×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

Untitled6 - لاهیجان در اشتغالزایی جزو شهرستان‌های موفق است / توانستیم ضریب مکانیزاسیون را در بخش کشاورزی افزایش دهیم -

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با امیر جانبازی سرپرست فرمانداری لاهیجان، روند خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده است.

در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و از سوابق کاری خود بگویید.

متولد ۱۳۴۳ در شهرستان رودسر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه گیلان و همچنین مدرک کارشناسی ارشد رشته زراعت هستم. با آغاز به کار دولت یازدهم ۴ سال به عنوان فرماندار رودسر و از ۱۰ دی ماه سال ۹۶ به عنوان سرپرست فرمانداری لاهیجان منصوب شدم.

زمانی که به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان لاهیجان منصوب شدید، چه دغدغه‌ای برای شما اولویت داشت؟

شهرستان لاهیجان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، این شهرستان ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد علاوه بر این، در حوزه کشاورزی و فرهنگی هم حرفی برای گفتن دارد. در هر سه مورد این شهرستان به عنوان قطب مطرح است لذا باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه در شاخص‌های مذکور انجام گیرد.

لاهیجان در حوزه گردشگری به عنوان یکی از شهرستان‌های زبانزد مطرح است، در این حوزه تاکنون چه اقداماتی انجام گرفته است؟

شهرستان لاهیجان دارای یک کلیات خاصی است. به عنوان مثال ۱۰ کیلومتر از نوار ساحلی در شهرستان ما قرار دارد، لاهیجان را به عنوان عروس شهرهای ایران می‌شناسند. لذا می‌طلبید تا برنامه‌ریزی‌های خاصی داشته باشیم، هم جاذبه جلگه‌ای و هم جاذبه کوهپایه‌ای دارد.

۳ تالاب بسیار زیبا در سطح این شهرستان داریم که یکی از آنها به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر ثبت شده است. برای دو تالاب دیگر هم برنامه‌ریزی‌هایی شده تا بتوانیم از این تالاب‌ها در حوزه زیست محیطی و گردشگری استفاده بهینه ببریم.

شهرستان لاهیجان از نوار ساحلی گیلان هم سهمی دارد، در حوزه بهر ه گیری مردم از طرح‌های سالمسازی و همچنین کاهش تعداد غریق چه اقداماتی را انجام داده اید؟

حدود ۱۰ کیلومتر از خط ساحلی استان در شهرستان لاهیجان قرار دارد و طبق سیاست‌ها یک طرح را اجرا کردیم، همچنین حدود ۸ نقطه خطر آفرین ساحل را شناسایی کردیم.

یکی از مزیت‌هایی که لاهیجان نسبت به شهرستان‌های دیگر دارد، این است که دارای منطقه ویژه اقتصادی است و با دستور دکتر سالاری، استاندار محترم این منطقه فعال شده است.

باتوجه به منابع محدود مالی قطعا در هر شهرستان تلاش می‌شود که از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران استفاده شود، در شهرستان لاهیجان در راستای حمایت از سرمایه گذاران چه اقداماتی انجام گرفته است؟

تاکنون دو سرمایه گذار برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از سرمایه گذاران آمادگی انعقاد قرارداد را دارد تا فعالیت خود را آغاز کند، مسیر اجرایی این پروژه روبه جلو است لذا امیدواریم در آینده نزدیک از ظرفیت سرمایه گذاران در این منطقه هم استفاده کنیم.

یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید تلاش در جهت اشتغالزایی است و در سال جاری از محل تسهیلات اشتغال زایی ۳۰۸ میلیارد تومان به گیلان اختصاص پیدا کرد. در شهرستان لاهیجان در این خصوص چه اقداماتی انجام گرفته است؟

لاهیجان از این حیث جزو شهرستانهای موفق است، در ابتدای مطرح شدن ارائه طرح‌های اشتغالزایی جلسات بصورت هفتگی برگزار می‌شد، به جهت تسریع بخشیدن در ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات، این جلسه سه بار در هفته برگزار می‌شود زیرا بیش از ۵ برابر سهمی که در اشتغال روستایی برای شهرستان در نظر گرفته بودند، متقاضی داریم.

