×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
رضا جمشیدی چناری *

جمشیدی چناری 1 - عبور از چراغ قرمز -

پشت چراغ قرمز بودم و بی اختیار رفتار شهروندان را نظاره میکردم. در سمت مقابل چراغ سبز بود تا اینکه زرد شد اما کمتر کسی به رنگ چراغ توجهی داشت. زرد را برخی شهروندان فهیم ما عمدتا حق مسلم خویش می دانند تا از هر جایی که تشریف دارند عبور کنند. اما آن چیزی که بیشتر نگرانم کرد آن است که دیدم خانمی پشت رول ماشینی خارجی و مدل بالا چراغ قرمز را با عجله رد کرد و اتفاقا با این حرکتش مانع از عبور سمت مقابل که دیگر در شرایط چراغ سبز بود گردید. عده ای شروع به داد و بیداد و حتی فحاشی کردند که چگونه ممکن است شهروندی به ظاهر مترقی که در خلوت و جلوت ممکن است تا فیها خالدون نظام و حاکمیت را زیر سوال ببرد این چنین حق شهروندان دیگر را نادیده بگیرد.

چندی پیش بود که یکی از آشنایان به ظاهر مترقی و روشنفکر با ماشینی خارجی و گران قیمت سراغ بنده آمد و در کمال تعجب به اینجانب در قبال قبولی فرزندش در مصاحبه دکتری پیشنهاد رشوه داد و اذعان نمود که تقریبا تمام مشکلاتش را در جامعه با همین روش حل میکند.

دیروز نیز شنیدم که پوشک بچه تقریبا نایاب شده است و قیمت آن سر به فلک کشیده است. براستی اندیشیدم که ارتباط پوشک بچه با برجام و آمریکا و ایادی آن در منطقه چیست؟ آیا جز آن است که برخی انسانهای بی دین و سست ایمان و دنیا مدار از آشفته بازار کنونی فرصتی برای خویش متصور شده اند؟ انسانهایی که شاید به ظاهر همیشه معترض و منتقد نیز باشند و حتی در محافل خصوصی و نیمه خصوصی با کت و شلوارهای چند میلیونی و کراوات ظاهر می شوند. اما در شرایط بحرانی خون مردم  بدبخت را در شیشه می کنند.

سامانه ثبت نام خودروی پراید نیز در زمانی اندک رکوردی باور نکردنی از خود به جای گذاشت و اما خیلی زود در پایگاههای خبری معتبر عنوان گردید که مصرف کنندگان واقعی نتوانسته اند ثبت نام کنند. اگر اینطور است پس ۶ میلیون ثبت نام را چه کسانی انجام دادند؟!

فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای محترم مجلس شورای خبرگان رهبری بهانه مهمی بود تا نسبت به این موارد و دهها موارد ملموس دیگر که قابل انکار نمی باشند حساستر باشیم. براستی چه زیبا فرمودند که “اگر در هر اوضاع و اقتضایی، آحاد و بویژه نخبگان، نسبت به شرایط و جایگاه نظام غفلت کنند، قطعا ضربه خواهیم خورد”. براستی ما از چراغ قرمزهای زیادی عبور می کنیم و در ازای این تخلفات هزینه چندانی نمی دهیم. امروز درد کشورمان فساد است و همه ما باید مسئول باشیم و حساسیت به خرج دهیم. نمیدانم چرا برخی نمایندگان محترم دوست دارند رای شان بر مردم مستور بماند یا چرا موافق تشدید مجازات مفسدین بی دین و بی غیرت نیستند، اما این را میدانم که اگر قائل به پیروی از مولای متقیان علی (ع) هستیم باید راه و روش و مسلک ایشان را در پیش بگیریم.

کلام آخر:

باید همه اطلاعات مالی شهروندان شفاف باشد. کسی که کار تجاری میکند پروانه دارد و مشخص است چه تعدادی ماشین و از چه کانالی خریداری کرده است و به چه قیمتی می فروشد. باید همه چیز با تکیه بر فناوری اطلاعات روشن و در دسترس باشد. خرید و فروش املاک و خودرو باید محدودیت داشته باشد. برای مصارف شخصی هر خانواده ای نهایتا به یک واحد آپارتمان و یک ساختمان ویلایی و حداکثر دو دستگاه خودرو نیاز دارد. برای کسانی که در مقیاس انبوه تجارت می کنند بایستی قوانینی مشخص حاکم باشد و مالیات بر درآمد قابل توجه باشد. این چیزی نیست که بنده بگویم. همه کشورهای مدرن دنیا از محل درآمد مالیاتی اداره میشوند. مشاغل و آحاد مردم بین ۳۰ الی ۴۰ درصد مالیات می پردازند. در اینجا پزشک فوق تخصص با درآمد ماهیانه چند میلیارد تومانی تقریبا مالیاتی نمی پردازد و جالبتر آنکه از همه هم روشنفکر تر و طلبکارتر است!! به کمک فناوری اطلاعات همه چیز را در کنترل در بیاوریم. امشب شنیدم که ایران خودرو به کسانی که برای خودروهای سایپا ثبت نام کرده اند محدودیت ثبت نام اعمال کرده است. مشخص است که کسان دیگری غیر از بنده نیز به این موضوع اندیشیده اند. امیدوارم دیر نباشد! باید فکری کرد! باید راه ها را برای عبور از چراغ های قرمز بست!

*رئیس اسبق شورای اسلامی شهر رشت در دوره چهارم – عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

منبع: حرف تازه

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.