پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41354 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • جناحی فکر نکند اگر علیه دولت حرفی بزند محبوب می‌شود/ پاسخ های من در روز سوال از مجلس به خاطر شرایط جنگ بود/ اگر زمان صلح بود طور دیگر پاسخ می دادم
    17 شهریور 1397 - 15:34
    شناسه : 137361
    0

    حجت‌الاسلام حسن روحانی در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی عنوان کرد: زمان جنگ روزهای سختی بود یک روزهایی پیش آمد هر روز به مجلس می‌رفتیم یک عزیزی را از دست می‌دادیم، نماینده‌ای در خانه شهید می‌شد یا یک عده در حزب شهید می‌شد. در مجلس می‌نشستیم هر چند روز یک بار می‌دیدم جای عزیزی دسته گل […]

    پ
    پ

    e1525805585150 - جناحی فکر نکند اگر علیه دولت حرفی بزند محبوب می‌شود/ پاسخ های من در روز سوال از مجلس به خاطر شرایط جنگ بود/ اگر زمان صلح بود طور دیگر پاسخ می دادم -

    حجت‌الاسلام حسن روحانی در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی عنوان کرد: زمان جنگ روزهای سختی بود یک روزهایی پیش آمد هر روز به مجلس می‌رفتیم یک عزیزی را از دست می‌دادیم، نماینده‌ای در خانه شهید می‌شد یا یک عده در حزب شهید می‌شد. در مجلس می‌نشستیم هر چند روز یک بار می‌دیدم جای عزیزی دسته گل می‌آمد.

    قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟

    وی افزود: ملت ما در برابر فشار یک گروه و حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان نمی‌دانند چه می‌گویند و چه می‌کنند چه باید کند؟ مردم خودشان هم نمی‌دانند این‌ها چه می‌کنند؟ این‌ها فقط با جمهوری اسلامی ایران در نیفتاده‌اند بگو با کی در نیافتاده‌اند؟ با دوستان و هم‌پیمانان خود هم در افتاده‌اند.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: از طرق مختلف می‌گویند که بیایید مذاکره کنیم، هر دوهفته یک پیام جدید می‌آید  بیایید فلان جا مذاکره کنیم، قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ پیامت را ببینیم، یا دشمنی‌تان را؟ اگر شما دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید در زندگی ملت ایران فشار به وجود بیاورید؟ ما تسلیم کاخ سفید نخواهیم شد.

    امروز، روز انتقام و رقابت نیست

    وی با اشاره به اینکه دولت امروز در صف مقدم است، گفت: امروز جنگ؛ جنگ اقتصادی است، جنگ روانی و تبلیغاتی است؛ دولت در صف مقدم این جنگ است؛ اولا از همه می‌خواهم همه احزاب، گروه‌ها، جریان‌ها، ارگان‌ها و قوا امروز نه روز گله است، نه روز رقابت است و نه روز انتقام است، امروز ما همه در یک میدان هستیم.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: ممکن است اختلاف سلیقه‌ای وجود داشته باشد، حالا ممکن است بین سپاه و ارتش اختلاف باشد باید خط بگیریم. در زمان جنگ وقتی تصویب می‌کردیم عملیات شروع شود، اگر سپاه و ارتش اختلاف داشتند با وجود این که سپاه عملیات را در دست می‌گرفت ارتش نمی‌گفت چون مخالفم کنار می‌کشم، تمام قد می‌ایستاد هواپیما، سیستم پدافندی، ترابری، نیروی پشتیبانی و امکانات می‌داد. اختلاف‌نظر مال قبل از شروع جنگ است امروز باید کنار هم باشیم.

    روحانی یادآور شد: در جریان حضورم در مجلس دوستی به من نامه نوشت که تو این را گفتی آن را گفتی، من در جوابش گفتم؛ همه حرف‌های تو درست، اما حرف‌های من برای زمان صلح بود اگر شرایط ما شرایط صلح بود و اگر دشمن به میدان نیامده بود، اگر آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، حق با تو بود، اما امروز روز جنگ با دشمن است ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم.

