چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مومیایی کشف شده با ریش و سبیل در ایران + عکس
    12 مهر 1397 - 23:12
    شناسه : 139462
    0

    یک مومیایی در ایران که از جمله مردان نمکی به شمار می رود در ایران کشف شد.

    پ
    پ

    مومیایی - مومیایی کشف شده با ریش و سبیل در ایران + عکس -

    این اثر یک مومیایی منحصربه فرد است و تفاوت آن با مومیایی دیگر از جمله مومیایی‌های مردان نمکی ایران و مومیایی مصر باستان در این است که این مومیایی طبیعی است یعنی فرد مومیایی شده در باتلاق تبدیل به مومیایی شده است.

    در پی برگزاری آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر Art سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» در موزه ملی که بالغ بر ۳۳۱ اثر (۵۰۰ عدد از نظر تعداد) از تاریخ و هنر هلند را در بر می‌گیرد، یک اثر منحصربه فرد نیز به نمایش درآمده است که در نوع خود می‌تواند برای اهل تحقیق و افراد علاقه مند به مباحث تاریخی و علوم زیستی مورد توجه قرار گیرد.

    این اثر یک مومیایی جالب است و تفاوت آن با مومیایی دیگر از جمله مومیایی‌های مردان نمکی ایران و مومیایی مصر باستان در این است که این مومیایی طبیعی است، یعنی فرد مومیایی شده در باتلاق تبدیل به مومیایی شده است.

    در توضیحات این مومیایی جالب که معروف به مرد اکسلورموند است آورده شده است: از دوره آهن تعدادی مومیایی طبیعی انسان در باتلاق‌ها یافت شده که بهترین نمونه آنها مرد اکسلورمند است.

    این مرد بین سال‌های ۴۳۰ تا ۲۵۰ پیش از میلاد می‌زیسته و جسد وی در سال ۱۹۱۴ م (۱۲۹۳ خورشیدی) در باتلاقی نزدیک اکسلورموند کشف شد.

    با توجه به اینکه در زمان کشف هنوز شیوه‌های امروزی حفاظت ابداع نشده بود برای حفظ جسد مومیایی آن را خشک کردند در نتیجه شکل ظاهری جسد با زمان کشف آن تفاوت بسیاری دارد.

    در مجموع جسد کامل است و فقط ساعد، دست چپ، انگشتان، زانو و پای راست آن از بین رفته است.

    با توجه به سیبیل و احتمالا ریش می‌توان نتیجه گرفت که جسد مربوط به مردی است که طبق ویژگی‌های استخوانی کمتر از ۴۵ سال داشته است.

    آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» از ۱۰ مهر افتتاح و علاقه مندان می‌توانند تا فروردین سال ۹۸ از این آثار در ساختمان موزه دوران اسلامی جنب موزه ملی بازدید به عمل آورند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.