×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

اکبری - پیشرفت فیزیکی۵۰درصدی کتابخانه مرکزی رشت/مسئولان حمایت کنند - رشت

به گزارش مهر، مرتضی اکبری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته رشت در مصلای امام خمینی (ره) این شهرستان با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسگری(ع) و گرامیداشت کتاب، کتابخوان و کتابدار، اظهارکرد: ۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه طباطبایی به عنوان روز کتاب، کتابخوان و کتابدار نامگذاری شده است.

اکبری با بیان اینکه علامه طباطبایی عالم بزرگی بود که عمر با برکت خود را در راه برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی صرف کرد، افزود: از این عالم بزرگ آثار بسیاری به یادگار مانده که «تفسیر المیزان» و «احوال فلسفه و روش رئالیسم» مهم ترین آنها است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی و ایرانی به بیانات مقام معظم رهبری در میان مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند هر چه زمان به جلو پیش رود بیش از گذشته به کتاب نیازمند می شویم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی رشت با بیان اینکه برخی تصور می کنند با ظهور تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی جدید از میزان توجه به کتاب کاسته می شود، بیان‌کرد: به رغم اینکه با ظهور تکنولوژی‌های جدید دستیابی به کتاب و محتوای آن تسهیل شده ولی هیچ چیز نمی تواند جای کتاب را برای علاقمندان بگیرد.

وی با تأکید بر همه‌گیر کردن کتابخوانی در سطح جامعه، تصریح کرد: در این میان نقش دستگاه های فرهنگی بسیار مهم بوده و باید فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه ترویج داده شود.

 وجود ۲۵ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در شهرستان رشت

اکبری در ادامه به وضعیت کتابخانه‌های شهرستان رشت نیز اشاره کرد و افزود: شهرستان رشت دارای ۲۵ باب کتابخانه است که از این تعداد ۱۳ کتابخانه‌ نهادی و ۱۲ باب آن نیز مشارکتی و با همکاری سایر نهادها اداره می شود.

وی با بیان اینکه ۴۵ کتابدار در کتابخانه های شهرستان رشت مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: در حال حاضر در کتابخانه‌های این شهرستان بیش از۱۷۲ هزار و ۶۲۵ نسخه کتاب وجود دارد. ۱۸ هزار و ۷۹۶ نفر نیز در کتابخانه‌های رشت عضو هستند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی رشت با اشاره به راه‌اندازی بخش کودک به کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت، اظهار کرد: این اقدام در راستای ترویج فرهنگ مطالعه از سنین کودکی و آشنا کردن کودکان با فضای فرهنگی کتابخانه‌های انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های متنوعی در حوزه‌های مختلف در کتابخانه های عمومی اجرا می شود، افزود: نشست‌های کتابخوان، کانون‌های ادبی، نقد ادبی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی بخشی از این برنامه‌ها است.

اکبری با بیان اینکه شهرستان رشت پتانسیل کسب عنوان پایتخت کتاب ایران را دارد که برای رسیدن به این جایگاه نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و مسئولان هستیم، گفت: البته یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه کتابخانه‌ای در شهرستان رشت با آن مواجه هستیم کمبود فضای کتابخانه‌ای است.

وی به طولانی شدن ساخت پروژه کتابخانه‌ مرکزی رشت نیز اشاره کرد و یادآورشد: این پروژه بعداز ۱۴ ساعت از آغاز عملیات ساخت آن تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مسئولان باید جدیت بیشتری در این زمینه اقدام کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.