    اگر بخواهم به راست و چپ جواب دهیم فرصت نمی‌کنیم پاسخ دشمن را بدهیم

    وی بیان کرد: امروز مجلس و دولت در کنار هم هستند، امروز دولت و قوه قضائیه در کنار هم هستند، یک بار دیگر بیانات مقام معظم رهبری را در روز ۵ شنبه مرور کنیم؛ ایشان گفتند در روزهای سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند. امروز در کنار هم باشیم همدیگر را یاری کنیم. پشتوانه یکدیگر باشیم دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا بجنگد و از دوطرف حواسش به راست و چپ باشد. نمی‌تواند در سه جبهه بجنگد، والا اگر بخواهم به راست و چپ جواب دهیم دیگر کی فرصت می‌کنیم پاسخ دشمن را بدهیم؟

    روحانی خاطرنشان کرد: بله می‌دانم سال دیگر انتخابات است، ما خودمان این کاره هستیم ما سال‌ها در انتخابات بودیم. ۵ دروه در مجلس و چند دوره در انتخابات خبرگان بودم  و می‌دانم یعنی چه، این روز، روز آزمایش بزرگ است، جناحی فکر نکند اگر علیه دولت حرفی بزند محبوب می‌شود.

    نه راست دشمن ماست و نه چپ

    روحانی با بیان اینکه مردم به آدم غیور احترام می‌کنند، یادآور شد: همه جناح‌‌ها باید در میدان مبارزه در برابر دشمن باشند. امروز ما دشمنی جز آمریکا، رژیم صهیونیستی و دوستان اینها نداریم. نه راست دشمن ماست و نه چپ. همه باهم باید باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه بار سنگینی بر دوش شما دولتیان است،‌ عنوان کرد: دولت که می‌گویم همین رقم و عدد دو میلیون و خرده‌‌ای از کارمندان دولت است. بار ما امروز سنگین‌‌‌تر است من می‌فهمم کارمندان دولت، امروز در فشار معیشتی و اقتصادی هستند؛ چون حقوق شما ثابت است و متغیر نیست. برنامه‌‌‌ریزی حقوق یکساله می‌شود و در داخل آن یکسال هر چه فشار اقتصادی بیشتر شود، حقوق‌‌‌بگیران تحت فشار بیشتری هستند.

    باید آستین‌‌‌ها را بالا بزنیم

    رئیس‌جمهور اضافه کرد: این معنی‌‌‌اش آن نیست که مسئولان رده بالا به فکر کارمندان نباشند، نه! باید راه حل پیدا کنند. تقریبا همه هفته گذشته با دوستان مذاکره می‌کردیم. بخش بزرگی از بحث این بود که بسته‌‌‌های حمایتی را چطور اجرا کنیم. ما می‌دانیم زمان جنگ است یعنی موشک‌‌‌باران و گلوله‌‌‌باران و آمدن زخمی. جنگ اقتصادی هم این چنین است.

    روحانی با بیان اینکه ما باید آستین‌‌‌ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت به خدمت کشور بسیج شویم، گفت: مردم ما باید احساس کنند حالا که فشار است، در سال ۹۷ اگر به اداره‌‌‌‌ای مراجعه می‌کنند کارشان از سال ۹۶ بهتر انجام می‌شود. این کمک شما کارمندان به نظام است. تمام نامه‌‌‌هایی که در اداره سیر می‌کند. بین استان‌‌‌ها باید رقابت گذاشته شود. خدمات بعضا در ۳۱ استان مشابه است. اگر در یک استان این خدمت سه روز باشد در یک استان دو روز، همان وسط سال اعلام کنید و استاندار و وزیر مربوطه را.مورد تشویق قرار دهید.

    گاهی مهر را که می‌خواهند بزنند آنچنان محکم می‌زنند که طرف بشنود

    وی با بیان اینکه ما باید زمان خدمت‌‌رسانی را کوتاه و دقیق کنیم، اظهار داشت: این مهر و امضایی که من باید پای نامه بزنم،  فکر نکنم که این یک قدرت در اختیار من است و حالا سر این مراجعه‌‌کننده منت بگذارم. گاهی این مهر را که می‌خواهند بزنند آنچنان محکم می‌زنند که طرف بشنود. این را سال‌های خیلی پیش دیده‌‌‌ام. سر مردم منت نگذاریم. آنها ولی نعمت ما هستند. اشکال ندارد یک مراجعه‌‌کننده ضمن امضا و مهر یک نیم‌‌خیز برایش بلند شویم و جواب سلامش را گرم بدهیم و با لبخند با تو برخورد کنیم. بگذارید روحیه بگیرد و بداند ما خادم هستیم.

