×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

قاسم روحانی فر - 81 درصد از واجدین شرایط گیلانی کارت هوشمند ملی دریافت کردند - ;hvj i

ثبت احوال از جمله سازمان های دولتی کشور است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند. جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور از جمله مهمترین وظایف این نهاد است و صد و بیست دستگاه بصورت آنلاین از اطلاعات این سازمان استفاده می کنند.

مسئولیت اداره کل ثبت احوال گیلان در ابتدای سال ۱۳۹۴ بر عهده قاسم روحانی فر گذاشته شد. وی متولد ۱۳۴۴ در بندر انزلی و فارغ التحصیل رشته مدیریت است. از جمله سوابق روحانی فر می توان به فرمانداری بندر انزلی اشاره کرد.

به منظور اطلاع از آخرین شاخص های آماری موجود در ثبت احوال گیلان گفت و گویی با مدیرکل ثبت احوال گیلان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

در ابتدا با توجه به اینکه در ماه های اخیر با فراخوان ثبت احوال شاهد موجی از تقاضا برای کارت ملی هوشمند بودیم لطفا از ارائه این خدمت در گیلان آماری ارائه کنید.

بحث هوشمند سازی کارت ملی به عنوان نهضتی بزرگ از اواسط سال ۱۳۹۱ مطرح شد. از جمعیت ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار نفری گیلان، ۲ میلیون و صد هزار نفر بالای ۱۵ سال سن دارند که واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هستند.

ثبت احوال گیلان با صدور ۷۰۴ هزار و ۳۴۳ کارت ملی هوشمند توانست ۸۱ درصد از واجدین شرایط کل استان را پوشش داده و از این حیث به مقام چهارم در کشور دست یابد.

آیا گیلان در زمینه صدور کارت هوشمند ملی توانسته مطابق برنامه از پیش تعیین شده عمل نماید؟

مطابق هدف گذاری صورت گرفته در گیلان می بایست تا پایان سال جاری ۵۶۲ هزار و ۳۰۳ کارت ملی هوشمند صادر شود که از این میزان تا کنون ۳۹ درصد محقق شده است و تا پایان سال مابقی نیز انجام می شود.

با توجه به اینکه اطلاعات کارت هوشمند ملی معیاری برای بسیاری از برنامه ریزی های کلان کشور است، در واقع می توان کارت هوشمند ملی را کارت جامع هویت دانست. از افرادی که تاکنون نسبت به ثبت نام کارت هوشمند ملی اقدام نکرده اند تقاضا داریم کار را به روزهای پایانی موکول نکنند.

بر اساس آمار بیشترین کارت هوشمند ملی صادر شده در استان گیلان مربوط به شهرستان املش است.

وضعیت صدور شناسنامه مکانیزه در استان گیلان چطور است؟

تا کنون بالغ بر ۷۳۸ هزار نفر معادل ۳۵ درصد از جمعیت گیلان شناسنامه مکانیزه دریافت کرده اند و هم اکنون پایان دادن به این طرح نیز در اولویت ها قرار دارد.

طبق دستور سازمان ثبت احوال در استان هایی که از جمعیت بالایی برخوردارند صدور شناسنامه بصورت روزانه وحتی در برخی موارد ساعتی انجام می شود. با توجه به اینکه گیلان استانی گردشگر پذیر است همواره در روزهای پایانی هفته با اوج مراجعه گیلانیان ساکن خارج از استان مواجه هستیم که به دنبال انجام امورات ضروری ثبتی هستند.

تا کنون چه اقداماتی برای کیفی سازی خدمات ثبت احوال گیلان صورت گرفته است؟

ما روزانه حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر ارباب رجوع داریم که در بسیاری از زمینه ها برای بهبود روند فعالیت ها نیازمند تنویر افکار عمومی هستیم و به همین دلیل با برقراری تعامل با رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت آن ها در اطلاع رسانی همواره سعی در تسهیل امور نموده ایم. همچنین با پیش بینی برنامه ای ۵ ساله اولویت های سازمان را تعیین کرده و هدف گذاری انجام داده ایم.

