×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

- با خوردن باسلوق، انرژی بدن خود را دوچندان کنید - افزایش انرژی

باسلوق یکی از سوغاتی‌های استان آذربایجان شرقی (شهرستان مراغه) بوده که دارای انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ ، B۳ ، B۵ ، B۶ ، B۹، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، پروتئین، منگنز، مس، فسفر، نشاسته، قند، اسید آلفالینولنیک، کاتچین، پلی‌فنول، ملانین، روی (زینک) و اسید چرب امگا ۳ است.

برای بررسی خواص باسلوق و اینکه مصرف این شیرینی برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص باسلوق

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص باسلوق اظهار کرد: این شیرینی به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی مؤثر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلای افراد به آلزایمر دارد.

وی درباره خواص دیگر باسلوق بیان کرد: این شیرینی به علت وجود اسید آلفالینولونیک و اسید چرب امگا ۳ تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی دارد؛ بدن را از حمله‌های قلبی مصون نگه می‌دارد و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: باسلوق به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروزپوکی استخوان و آرتروز به ویژه در کهنسالان جلوگیری می‌کند.

عظمایی تأکید کرد: باسلوق به علت وجود اسید فولیک و آهن تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد بنابراین کم‌خونی را رفع می‌کند،این شیرینی برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: باسلوق به علت داشتن فیبر نقشی مؤثر در بهبود عملکرد روده‌ها و رفع یبوست دارد، این شیرینی به علت وجود انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین‌های B و سایر املاح معدنی به جوان‌سازی و شادابی پوست و مو کمک؛ از پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند و نقشی مؤثر در رویش مو‌ها دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: باسلوق به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، کاتچین و پلی‌فنول خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، روده بزرگ و سینه محافظت می‌کند.

عظمایی یادآوری کرد: باسلوق نشاط‌آور است و از ایجاد اضطراب و استرس در افراد جلوگیری می‌کند، این شیرینی تأثیری چشمگیر در کاهش التهابات و افزایش انرژی بدن، رفع خستگی، بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی، تناسب اندام، کنترل چربی و فشار خون و تقویت دستگاه گوارش دارد.

دوپینگ حافظه با سوغاتی خوشمزه / چگونه انرژی بدن را دو چندان کنیم؟

مواد لازم برای تهیه باسلوق مراغه (پنج تا ۶ نفر)

مغز گردو یا بادام ۱۸۰ گرم

نشاسته ۴۰۰ گرم

آب ۲ لیوان

کره محلی ۳۰ گرم

پودر نارگیل به مقدار لازم

شیره انگور به مقدار لازم

گلاب نصف لیوان

طرز تهیه باسلوق مراغه‌

– نخست نشاسته را در آب سرد حل، سپس گلاب را به آن اضافه کنید و از صافی عبور دهید تا مواد یکدست شود.
– شیره انگور را به مخلوط مواد اضافه کنید.
– مخلوط مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و به شکل خمیر نرم شده درآید.
– کره محلی را به مواد بیفزایید.
– مواد را از روی حرارت بردارید.
– مواد را روی سینی یا کاغذ روغنی آغشته شده به پودر نارگیل پهن کنید.
– مغز گردو یا بادام را روی مواد بگذارید.
– کاغذ روغنی را به شکل رول درآورید و باسلوق را به مدت هفت تا هشت ساعت داخل یخچال قرار دهید.
– باسلوق را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه‌های دلخواه برش دهید.
– روی باسلوق را با پودر نارگیل تزئین کنید.
– اگر قصد داشته باشید از مغز بادام برای تهیه باسلوق استفاده کنید نخست باید بادام‌ها را داخل آب ولرم بریزید تا پوست آنها کنده شود سپس آنها را مصرف کنید.

– در مصرف باسلوق نباید زیاده‌روی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.