طبق آخرین آمار تاکنون ۱۸۰ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و با این پرداخت برای ۲۷۷ نفر در حوزه روستایی شغل ایجادشده است؛ از سهم ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی که برای شهرستان مصوب شده بود خوشبختانه بانک‌های عامل حدود ۵۰ میلیارد تومان طرح در اختیار دارند و متقاضی باید رجوع کند تا اگر سهم مصوب شهرستان به اتمام رسید، بتوانیم از استان دریافت کنیم.

شهرستان لاهیجان چه سهمی در طرح بوم‌گردی دارد و چه اقداماتی انجام شده است؟

روند پرداخت آغاز شده، روستاهای دارای ظرفیت شناسایی شده اند و برنامه‌ریزی لازم انجام گرفته تا حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

شاخص‌های لاهیجان در حوزه های آب، برق، گاز و راه روستایی در ابتدای دولت چقدر بوده و اکنون به چه میزان رسیده است؟

شاخص‌های ما در موارد مذکور از میانگین استانی بالاتر است و خوشبختانه با فعالیت‌هایی که در ۵ سال دولت تدبیر و امید در شهرستان انجام گرفته شاخص‌های زیرساختی ما ارتقا داشته اند؛ حدود ۳۰ درصد آب شهری در لاهیجان از روستاها تامین می‌شود؛ برنامه ریزی‌ها صورت گرفت تا رینگ آبرسانی در حوزه شهری کامل شود. پروژه ای را از بام سبز تا بازکیاگوراب لاهیجان آغاز کردیم تا حوزه آبرسانی شهری به خودکفایی برسد.

۵.۵ میلیارد تومان هم از اعتبارات دولتی هزینه می‌شود تا بتوانیم آب شهری را برای سالیان سال در حوزه شهری داشته باشیم، بدون اینکه مشکلی پیش بیاید.

حوزه برق در بحران ها نظیر برف شدید یا تندباد و بارشهای تند، شاهد خسارتهایی بودیم لذا لازم بود برای امور زیربنایی در حوزه برق امسال دو ترانسفورماتور ۳۰ مگاوات آمپر را به ۴۰ مگاوات آمپر در پست ۶۳.۲۰ ارتقا دادیم. توانستیم توان الکتریکی شهرستان را ۳۳ درصد افزایش دهیم و در کنارش توان توزیع برق در شهرستان را بالا ببریم و همین اقدامات باعث شد تا خاموشی‌های شهرستان در فصل گرما کاهش یابد.

در حوزه گاز اولین شهرستانی که شهرستان سبز نام گرفت، لاهیجان بود. اما بعضی از مناطق نیازمند تقویت بودند که پروژه‌ای برای افزایش فشار آغاز کردیم و با اعتبار دو میلیارد تومانی به اتمام رسیده است.

در حوزه راه روستایی حدود ۳۰ کیلومتر از راه های روستایی را آسفالت کردیم، همچنین برنامه‌هایی تدوین شده تا در این حوزه هم از متوسط کشوری پیشی گیریم. در این حوزه نیاز به اعتبارات ویژه داریم.

وضعیت چای و ابریشم در شهرستان لاهیجان به چه صورت است؟ همچنین برای کنترل تنش آبی در سال زراعی جاری چه کردید؟

لاهیجان علاوه بر ظرفیت گردشگری از پتانسیل‌های کشاورزی خوبی هم برخوردار است، در زراعت برنج حدود ۲۴ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد اراضی استان تحت کشت داریم؛ ۲ هزار و ۸۰۰  هکتار از اراضی کشاورزی را تحت طرح تجهیز نوسازی اراضی کشاورزی قرار دادیم. با اجرای این طرح می‌توان هزینه را کم کنیم و تولید را افزایش دهیم لذا لازم است تمام اراضی تحت این طرح قرار گیرند.