    برخی از التهابات داخلی است

    رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به لزوم راه‌‌‌اندازی دولت الکترونیک تصریح کرد: باید بینیم کدام دستگاه بیشتر در دولت الکترونیک قدم برداشته است؟ دولت الکترونیک شفافیت درست می‌کند. اگر امروز در بازار ارز التهاب می‌بینید، بخشی برای فشار آمریکا است. اما من به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم، برخی از التهابات داخلی است. یعنی صادرکننده دولتی و خصولتی که باید ارز خود را امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند ۴۸ ساعت بعد می‌دهد. این کار خیانت به کشور است. من دیروز به یکی از مسئولان گفتم اگر کسی این کار را کرد، قدم اول عزل، قدم دوم معرفی به دادگاه.

    روحانی با طرح این سوالات که چرا این کار را می‌کنید؟ برای اینکه آخر سال بگویید سود چقدر بوده؟ برای اینکه سهم خودت بیشتر شود؟ خاطرنشان کرد: تو به خاطر سهم خودت به ملت و صدمه می‌زنی؟ ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم. از این ۴۰ میلیارد باید ۲۰ میلیارد می‌‌آمد در بانک مرکزی و سامانه نیما؛ چقدر آن آمده؟ چقدر باقی مانده؟ کی مسئولان است؟ این را می‌خواهیم به گردن رژیم صهیونیستی و آمریکا بندازیم؟ بله؛ اینها بسیار جنایتکارند ولی ما چه کرده‌ایم؟

    دستگاهی که ارز خود را زودتر تحویل داده، تشویق و دستگاهی که دیر تحویل داده، تنبیه کنیم

    وی با بیان اینکه من از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم یک معیار بزرگ برای تمام وزارتخانه‌‌‌ها و شرکت‌‌‌ها برای زمان تحویل ارز صادراتی در نظر بگیرد، ابراز داشت: آن که یک ساعت زودتر ارز صادراتی‌‌‌اش را عرضه می‌کند، تشویق کنیم و آن کسانی را که تاخیر دارند، تنبیه کنیم. دولت الکترونیک ما اگر کامل بود، همه این مشکلات رفته بود و نیاز نبود من اینجا با ناراحتی چیزی را عنوان کنم. اگر کامل بود معلوم بود که جنس کی صادر می‌شود؟ کی پولش داده می‌‌شد؟ و چه روزی باید تحویل بانک مرکزی شود؟ نیازی به غزل و نصب نبود.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکل ما دولت الکترونیک است، عنوان کرد: اگر می‌گوییم شفافیت با دولت الکترونیک ایجاد می‌‌شد، اگر می‌گویم کار اداری را سرعت دهید، با دولت الکترونیک ما متوجه می‌شویم حتی اخم و لبخند کارمند را در دولت الکترونیک می‌بینیم. بیاییم این کار را تسریع ببخشیم.

    باید کاغذ آ۵ در اختیار پزشک را نصف کنیم چون تا جایی که جا دارد، پر می‌کنند

    وی به مصرف دارو در کشور و مقایسه آن با دنیا پرداخت و ابراز داشت: چرا این همه دارو مصرف می‌شود؟ شما نرم مصرف دارو را در دنیا ببینید و مقایسه کنید. آنتی‌‌‌بیوتیک چقدر مصرف می‌کنیم؟ هر کس صبح مریض می‌شود. این بیماری که با نوشیدنی و استراحت خوب می‌شود را آنتی بیوتیک می‌دهیم. چه کسی این کار را می‌کند؟ نمی‌دانم خوددرمانی و مشورت با داروخانه و پزشک ما همه منجر به مصرف آنتی بیوتیک می‌شود؟

    رئیس‌جمهور به مزاح بیان کرد: باید کاغذ آ۵ در اختیار پزشک را نصف کنیم چون تا جایی که جا دارد، پر می‌کنند. می‌گوییم چرا آنقدر می‌نویسی؟ می‌گوید اگر کم بنویسم می‌گویند دستش شفا ندارد. همه ما می‌دانیم در برخی موارد نسخه نیاز نیست و یک رژیم غذایی و استراحت کافی است تا مریض خوب شود. من درخصوص پزشک نمی‌خواهم صحبت کنم. اگر دولت الکترونیک کامل باشد معلوم می‌شود این مریض در طول سال چقدر آنتی‌‌بیوتیک دریافت کرده است؟ چند بار عکس و ام‌‌آرآی گرفته است.

