×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

معراج مبرانیا - توسعه شهر خلاق با فناوری اطلاعات - معراج مبرانیا

معراج مبرانیا*:

چند وقتی است در تمام جلسات مدیریت شهری رشت حرف از چگونگی توسعه شهر خلاق است. شهر خلاق خوراک شناسی لقبی است که حدود ۴سال پیش توسط یونسکو به ایران اعطا شد و رشت تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران شد.

در این یادداشت میخواهیم به بررسی و تبیین نقش فناوری اطلاعات در توسعه شهر خلاق بپردازیم. ابتدا باید به این مسئله توجه کنیم که صرفا داشتن تنوع غذایی نمیتواند شاخص های لازم برای حفظ این عنوان را داشته باشد. یکی از مهمترین شاخص هایی که می بایست به آن پرداخت توسعه توریسم غذایی است و ساده ترین راه برای توسعه توریسم غذایی، توسعه و پر رنگ کردن فناوری اطلاعات در این راستاست.

با توجه به پیشرفت های چشم گیر حوزه فناوری و تسهیل گیری که برای امورات روزانه به وجود آورده است غالب افراد پیش از سفر به مقصد مورد نظر تحقیقاتی در مورد مقصد گردشگری خود انجام میدهند. اطلاعاتی همچون آب و هوای چند روزی که در سفر هستند تا شناسایی مکان های گردشگری و علی الخصوص رستوران ها و غذاهای محلی که میتوانند به آنها مراجعه کنند. با جستجویی ساده در اینترنت به حجم بسیار زیادی از اطلاعاتی که بیشترشان جنبه تبلیغاتی داشته بر میخورید که به هیچ وجه نشان دهنده اصالت غذای گیلان و اطلاعات در شان شهر خلاق خوراک شناسی نیست.

با توجه به شرایطی که توصیف شد انتظار می رود مسئولین امر با کمک کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات چه در معرفی و چه در تسهیل گری شرایط سفر تلاش مضاعف و تاثیر گذاری در این راستا داشته باشند.

این فعالیت ها میتواند از طراحی وب سایت ها و اپلیکشین های مربوط به توضیح در خصوص غذاها و مکان های سرو آنها گرفته تا شیوه های پرداخت نوین و رزرواسیون های آنلاین باشد. نمیتوان فعالیت های انجام شده بخش خصوصی در این بخش را کتمان کرد اما فعالیت های انجام شده توسط متولیان شهر خلاق به هیچ وجه درخور شخصیت و اعتبار کسب شده نمی باشد و نگهداری این اعتبار عزم جدی در همه حوزه ها علی الخصوص فناوری اطلاعات را می طلبد.

تبدیل گردشگرانی که برای تیست و تجربه غذاهای گیلانی به این شهر سفر میکنند به توریسم های الکترونیکی و به تبع آن ایجاد ارزش افزوده بیشتر حداقل کاری است که با توسعه فناوری اطلاعات می توان انجام داد.

با توجه به رشد جهانی صنعت توریسم و گسترش فناوری اطلاعات برای همه میتوان با ارتباط موثر این دو بخش منابع جدید اشتغال را فراهم و موجب بهبود کیفیت زندگی افراد استان باشیم. در گردشگری الکترونیکی قبل از رسیدن به مقصد میتوان محل اقامت، محل های مورد بازدید و در این مورد خاص از غذاهایی که می تواند در دوران سفر خود استفاده کند مطلع باشد که همه این ها صرفا به صورت مجازی و عموما بر پایه اطلاعات اینترنتی قابل دسترسی است که کلیه این امکانات میتواند براحتی و سادگی توسط کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات فراهم گردد.

بنابر کلیه توضیحات که داده شد می توان با طراحی و راه اندازی سایت و اپلیکیشنی که بطور مثال و حداقلی دارای امکانات زیر باشد به توسعه شهر خلاق کمک کرد.

علاوه بر معرفی غذاها، ارائه اطلاعات ارزش غذایی و خواص آنها

ارائه اطلاعات در خصوص فرهنگ، آداب و رسوم محل های مختلف

ارائه اطلاعات در خصوص تاریخچه غذاها

معرفی مکان های ارائه غذاهای محلی در سطح استانداردهای تعریف شده

*دکتری مدیریت کسب و کار

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.