×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

شکم چاقی - این 8 دلیل را رعایت کنید تا شکمتان بزگ نشود -

اوایلش با کمی ناراحتی پشت میز غذا شروع می‌شود. چند لقمه‌ای که می‌خورید، احساس می‌کنید شلوارتان به شکل آزار‌دهنده‌ای تنگ می‌شود و تحمل نشستن پشت میز را از شما می‌گیرد اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. آرام‌آرام پوشیدن همان شلوار حتی در ابتدای روز هم برای‌تان سخت و سپس غیرممکن می‌شود. چند ماهی بعد پیراهن‌هایی که همیشه زیبای‌تان می‌کرده‌اند، ظاهری زشت و نامتناسب را از شما در آینه نشان می‌دهند و بعد هم دیگران با وجود همه زحمت‌هایی که برای پنهان کردن شکم بزرگ‌تان کشیده‌اید حتی در لباس‌های آزادی که می‌پوشید شکم بزرگ شما را تشخیص می‌دهند.

این اتفاق‌ها آنقدر سریع می‌افتد که توان مهار بزرگ شدن شکم‌تان را از دست می‌دهید و حتی وقت نمی‌کنید برای کنار آمدن با این ظاهر تازه خود را آماده کنید. اگر خواندن این چند خط، شبیه به شرح حال شماست یا اگر نمی‌خواهید به فردی که این روزها را می‌گذراند تبدیل شوید در ادامه این مطلب با ما باشید. ما به شما می‌گوییم شکم بزرگ‌تان از کجا آمده و با سلامت شما چه می‌کند.

مثل اسفند روی آتشید؟ مدام استرس دارید؟

نگاهی به خودتان در آینه بیندازید! حتما در کنار روزهای سختی که برای خودتان و دیگران به ارمغان می‌آورید، صاحب شکمی بزرگ هم هستید. تعجب نکنید. هورمون‌هایی که در لحظه‌های پراسترس و آشفته زندگی شما بالا و پایین می‌شوند، ظاهر شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و به کوچک یا بزرگ شدن شکم‌تان منجر می‌شوند. محققان می‌گویند زندگی پراسترس و البته تحمل پایین شما در برابر فشارهای روانی روزمره به بیشتر شدن اندازه دور کمرتان می‌انجامد. از نظر آنها اگر شما فرد ناآرامی هستید که تنش‌ها را به سختی پشت سر می‌گذارید و یک فشار کوچک آرامش‌تان را مختل می‌کند، باید انتظار این را داشته باشید که شکم‌تان هر روز بزرگ‌تر شود.

محققان در این مورد سطح هورمون کورتیزل که به هورمون استرس مشهور است را مقصر می‌دانند و می‌گویند با بیشتر شدن فشارهای روانی شما و ضعف‌تان برای مواجهه با آنها، این هورمون در خون‌تان بیشتر می‌شود و نظم توزیع چربی در بدن‌تان هم به هم می‌خورد.

در چنین شرایطی سوخت‌وساز بدن‌تان دچار مشکل می‌شود و دست به دست دادن همه این عوامل، باعث می‌شود دور کمر لباس‌های‌تان هر روز برای شما تنگ‌تر شود. پس نه‌تنها به‌خاطر کوچک شدن شکم‌تان، بلکه برای داشتن زندگی بهتر و طولانی‌تر اعصاب‌تان را کنترل کنید و اگر از عهده این کار دشوار برنمی‌آیید، از یک روانشناس کمک بگیرید.

اگر این مطلب را تا انتها بخوانید، خواهید فهمید این توصیه ما بی‌اساس نیست و گذشته از زیباتر کردن شما، می‌تواند از خطر مرگ یا گذراندن یک زندگی سخت و دردناک نجات‌تان دهد.

زیادی کم‌چرب غذا می‌خورید؟

حتما شما هم شنیده‌اید که مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب، یکی از دلایل چاقی به‌ویژه چاقی شکمی است اما احتمالا نشنیده‌اید که بیش از اندازه چربی نخوردن هم می‌تواند به چاق شدن شکم شما منجر شود. محققان می‌گویند کسانی که بیش از اندازه بر نخوردن چربی تاکید می‌کنند، صاحب شکم‌هایی چاق و نازیبا می‌شوند. از نظر آنها مصرف چربی‌های مفید هم برای سلامت لازم است و هم برای زیبایی افراد و کسانی که می‌خواهند تناسب اندام‌شان را حفظ کنند باید در رژیم‌شان چربی‌های غیراشباع مثل آووکادو، روغن زیتون، دانه‌های روغنی، مغزها و. . . را جا دهند.

