×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

سنبل آبی - 25 هکتار از آبراه های لنگرود از سنبل آبی پاکسازی شد -

سید امین نجات روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور پیشگیری و پاکسازی فیزیکی سنبل آبی و مقابله از گسترش آن به تالاب ها و محیط های آبی شهرستان لنگرود از ۲۲شهریور ماه سال جاری عملیات جمع آوری این گیاه در لنگرود آغاز شد و پس از جمع آوری بتدریج نسبت به دفن بهداشتی این گیاه مهاجم با آهک انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: این گیاه ۳۳ هکتار از رودخانه و کانال آبرسانی رودخانه رادارکومه و رودخانه به طول ۱۲کیلومتر و کانال به طول دو کیلومتر را چنان پوشانده بود که حتی قایق های محیط زیست امکان تردد از این مسیرها را نداشتند.

به گفته نجات، در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار این گیاه در داخل کانال آبرسانی کشاورزی رادارکومه چمخاله مشاهده شد که آب این رودخانه با وارد شدن به آب رودخانه لنگرود این رودخانه را نیز در منطقه چمحاله آلوده می کرد که از آن تاریخ تاکنون در دو مرحله نسبت به پاکسازی این گیاه طی سال های ۹۶ و ۹۷ اقدام شده است.

وی تصریح کرد: طی نامه نگاری های متعددی که با اداره ها و سازمان های ذیربط انجام شد، در شهریورماه سال جاری جلسه پدافند غیرعامل درباره این گیاه در لنگرود تشکیل شد که در این جلسه نسبت به پاکسازی این گیاه مصوبه ای مبنی بر کمک دیگر اداره ها در جمع آوری و پاکسازی این گیاه صادر شد و در تاریخ ۲۲شهریور ماه عملیات جمع آوری با همکاری پدافند غیرعامل گیلان ، شهرداری لنگرود و چمخاله ، هلال احمر ، سپاه ، اداره شیلات و فرماندهی یگان آبزیان آغاز شد که این گروه در این عملیات حدود پنج درصد این گیاه را پاکسازی کنند.

نجات ادامه داد: از بیست و هفتم شهریورماه تاکنون اداره حفاظت محیط زیست لنگرود با همکاری اداره زندان های استان و شهرستان لنگرود و با در اختیار گذاشتن چهار قایق توسط سپاه ، عملیات پاکسازی را ادامه می دهد و هم اکنون رودخانه رادارکومه با آوردن یک دستگاه سنبل روب از بندر انزلی بطور کامل جمع آوری و علاوه بر آن ۱۰کیلومتر هم کناره های این رودخانه از وجود گیاه سنبل آبی پاکسازی شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود خاطرنشان کرد: سنبل آبی گیاهی بومی آمریکای جنوبی و سریع الرشد است در صورتی که بار آلودگی کانال ها و رودخانه های فسفات و نیترات بالا داشته باشند، ظرف یک هفته دو برابر رشد می کند و رشد آن به طور عمده از اردیبهشت شروع می شود و تا اوایل پاییز ادامه می یابد و بذر آن در خاک ۱۵ سال زنده می ماند و این گیاه در آب های راکد با بار آلودگی بالا و فاضلابی بیشتر رشد می کند.

شهرستان لنگرود با بیش از ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی ، کومله و اطاقور و پنج شهر است و در ۶۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.
یکی از بزرگترین و معروفترین رودخانه های شرق گیلان که از ارتفاعات لاهیجان سرچشمه می گیرد از داخل شهر لنگرود عبور می کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.