×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

IMG 20180911 112230 971 - شهر خلاق خوراک شناسی، اولویت چندم است؟ - ایلیا انگشتری

ایلیا انگشتری:

یکی از عناوین برجسته رشت که در مرکز گیلان قرار دارد، کسب عنوان شهر خلاق خوراک شناسی است. عنوانی که شهرداری رشت در سال ۱۳۹۴ توانسته از سازمان علمی ،فرهنگی، آموزشی سازمان ملل (یونسکو) کسب کند. بی شک گیلان با داشتن بیش از ۱۸۰۰ گونه گیاهی که تعداد ۴۵۰ نوع از این گیاهان دارویی به حساب می آید و با داشتن بیش از ۵۰۰ نوع گونه جانوری از پر تعداد ترین گونه های موجودات زنده در میان استان های کشور از حیث تنوع برخوردار است.

از سوی دیگر با توجه به مطالعات صورت گرفته، گیلانیان در کشور از میانگین هوشی بالاتری برخوردار بوده و دارای خلاقیت ذاتی بی بدیلی هستند. مردمان این اکوسیستم منحصر به فرد توانسته اند خلاقیت خود را در غالب تولید بیش از ۵۰۰ نوع از خوراک های بی نظیر هم از حیث مزه و هم از حیث خواص دارویی به ارمغان آورند و یکی از ۲۵ شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو شوند.

با توجه به این که هر ۴ سال یک بار سازمان جهانی یونسکو، موقعیت فعلی هر شهر خلاق را نسبت به ۴ سال گذشته می سنجد و ارزیابی می کند، اگر شهر نتواند در این بازه زمانی، پیشرفت چشم گیری داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد. حال که کمتر از ۲سال به تاریخ سر رسید این فرصت ۴ ساله باقی مانده است، با نگاهی اجمالی به برخی از فعالیت های چند شهر خلاق متوجه جایگاه نسبی در میان این ۲۵ شهر خواهیم شد.

شهر “توسان”
شهری در ایالات اریزونای آمریکا که با داشتن طبیعت بیابانی توانسته عنوان شهر خلاق خوراک شناسی را از یونسکو دریافت کند که فعالیت های قابل توجه آن ها برای کسب این عنوان برگزاری جشنواره های متعدد و جذب بیش از ۱۰۰ هزار شرکت کننده در این جشنواره ها و استفاده از غذا به عنوان یک موتور کلیدی برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار شهری و ایجاد بازار های متعدد محصولات کشاورزی روستایی و شهری است.

“فلورانوپلیس”
جزیره‌ای زیبا در کشور برزیل که با ایجاد رصد خانه‌ی غذا و جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به دست آوردن اطلاعات و دانش از بخش غذا و همچنین با به کار گیری جوانان متخصص و خلاق آزمایشگاه نوآوری ترکیبات نوآورانه‌ی غذا را به وجود آورده و به جهان معرفی می کنند، توانسته یکی از شهر های شبکه خلاق یونسکو در حوزه خوراک شناسی شود

“برگن”
شهری کوهستانی در شمال اروپا که با برگزاری بزرگترین کنفرانس غذاهای دریایی و محیط سازی فضایی دائمی منحصر به فرد، مرکزیت متخصصین غذا های دریایی را ایجاد کرده است .

همچنین موگن غذا را وسیله ای قرار داد تا سند چشم انداز ۲۰۳۰ را برای توسعه پایدار خود رقم بزند. از اهداف این سند کاهش اثرات کربن و حفظ تنوع زیستی است.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد جای خالی بسیاری در برنامه ذکر شده در شهر خلاق خوراک شناسی رشت دیده می شود. برنامه هایی که تنها اندکی خلاقیت، همگرایی و سپردن امور به دانش آموختگان این حوزه و اجتناب از فرد گرایی به ثبات رشت و افزایش جایگاه آن در یونسکو کمک می کند با این حال به نظر می رسد مدیریت شهری رشت تمایلی به حفظ کیفی این عنوان در سطح جهانی ندارد و یا این مهم از اولویت برخوردار نیست.

در این میان با توجه به فرصت طلایی پیش رویمان مبنی بر میزبانی رویداد بین المللی شبکه شهر های خلاق خوراک شناسی یونسکو در آذر ماه دور از هرگونه دیده شدن منفعت شخصی مدیران شهری و باهمگرایی و همدلی تمام مسئولان مرتبط برای برگزاری این رویداد و ایجاد فرصت هایی از این دست می توان به این مهم دست یافت. در روزهای اخیر صحبت از ۸ میلیارد هزینه برگزاری این رویداد می شود که با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی برای برگزاری این رویداد جهانی ۵۷۰ هزار دلار هزینه زیادی نیست و می توان با ورود بخش خصوصی در مدت زمان باقی مانده به این حواشی پایان داده و با استفاده از این برند جهانی در آینده ای نه چندان دور به درآمدزایی و اشتغال زایی در حد کلاس جهانی دست یافت.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.