    چرا با کسی که مدارک اضافی می‌خواهند برخورد نمی‌کنیم؟ 

    روحانی به اعتراض یادآور شد: هر اداره‌‌ای کار داری، از شما ۱۰ تا کپی می‌‌خواهد. این کارت ملی پس برای چیست؟ با این کارت ملی شما همه چیز را می‌بینید. باز کپی کارت را هم می‌خواهند. ورقه سربازی و کارت پایان خدمت را هم می‌خواهند. حالا فردا می‌روی یک اداره دیگر همه این کپی‌‌‌ها را می‌خواهند. چرا حل نمی‌کنیم؟ چرا دستورالعمل صادر نمی‌کنیم؟

    رئیس‌ دولت دوازدهم ادامه داد: چرا با کسی که مدارک اضافی می‌خواهند برخورد نمی‌کنیم؟ همه جای دنیا یک کارت دارند که این کارت همه زندگی‌‌‌شان استو حداکثر دو تا کارت دارند. ما باید امروز خودمان را برای این حرکت آماده کنیم.

    باید فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم

    روحانی با تأکید بر اینکه باید حضور زنان و جوانان را در عرصه مدیریت تقویت کنیم، عنوان کرد: اگر قرار نیست از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده شود، پس چرا رنج تحصیل و حضور در دانشگاه را به آنان می‌دهیم؟ باید فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم. زنان قدرت فهم،‌ فراگیری علم، توان مدیریتی و ذوق هنری و توانایی‌های خوبی دارند که در برخی عرصه‌ها حتی از مردان نیز بالاتر است پس باید همه تلاش کنیم به جوان‌ها و زنان بیشتر میدان دهیم.

    وی با اشاره به اینکه آمار ارایه شده از سوی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اینکه با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در پایان دولت دوازدهم سن مدیریت در کشور به طور متوسط هشت سال کاهش خواهد یافت، آن را خبری بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه برنامه‌ریزی شده تا ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار خانم‌ها باشد، کاملاً صحیح و درست است که اتفاقاً فاصله چندانی نیز با تحقق کامل آن نداریم.

    میدان را برای زنان و جوانان در مدیریت کشور باز کنیم

    رئیس‌‌جمهور افزود: بنابر آماری که معاون امور زنان رئیس‌‌جمهور در ابتدای جلسه به بنده دادند، ۱۷۴ زن در یکسال گذشته، به عنوان مدیران پایه و میانی در استان‌ها، ۲۸ زن نیز به عنوان معاون وزیر یا پست هم‌تراز در ۱۵ دستگاه اجرایی، ۱۷ مدیر عالی، ۱۸۰ مدیر میانی و ۴۲۹ مدیر پایه از میان زنان در پست‌های مدیریتی منصوب شدند که بسیار امیدوارکننده است.

    روحانی افزود: این آمار قابل توجه کسانی است که می‌گویند دولت وعده میدان دادن به زنان را داد ولی به آن عمل نکرد؛ البته ادعا نمی‌کنیم که این مقدار کافی است، اما برای عملکرد یکسال آمار قابل قبولی است و باید با تداوم این سیاست میدان را برای زنان و جوانان در مدیریت کشور باز کنیم.

    وی اضافه کرد: از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم با توجه به شرایط امروز کشور، معیارهای جدیدی مثل مصرف آب، برق و گاز و یا چابکسازی و ارایه خدمات بیشتر با تعداد کارکنان کمتر را به عنوان معیار انتخاب مدیران و سازمان‌های برتر در جشنواره شهید رجایی سال آینده بگنجانند.

    ایلنا

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.