به گزارش «بامردم»، ازدواج سفید و ازدواجهای موقت بدون فکر  همه و همه خطری است که هرچه جامعه شناسان و روانشناسان از آن می گویند نتیجه کمتری حاصل می شود عده ای این اظهارات را دون شان جامعه میدانند و برخی هم معتقدند جاذبه های زندگی و و روابط آزاد مانع از تاثیر گذاری این مباحث می شود اما نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که  امروزه با افزایش دامنه رسانه‌های تصویری، شبکه‌های اجتماعی و تسهیل راه دستیابی به تولیدات مستهجن و غیراخلاقی خواسته یا ناخواسته جوانان  در معرض خطر قرار می‌گیرند و اگر قانون‌گذار و حاکمیت به فکر راه چاره نباشند می‌تواند هزینه زیادی به جامعه تحمیل کنند .

ازدواج های دایم و موقت آداب خاصی دارد اما حالا با زیاد شدن شبکه های اجتماعی مروجان ازدواج موقت و ازدواج سپید در تلاشند تا این امر را به مثابه آب خوردن برای همگان عادی کنند، در حالیکه آنچه در میان جامعه از ازدواج موقت یا به گفته عامه «صیغه» در ذهن مردم شکل‌گرفته از روابط آزاد زن و مرد هم منفورتر است تا آنجا که افراد حاضرند روابط بی‌قید داشته باشند و تبعات آن را به دوش بکشند اما عنوان همسر موقت را برای خود برنگزینند.  عرف پذیرای ازدواج موقت  و ازدواج سپید نیست اما شرع و دین مواردی برای این ازدواج بیان کرده اند که جنبه شهوت رانی ندارد با این حال بسیاری این گونه ازدواج ها را در جهت تامین موارد جنسی  خوشگذرانی میدانند .

مراجع چه می‌گویند ؟

ازدواج موقت در اسلام حکمی است که بر اساس آن شرایط ارتکاب عمل حرام را منع می‌کند. شهید استاد مرتضی مطهری در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» دراین‌باره می‌گوید: «اینکه مردم ما به نام این قانون سوءاستفاده‌هایی کرده و می‌کنند، ربطی به قانون ندارد. لغو این قانون، جلو آن سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد، بلکه شکل آن را عوض می‌کند؛ به‌علاوه صدها مفاسد دیگری که از لغو قانون برمی‌خیزد.

ما نباید آنجا که انسان‌ها را باید اصلاح و آگاه کنیم، به دلیل عدم عُرضه و لیاقت در اصلاح انسان‌ها مرتباً به جان مواد قانونی بیفتیم، انسان‌ها را تبرئه کنیم و قوانین را مسئول بدانیم.»

اکثر مراجع عظام در این خصوص می گویند: دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد. و اگر پدر و جدّ پدری غایب باشند، به طوری که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد لازم نیست از پدر و جدّ پدری اجازه بگیرد و نیز اگر دختر باکره نباشد در صورتی که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نیست. ولی اگر بواسطه وطی به شُبهه یا زنا از بین رفته باشد، احتیاط مستحبّ آن است که اجازه بگیرند. (حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و نوری همدانی؛ توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، صص: 459-458؛ نظر آیه الله نوری همدانی از سایت معظم له (از قسمت توضیح المسائل) گرفته شده است.)

در این باره آیات عظام خامنه ای، فاضل لنکرانی، صافی، مکارم، وحید، تبریزی می‌فرمایند: بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدریِ خود اجازه بگیرد. (حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و نوری همدانی؛ توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، صص: 459-458؛ نظر آیت الله نوری همدانی از سایت معظم له (قسمت توضیح المسائل) گرفته شده است.)

حضرت آیت الله العظمی بهجت ره می‌فرماید: بنابر احتیاط تکلیف اجازه شرط است. (حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و نوری همدانی؛ توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، صص: 459-458؛ نظر آیت الله نوری همدانی از سایت معظم له (قسمت توضیح المسائل) گرفته شده است.)  (یعنی هر چند عقد بدون اجازه پدر باطل نیست، اما گناه و معصیت است).

لازم به ذکر است که رشیده به دختری اطلاق می‌گردد که مصلحت خود را تشخیص می‌دهد و به‌دوراز فشار هیجانات و تحریکات شهوانی تصمیم می‌گیرد و به آینده خود و خانواده و حیثیت خانوادگی توجه دارد. اما دختری که از بلوغ عقلی برخوردار نیست و نمی‌تواند راجع به آینده تصمیم بگیرد و خیر و صلاح خود و خانواده‌اش را نمی‌داند، هرچند سنّش زیاد باشد، رشیده نخواهد بود و بدون اذن پدر یا جد پدری نمی‌تواند ازدواج کند.

از سایت های اینترنتی  تا کانالهای تلگرامی

تا همین چند وقت پیش که شبکه های اجتماعی آن طور ها هم فراگیر نشده بود سایتهای اینترنتی در عرض یک ساعت  در ازای دریافت مبلغی یک همسر موقت یا صیغه ای معرفی میکردند با اینکه پلیس همواره نسبت به فعالیت سایت های همسریابی و این گونه سایت ها هشدار داده  اما جذابیت حضور و استفاده از محتوای این گونه سایت ها آنقدر زیاد است که نه تنها مسایل مالی بلکه مسایل غیر اخلاقی احتمالی نیز راه را برای علاقمندانش ناهموار نمی‌کند و جای سوال است چرا این  سایت ها  شاکی حقیقی یا حقوقی نداشته و چرا گامی برای برخورد با اینگونه سایت‌ها با وجود ارائه شماره حساب متعلق به یک بانک دولتی، برداشته نشد؟   سایتها کم کم جذابیت خود را از دست دادند و شبکه های اجتماعی روی موبایل جایگزین آنها شدند دسترسی  سریعتر و راحت تر به محتوای کانالهای تلگرامی علاقمندان به موضوع صیغه و ازدواج موقت را بر آن داشت تا کانا لهایی به همین منظور  تاسیس شوند .  بنا بر اعلام گردانندگان این کانالهای تلگرامی محتوای این صفحات  منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران است، اما در قوانین جاری ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده، ماده ۲۲۳ قانون مجازات اسلامی و براساس ماده ۱۰۷۱ و ۱۰۷۵ قانون مدنی ایران  جایی برای فعالیت قانونی این کانالها دیده نشده و آنچه این کانالها  در باره قانونی بودن فعالیتهایشان میگویند ادعایی پوچ و بی اساس است.

روابطی آنقدر کوتاه و برپایه پول

 سایتها یا کانالهای تلگرامی مفهوم و شرایط ازدواج موقت یا صیغه را روابط کوتاه جنسی بر پایه پول میدانند اما آنچه درباره ازدواج موقت به صورت شرعی و قانونی حکمفرماست موضوعی جدا از مشی این سایتها و کانالهاست با این حال مشخص نیست چرا هنوز اقدامی برای بسته شدن این کانالها صورت نگرفته و مردم به جای گزارش محتوای غیر انسانی و غیر اخلاقی این سایتها که زنان را به مثابه کالایی بدون ارزش و قابل اجاره و خرید میدانند از آنها استفاده میکنند تعداد اعضای این کانالها از چند ده هزار نفر بیشتر است  و تقریبا دو برابر شبکه های سرگرمی و خبری رسمی عضو دارد . شاید وقت آن رسیده  نظارت جدی بر محتوای کانالهایی که درباره ازدواج فعالیت میکنند وجود داشته باشد.