توانستیم ضریب مکانیزاسیون را در بخش کشاورزی افزایش دهیم؛ همچنین در بخش کشاورزی طرح کاداستر را اجرایی کردیم که برای اولین بار در کشور اجرا شده، در این طرح ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش این طرح قرار گرفته، اراضی کشاورزی در این طرح شناسنامه دار و تعیین حدود می‌شوند که تغییر کاربری و مباحث وراثتی را کنترل کند؛ تمام کشورهایی که در بخش کشاورزی پیشرفت کردند اول این طرح را اجرا کردند. طرح مذکور در کشور با اعتبار پایه یک میلیارد تومان به صورت پایلوت در لاهیجان در حال برگزاری است.

چای لاهیجان بسیار مرغوب است و در دنیا چای ایران را با عنوان لاهیجان می‌شناسند؛ اقدامت بسیار خوبی برای تولید با کیفیت اجرا شده و امیدواریم ادامه داشته باشد؛ همچنین لاهیجان در تولید ابریشم هم اولین است.

برای ایجاد نشاط اجتماعی در شهرستان چه کردید؟

ایجاد نشاط و شور اجتماعی یکی از سیاستهای دولت تدبیر و امید است، در سطح شهرستان هم اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم. علاوه بر مواردی که در سطح هنری و فرهنگی در سطح شهرستان در قالب کنسرت‌های مختلف اجرایی می‌شود؛ برای تقویت شور و نشاط اجتماعی پخش مستقیم فوتبال جام جهانی را در جوار استخر لاهیجان بدون کوچکترین مشکلی داشتیم. همچنین با مجوز استاندار محترم مسابقات دوچرخه سواری بانوان با اسکورت پلیس برگزار شد که بسیار رضایتبخش بود. اخیرا جشنواره روز دریای کاسپین را داشتیم که با استقبال خوب مردم برگزار شد.

وضعیت بهداشت و درمان و شاخص‌های ورزشی شهرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لاهیجان به عنوان قطب بهداشتی استان مطرح می‌شود، یک بیمارستان توسط یک خیر تجهیز شده و بیمارستان ۲۱۲ تخت خوابه پیروز نیز در مراحل آغاز بهره‌برداری است.

در بخش ورزش هم علاوه بر کارهای انجام شده، با حضور تیمهای ملی مسابقاتی را داشتیم. همچنین برنامه ریزی لازم برای آینده انجام گرفته است و ساخت یک سالن ورزشی مختص عزیزان معلول را در دستور کار داریم.

یکی از اقدامات هر شهرستان، تعاملات فرمانداران با اشخاص، احزاب و سازمانهای مردم نهاد است، در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.

جشتواره هایی که برگزار می‌شود عمدتا توسط مردم و سمن‌ها اجرایی می‌شود. حتی در بحرانهایی که در سطح شهرستان داشتیم حضور این افراد در قالب مشارکت مردمی ارزشمند بود. در حوزه سیاسی هم هر ماه نشستی با احزاب سیاسی دارم. همچنین از دوستان رسانه‌ای بهره می‌گیریم زیرا رسانه ها همراه مردم هستند و اگر نقدی هم هست منصفانه و همراه با راهکار است.

در سطح شهرستان لاهیجان چه میزان از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی بهره مند شدید؟

خوشبختانه از آغاز فعالیتم در فرمانداری این بخشنامه را در دستورکار قرار دادیم. توانستیم کمیت و کیفیت حضور بانوان و جوانان را در عرصه های مدیریتی ارتقا ببخشیم. به عبارتی بیش از ۲۲ درصد مدیران ما از بانوان هستند.

و کلام آخر….

از اصحاب رسانه در همه حوزه ها تشکر ویزه و قدردانی دارم که با تلاش مضاعف فعالیت و عملکرد دولت را منعکس می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.