×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان با حضور معاون وزیر ورزش 5 - چگونگی روند اعطای تسهیلات «سربازی» به سمن‌ها -

به گزارش برنا ، محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه در ستاد مهارت افزایی بحث این است که با دستوری که مقام معظم رهبری داده‌اند، سربازی که وارد دوره خدمت می‌شود، باید با یک مهارت خارج شود، گفت: مشخص است که ستاد کل نیروهای مسلح از روز اول نمی‌تواند این مساله را شامل حال همه کند و ما تا این حد امکانات را برای آموزش و ایجاد مهارت در کشور نداریم. بحث این است که ستادی تشکیل شود و نهادهای مختلفی که می‌توانند مهارت‌افزایی کنند، عضو آن شوند؛ یعنی معاونت ساماندهی امور جوانان، معاونت علمی رئیس جمهور، سازمان آموزش فنی حرفه‌ای، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهادهای که به نظر می‌رسد می توانند کمک کنند، در ستاد حضور داشته باشند.

وی افزود: در ستاد کل نیروهای مسلح این بحث پیش آمده است که ما به عنوان نهادهایی که پذیرفتیم به سربازان در حوزه‌های مختلف آموزش دهیم، با ستاد کل نیروهای مسلح تفاهم نامه امضاء کنیم. به این ترتیب که از جانب معاونت جوانان گفتیم که وزارت ورزش و جوانان مهارت آموزی تعداد مشخصی از سربازان را در سال به عهده بگیرد و مهارت‌هایی که مختص خودمان است و ستاد ابلاغ می‌کند را به نیروها آموزش دهیم. در قبالش نیز درخواست کردیم تا تسهیلات سربازی به بچه های خودمان (اعضای سمن‌ها) که ماهر هستند، ارائه شود، یعنی کاری که می خواهند انجام دهند مهندسی معکوسش را انجام دهیم. وقتی ما نیرویی داریم که در حال حاضر مهارت و تشکلی دارد (سمن) که ۲۷۰ نفر در آن کار اقتصادی می‌کنند، ما هم یک امتیاز مثبت به او بدهیم.

تندگویان با اشاره به این امتیاز مثبت اظهار کرد: امتیاز مثبتی که در بند ۵- ۵ – ۱ ماده ۷ با ستاد کل نیروهای مسلح است در یک بخش در مورد «نخبگان علمی» بوده که معاونت علمی و فناوری مسئول آن است و یک بخش را هم ما تحت عنوان «نخبگان اجتماعی» مطرح کردیم. به عبارت دیگر افرادی هستند که در تشکل های مردم نهاد فعال شده‌اند و دستاوردهایشان هم معلوم است. گفتیم برای آنها امتیازی بگذاریم که در بحث سربازی از “امریه” استفاده کنند. در عین حال همین‌ها به ما و ستاد کل در بحث آموزش کمک کنند؛ یعنی اگر قرار است در استانی آموزش بدهیم ممکن است همین تشکل (سمن) را مسئول ساماندهی آموزش کنیم تا به سربازان آموزش بدهد.

وی با بیان این که بحث امریه اعضای سمن‌ها بدین صورت لحاظ شد که اعضاء، ۶ ماه پایان دوره خدمت سربازی را به عنوان امریه در سمن بگذرانند، اظهار کرد: در نهایت این تفاهم نامه شکل گرفت و از هفته گذشته جلسات کارشناسی برگزار و صدور دستور العمل اجرایی آن در حال برگزاری است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این روند را زودتر از ما آغاز کرده و به یک دستورالعمل اجرایی رسیده و سهمیه گرفته است. یعنی اگر برای مثال ۱۰۰ هزار نخبه داشته باشیم این معاونت برای نمونه برای ۱۰۰۰ نفر سهمیه گرفته است، اما اینجور نیست که هرکسی نخبه است از امریه استفاده کند لذا این امر بدان معنا نیست که هر کس به تشکل‌ها آمد به او امریه بدهیم.

معاون ساماندهی امور جوانان در تشریح بیشتر این طرح توضیح داد: در معاونت دستور العمل اجرایی آماده می‌کنیم و یک سایت هم ایجاد خواهیم کرد، جوانانی که عضو تشکل‌های مردم نهاد جوانان هستند و از ما اعتبار نامه گرفته‌اند ـ و از این به بعد هم از وزارت کشور پروانه می‌گیرند ـ ، به سایت وارد می‌شوند، مشخصات خودشان را مانند جوانانی که برای رفتن به سربازی دفترچه پر می کنند، در آن وارد می‌کنند.

به گفته تندگویان، آماده شدن دستورالعمل اجرایی بین معاونت ساماندهی امور جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح پس از توافق، حداقل تا پایان شهریور به طول می‌انجامد.

وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی شاخص را در سایت اعلام خواهیم کرد که جوانان در سایت آنها را پر می‌کنند و اگر ما نیز آنها را تایید کردیم، سهمیه در اختیار آنها به عنوان کسانی که می‌توانند از امریه استفاده کنند، قرار می‌گیرد؛ سپس پایش انجام می‌شود و اگر ستاد کل برای مثال به ۱۰۰۰ نفر در سال سهیمه بدهد، بر اساس شاخص‌هایی که جوانان در سایت پر می‌کنند، بررسی و پایش انجام می‌شود و به آنها اعلام می‌کنیم که شما استحقاق امریه را داشته‌اید و می توانید ۶ ماه پایان سربازیتان را در خود تشکلتان که مورد تایید ماست، طی کنید.

تندگویان در پایان به ایسنا گفت: نیمی از اعضای تشکل‌ها بانوان هستند، نصف دیگر باقی می‌مانند که باید شاخصه‌های لازم برای دریافت امریه را داشته باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.