×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
احمد حکیمی‌پور*

احمد حکیمی‌پور - از اصلاح‌طلبی تا فرصت‌طلبی - احمد حکیمی‌پور

این روزها انتقادات متفاوتی روانه اردوگاه اصلاح طلبی می‌شود که شاید بد نباشد به برخی از آنها بپردازیم. در این راستا شاید بیشترین نقدی که شنیده می شود حول محور شورای عالی سیاست گذاری و عملکرد آن است. در این رابطه باید گفت بسیاری از این نقدها به این شورای وارد است چراکه اصلاحات باید به دنبال ساز و کاری باشد تا بتواند جوابگوی مطالبات مردم باشد این در حالی است که شورای عالی با ساز و کار فعلی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد و اگر هم باشد موقت است. از همین‌رو است که باید به دنبال یک ساختار بالادستی باشیم البته در این زمینه نیز نیاز است تا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک تصمیم مشخص بگیرد و همه تبع از او آن تصمیم را عملیاتی کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که فارغ از نقدهای فردی باید به نقدهای فرایندی نیز بپردازیم. در این راستا به نظر می‌رسد جریان اصلاحات در چند نقطه باید خود را بازیابی کند یکی در حوزه ساختار است به صورتی که به‌روزتر باشد و خود را در برابر بدنه اجتماعی پاسخ‌گوتر ببیند.

مسئله دیگری که لازم است در مسیر اصلاح اصلاحات جدی گرفته شود شفاف کردن گفتمان است. به عبارت دیگر اصلاح طلبان باید در مسئله گفتمان نیز موضع خود را روشن کند. متاسفانه آنچه امروز می بینیم نوعی اغتشاش و آشفتگی در گفتمان است به گونه ای که عده ای اصلاح طلبی را تنها گفتمانی برای کسب قدرت تصور کرده اند. این درحالی است که اساسا گفتمان اصلاحات به هیچ عنوان نمی تواند بر این مبنا مبتنی باشد بلکه اصلاح طلبی یک خط و مشی است برای اصلاح امور که در سایه آن و با کمترین هزینه بتوانند به بهترین نتیجه دست پیدا کنند و مطالبات تاریخی ملت را در چارچوب قانونی به پیش ببرند. اساسا هم اصلاح طلبی یک جریان فکری است که دغدغه مطالبات کف جامعه را دارد و عدالت طلبی در ذاتش است. اینکه بخواهیم اصلاح طلبی را یک جریان شیک و سخنگوی بخش مرفه جامعه معرفی کنیم با روح اصلاح‌طلبی سازگار نیست. لذا در گفتمان هم باید شفافیت صورت بگیرد تا مردم تکلیفشان با این جریان روشن باشد و بدانند زیر چه تابلویی جمع می شوند. بنابراین باید یک منشور مدون شود تا همه چیز در همه حوزه ها مشخص شود نه اینکه صحبت های ضد و نقیض از درون این جریان بلند شود.

نکته پایانی این‌که اصلاح‌طلبی یک روش عمل است تا یک تئوری. صداقت، پاک‌دستی، قانون‌مندی از ارکان اصلی آن است.امروز ما انتقاد جدی به برخی رفتارها داریم چراکه برخی رفتارهای فرصت‌طلبانه باعث شده است سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار آسیب شود. غیر پاسخ‌گو بودن و این‌که همه چیز خلاصه شود در قدرت و منفعت با روح اصلاح‌طلبی در تضاد است.  

* دبیر کل حزب اراده ملت

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.