر موضعی که با برچسب اصلاح طلبی مطرح می شود ضمن رسیدن به رای و نظر تمامی احزاب و شخصیت ها باید شفاف و بدون پرده برای مردم و سایر اعضا عنوان شود.

    4-باید از ورود مجددا سران جریانات به عرصه های پرچالشی همچون پارلمان و مدیریت شهری و تنزل جایگاه اصلاحات و اصلاح طلبی خودداری شود.

    5-اعلام هرگونه لیست برای انتخابات باید با  اجماع تمامی احزاب و کنشگران صورت بگیرد.زیرا انتشار لیست بدون اجماع قطعا به انتشار لیست های موازی و پراکنده شدن آرا منتهی خواهد شد.

    6-در زمان اخذ تعهد از کاندیداها باید مشخص شود فرد پس از پیروزی باید به چه آرمان و میثاق نامه ای پایبند باشد.صرف متعهد بودن فرد پیروز در انتخابات به با نفوذ ترین و یا معروف ترین فرد جریان  مصداق بارز دیکتاتوریست.

    7-اصلاح طلبان گیلان باید از انزوا و گوشه گیری خارج شوند و برای برون رفت کشور و استان با برگزاری نشست های تخصصی راهکار ارائه دهند.تشکیل جلسه احزاب یکسال یا کمتر مانده به انتخابات به معنی ناکارآمدی و عدم توانایی احزاب در کنشگری در مسائل روز جامعه است.احزاب تشکیل می شوند تا راهکار ارائه کنند و تفکر ساز باشند نه برای اینکه نتیجه یک انتخابات را تعیین کنند و سپس برای گرفتن حداقل امتیاز و پست از پیروز انتخابات چانه زنی کنند.

    8-عدم واکنش احزاب اصلاح طلب گیلان به مسائل روز کشور و استان حتی در حد یک بیانیه ساده نشان می دهد انگیزه ای برای کار تشکیلاتی حداقل در بین هیات رئیسه این جریانات وجود ندارد و احزاب باید دست به خانه تکانی های درونی بزنند.

    9-باید با برگزاری شورای هماهنگی تمام اعضای راه یافته از طریق لیست امید به شورای شهر رشت گزارش عملکرد و مسائل پشت پرده این شورا را مطرح کنند تا مورد قضاوت اعضا قرار بگیرند.زیرا متهم شدن لیست امید به لابی گری و منفعت طلبی به ضرر تمامی افراد حاضر زیر پرچم اصلاح طلبی تمام خواهد شد.

    10-ارتباط اصلاح طلبان گیلان باید با مردم بیشتر و گسترده تر شود و احزاب باید بکوشند با اتحاد آرا در مسائل مختلف در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های استان اثر گذار باشند و در جهت خواسته های مردم گام بردارند.

    تا زمانی که اصلاح طلبان اختلافات،انحصار طلبی و انتقام گیری را کنار نگذاشته صدای مدم را نشنیده و  در جهت آن گام برندارند باید منتظر جلسات “چرا این چنین شد”ی باشیم که نظیر آن را در سال 84 ملاحظه کردیم.اصلاح طلبی بیش از آنکه وابسته به شخصیت ها و اعضا باشد یک تفکر و یک آرمان است.تفکری که باید به وسیله اندیشمندان جامعه و بر اساس نظرات مردم شکل بگیرد تا همانند نقشه راه مطمئن ارائه شود.

    اصلاح طلبان گیلان باید به این باور برسند هیچ دشمن و رقیبی از خود آنها برای کنار ماندنشان از قدرت خطرناک تر نیست.و چه زیبا گفت گاندی که “آنچه ما را به نابودی خواهد کشاند از این قرار است: سیاست بدون اصول، لذت بدون وجدان، علم بدون شخصیت و تجارت بدون اخلاق!”

    *سردبیر ندای گیلان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.