از طرف دیگر محققان می‌گویند چربی‌ها به جذب بسیاری از مواد غذایی مفید کمک می‌کنند. برای مثال آنها می‌گویند اگر سالادتان را بدون روغن زیتون یا روغن هسته انگور بخورید، فایده زیادی نصیب بدن‌تان نمی‌شود پس صفر و یکی نباشید و برای دور کردن خطرات غذاهای چرب از خودتان برای همیشه با چربی‌ها قهر نکنید.

کم می‌خوابید؟

کم‌خوابی و خسته کردن خود را با فعال بودن و سحرخیزی اشتباه نگیرید. محققان می‌گویند آدم‌هایی که به اندازه کافی نمی‌خوابند به احتمال زیاد دچار چاقی و به ویژه چاقی شکمی می‌شوند. یافته‌های آنها حاکی از این است که در بدن افرادی که شب‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابند، سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول بالاتر است. بالا بودن میزان این هورمون باعث می‌شود فرد به مصرف شکر میل بیشتری داشته باشد و سراغ ریزه‌خواری و گرفتن کالری‌های بیشتر هم برود. محققان می‌گویند کمتر از پنج ساعت خوابیدن در شب، شکم را بزرگ می‌کند اما اگر بین هفت تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابید میزان این هورمون در بدن‌تان به تعادل می‌رسد و تناسب اندام‌تان حفظ می‌شود. گذشته از این محققان می‌گویند تنها خواب به اندازه نیست که تناسب اندام شما را حفظ می‌کند بلکه سحرخیز بودن هم در این مورد نقش دارد. پس شب زنده‌دار نباشید و به قیمت خوابیدن در میانه‌روز، میزان خواب‌تان را به کمتر از ۷ ساعت نرسانید.

کم پروتئین می‌خورید؟

مصرف به اندازه پروتئین، بدنی زیبا و عضلانی را به شما هدیه می‌کند اما وقتی کمتر از نیاز بدن‌تان پروتئین می‌خورید، به احتمال بیشتری اشتهای کاذب پیدا می‌کنید. پروتئین به شما کمک می‌کند اشتهای‌تان را کنترل کنید و به وضعیت هورمون‌های‌تان سروسامان دهید. محققان می‌گویند خوردن غذاهای پروتئینی باعث می‌شود زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید و کمتر به خوردن میان‌وعده و هله‌هوله تمایل پیدا کنید. پس سعی کنید در هر وعده غذایی‌تان ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین بگنجانید تا شکم‌تان هر روز بزرگ‌تر نشود.

سودا می‌خورید؟

شاید سودا یا آب گازدار نوشیدنی پرطرفداری باشد و از آنجا که شکر ندارد، خیلی‌ها را به این خیال بیندازد که مصرفش مثل نوشابه پرضرر نیست اما محققان می‌گویند نوشیدن مایعات گازدار نه‌تنها به دندان‌های شما آسیب می‌زند بلکه شکمی بزرگ را هم به شما هدیه می‌کند. محققان می‌گویند کسانی که در هر روز تنها یک لیوان سودا می‌خورند، پنج برابر بیشتر از کسانی که یک بار در هفته سراغ این نوشیدنی می‌روند استعداد چاق شدن را پیدا می‌کنند. از نظر آنها فرقی نمی‌کند سراغ سوداهای رژیمی بروید یا آنهایی که شیرین و طعم‌دار شده‌اند چراکه مصرف این نوشیدنی در هر حال شما را صاحب بدنی چاق و شکمی بزرگ می‌کند.