ثبت احوال گیلان موفق شد رتبه دوم در ارزیابی عملکرد سال گذشته را در سطح کشور به خود اختصاص دهد و همچنین به جایگاه اول در زمینه صیانت از حقوق شهروندی دست پیدا کند.

همچنین تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی همواره سرلوحه کارکنان ثبت احوال گیلان بوده است.

لازم به ذکر است که ثبت احوال گیلان در زمینه اعتبارات هزینه ای نسبت به مدت مشابه در سال قبل با رشد ۱۵ درصدی مواجه بوده است. اعتبارات تملک دارایی های سازمان نیز در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

همچنین موفق شدیم در اجرای دستورالعمل دولت مبنی بر تبدیل اسناد مالکیت ادارات به سند تک برگی حائز رتبه اول در سطح کشور شویم.

شاخص های ولادت و وفات در گیلان چه وضعیتی دارد؟

در طول سال ۱۳۹۶ در مجموع ۲۹ هزار و ۱۱۷ مورد ولادت در استان گیلان ثبت شد که نسبت به سال قبل کاهش ۳ درصدی داشته است. شهرستان های آستارا، تالش و ماسال به ترتیب بیشترین آمار ولادت را در استان به خود اختصاص داده اند.

بطور میانگین سال گذشته در طول یک روز ۸۰ مورد واقعه ولادت اتفاق افتاد و بیشترین تعدد نام در پسران مربوط به اسامی امیرعلی، ابوالفضل و محمدطه و همچنین در بین دختران فاطمه، نازنین زهرا و زهرا بوده که نشانگر علاقمندی مردم این استان به اسامی منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت است.

آمار مربوط به وفات در گیلان نیز در سال ۹۶ نسبت به سال قبل با رشد ۳ درصدی، ۱۶ هزار و ۱۶۰ مورد به ثبت رسید. بیشترین آمار وفات به ترتیب مربوط به شهرستان های املش، آستانه اشرفیه و صومعه سرا است. می توان گفت که بطور میانگین سال گذشته در طول هر شبانه روز ۴۴ نفر در گیلان فوت کرده اند. اغلب مرگ و میرها در استان بر اثر عارضه قلبی و عروقی بوده است.

در طول سال گذشته چه میزان ازدواج و طلاق در گیلان به وقوع پیوسته است؟

در مجموع ۱۸ هزار و ۶۶۷ مورد واقعه ازدواج در طول سال گذشته در استان به ثبت رسید که مقایسه این میزان با سال ۹۵ حکایت از رشد ۷ و نیم درصدی دارد. ازدواج در مردان اغلب در سنین بین ۲۵ تا ۲۹ سال و در خانم ها بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی رخ داده است. به بیان دیگر میانگین سن ازدواج آقایان در گیلان ۲۷ سال و خانم ها ۲۴ سال است. بطور متوسط در سال گذشته روزانه ۵۱ ازدواج اتفاق افتاد.

در رابطه با طلاق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۵ درصد کاهش را شاهد بودیم.

استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی دستگاه های اجرایی از جمله مهترین اولویت های دولت تدبیر و امید است. در ثبت احوال گیلان چقدر به این امر اهمیت داده شده است؟

دولت تدبیر و امید اهتمام بسیار زیادی به روی کار آوردن جوانان و بانوان دارد. تعداد افراد شاغل در ثبت احوال گیلان هم اکنون ۲۵۱ نفر است که ۸۱ نفر از بانوان هستند و ۵ تن از این بانوان در حوزه مدیریتی اشتغال به کار دارند. همچنین سهم جوانان از ۵۷ مدیر مردی که در این سازمان مشغول فعالیت هستند ۲۱ نفر است.

برچسب ها : , , , , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.