دیر غذا می‌خورید؟

وقتی که می‌خوابید، بسیاری از فعالیت‌های بدن‌تان به حالت تعلیق درمی‌آید که هضم غذا یکی از آن فعالیت‌هاست. اگر شما عادت دارید شام‌تان را تنها یکی، دو ساعت قبل از خواب میل کنید، احتمالا از چاقی شکمی هم رنج می‌برید چراکه هم به‌خاطر درست هضم نشدن غذای‌تان چاق و شکم‌گنده شده‌اید و هم به‌خاطر نزدیک بودن زمان خواب و خوراک‌تان به هم به مشکلات مربوط به معده دچار شده‌اید و به همین دلیل ظاهر شکم‌تان برجسته به نظر می‌رسد.

فیبر نمی‌خورید

مصرف به اندازه فیبر می‌تواند سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمین و از این طریق شکم‌تان را هم کوچک کند. پژوهشگران معتقدند کسانی که هر روز ۱۰ گرم فیبر می‌خورند (معادل دو سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی) چربی‌های احشایی بدن‌شان ۷.۳ درصد کمتر شده و صاحب شکمی تخت می‌شوند. نیازی به گفتن ندارد بسیاری از سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزه‌شان می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

افسرده‌اید؟

اگر بی‌دلیل شکم‌گنده شده‌اید و حتی رعایت کردن نکات گفته شده هم گره‌ای از مشکل شما باز نکرده، بهتر است مشکل‌تان را به جای متخصص گوارش با یک روانپزشک در میان بگذارید.

محققان می‌گویند اگر در دوره پیری به سر ببرید و به افسردگی دچار شوید، صاحب شکمی بزرگ هم می‌شوید. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد احتمال شکم‌گنده شدن در یک دوره زمانی پنج ساله، در مسن‌هایی که علائم افسردگی را نشان می‌دهند بیشتر است. همان‌طور که در مورد بی‌خوابی گفتیم در این مورد هم پای هورمون کورتیزول در میان است. کنترل نشدن سطح این هورمون که بالا رفتنش چربی‌های دور شکم و کمر را انباشته می‌کند، باعث می‌شود فرد بدون چاق شدن شکم‌گنده شود.

میانسال شده‌اید؟

از نظر متخصصان پیرتر شدن به‌ویژه برای زنان چاقی شکمی را همراه می‌آورد. گرچه بالاتر رفتن سن به بالاتر رفتن BMI هم می‌انجامد اما محققان می‌گویند نه‌تنها میزان چربی‌ها بلکه شیوه توزیع آنها هم در سنین بالاتر با زمان جوانی تفاوت خواهد داشت. اگر شما در چنین دوره‌ای به سر می‌برید و برای آب کردن شکم‌تان مصمم هستید، گذشته از رعایت رژیم غذایی مناسب، باید پیاده‌روی و یوگا را هم به برنامه زندگی‌تان اضافه کنید.

اگر شکم‌گنده شوید زودتر می‌میرید

مرگ زودرس به دلیل مشکلات قلبی، یکی از نگرانی‌هایی است که باید همیشه با آدم‌های شکم‌گنده همراه باشد.

– اگر شکم‌گنده شوید: شکم‌گنده تنها شما را در آینه نازیبا نشان نمی‌دهد. بررسی‌های پژوهشگران حاکی از این است که چاقی شکمی شما را به بیماری‌های مختلفی دچار می‌کند که درمان کردن‌شان به اندازه آب کردن شکم‌تان آسان نیست.

– استخوان‌های‌تان پوک می‌شود: محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مردانی که دچار چربی شکم هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. درحالی که این بیماری به‌طور معمول در زنان سالمند دیده می‌شود، پژوهشگران ادعا می‌کنند مردان شکم‌گنده هم از مبتلایان اصلی آن هستند. به گفته پژوهشگران چاقی شکمی خطر شکستن استخوان‌ها را بیشتر می‌کند. گروه دیگری از پژوهشگران معتقدند بیماری‌های ریوی و مشکلات تنفسی هم همیشه با شکم‌گنده‌ها همراه است.

– کلیه‌های‌تان از کار می‌افتد: بیماری‌های کلیوی یکی از مشکلات رایج در میان شکم‌گنده‌هاست. از منظر محققان هلندی کسانی که شکمی چاق دارند، فشار خون‌شان هم بالاتر است و بیشتر به مشکلات کلیوی دچار می‌شوند. محققان در بررسی دیگری ثابت کرده‌اند بیماری‌های کلیوی تنها مشکل آنها نیست.

منبع: مجله سیب سبز

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.